Kirjoittaja Aihe: 309 - Tavaratilan kansi jumissa  (Luettu 5976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ayo

  • Vieras
309 - Tavaratilan kansi jumissa
« : 13.03.2011, 11:07:18 »
Ongelma:

Auto: 1990 309 1,6 (yksipisteruisku, XU5M, 3-ovinen).

Talvella täytyi kiinni jäätynyt takakontti saada väkisin auki, ja vajaan puolen tunnin sulattelun jälkeen yritin sitä ehkä hieman liian väkivalloin avata. No ei lähtenyt silloin auki, eikä näköjään lähde enää nyt kelien lämmettyäkään. Nappi on saman tuntuinen kuin kontti olisi lukossa, eli painuu suht' kevyesti pohjaan. Avain ei käänny lukkopesässä mihinkään suuntaan, eikä kontti lukossa mielestäni pitäisi olla.

Todennäköisesti sieltä on jotain tuossa "avausoperaatiossa" mennyt särki, mutta mitä? Millainen systeemi tuossa napin ja lukkokielekkeen välissä on (voisi katsoa korjausopasta, mutta sekin on tuolla kontissa)? Miten saada tuo luukku auki, jos se avausmekanismi nyt on rikki mennyt sitten? Hattuhyllyn särkemällähän tuonne saattaisi jonkinlaisilla akrobaatin taidoilla itsensä pystyä änkemään, mutta pääseekö siihen lukkomekanismiin sisältäpäin (ahtaassa ja pimeässä kontissa) miten helposti käsiksi?

Ratkaisu:

Sain tavaratilan kannen avattua. Ensin tuli revittyä jostain syystä ulkopuolelta se peitemuovi irti, joka oli sellasilla painettavilla (irrotettaessa hajoavilla) klipsuilla kiinni. Tuosta toimenpiteestä ei hirveästi hyötyä ollut, joten keplottelin hattuhyllyä sen verran pois edestä, että sai takapenkin kaatumaan ja pääsi ryömimään konttiin kaikkien rojujen keskelle. Kontin sisältä ruuveilla kiinni ollut muovi pois ja lukon pääsi ruuvimeisselillä avaamaan suoraan salpamekanismista.

Kun lopulta sai salvan irti kontista, syyllinenkin löyty. Nimittäin muovinen välikappale lukkomekanismilta tulevan tangon ja salvan välillä oli katki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Tavaratilan kansi jumissa
« Vastaus #1 : 13.03.2011, 11:59:37 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5144.0
http://peugeot505.info/index.php?id=articles_309&sid=lock_set_03&lang=2

Onko kyseessä 1. vai 2. mallisarjan auto eli onko lukko pyöreä (auton korissa) vai neliskulmainen (tavaratilan kannessa)?

Ainakin 1. mallisarjan autossa lukon vivustoon pääsee käsiksi tavaratilan kautta. Uudemmissa lukko on tavaratilan kannessa ja sen edessä on seitsemällä ruuvilla kiinni oleva verhoilumuovi, enkä tiedä, saako sitä irti kannen ollessa kiinni.

309, tavaratilan kansi
309, tavaratilan kannen lukko

Kuten tuossa ensimmäisen linkin ohjeessa todetaan, voi hattuhyllyn kiinnikkeitä yrittää vapauttaa ruuvimeisselillä, rautalangalla tms., jonka jälkeen selkänojan pääsee vapauttamaan lukituksestaan ja taittamaan. Istuinosan taittamista eteen ja sen jälkeen selkänojan kiinnityspulttien- tai muttereiden avaamistakin voisi kokeilla. Ehkä ne saisi alhaalta irti ja sitten pääsisi vapauttamaan lukituksen ylhäältä?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Tavaratilan kansi jumissa
« Vastaus #2 : 13.03.2011, 12:46:24 »
2. Mallisarja kyseessä, eli lukko on neliskulmainen ja kiinni kontissa. Jotenkin ihmeelliseltä tuntuisi, jos lukon pystyisi ulkokautta purkamaan takakontin ollessa kiinni, mutta eihän noista koskaan tiedä. Tuleeko noi verhoilumuovin ruuvit tuolta kontin sisäpuolelta, vai mistä ne löytyy?
« Viimeksi muokattu: 13.03.2011, 12:55:10 kirjoittanut ayo »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Tavaratilan kansi jumissa
« Vastaus #3 : 13.03.2011, 13:17:55 »
Eihän sitä varmaan ulkopuolelta pysty purkamaan, kun vivusto jne. ovat siellä kannen peltien välissä... Kai ne *sisäpuolen* muovipaneelin ruuvit siellä sisäpuolella ovat varaosaluettelon kuvan mukaisesti. Sen sijaan se 2. mallisarjan ulkopuolinen takavalojen välinen muovipaneeli on kiinni ilmeisesti viidellä muovisella kiinnikkeellä (ks. varaosakuva). Mutta mahtaako sekään paljon auttaa, vaikka sen saisi väkisin revittyä irti?

Yritä vielä voidella lukkoa jollain irrotusöljyllä tms., jotta avaimen saisi kääntymään. Jollei ulkona ole vielä plusasteita, niin auton viemistä sisätiloihin sulamaan voisi kokeilla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ilppa60

  • Vieras
Vs: 309 - Tavaratilan kansi jumissa
« Vastaus #4 : 13.03.2011, 19:23:24 »
Jos 309:ssä on sisäiseltä rakenteeltaan samanlainen lukkopesä kuin 205:ssä, niin irrotusöljyt eivät välttämättä auta. Itseltä löytyy 4 originaalia 205:n takakontin lukkopesää, eikä yksikään toimi enää avaimella. Niitä on lioteltu crc-kylvyssä ym., mutta mikään ei ole auttanut. Ja kaikki ovat jumittaneet sen jälkeen kun ovat olleet käyttämättömänä hieman pidempään.

Mulla on taas myönteisiä kokemuksia tuosta asiasta. Eka 205:ssa oli justiin samanlainen jumi. Oli seisonut kolmisen vuotta. Ruiskuttelin crc:tä monena päivänä ja aina tietenkin avaimella yrittelin auki. En muista kuinka kauan kesti mutta lopulta nöyrty ja pelasi niin kauan kuin mulla auto oli.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Tavaratilan kansi jumissa
« Vastaus #5 : 17.03.2011, 17:37:31 »
Kannattaa puhdistaa ja voidella kaikki mekanismin osat, koska varmaan muovinen osa on mennyt rikki, kunnei tanko ole päässyt liikkumaan kunnolla jumittumisesta johtuen. Muoviosaa ei taida saada erikseen ostettua.

Miten muuten onnistuit sen hattuhyllyn saamaan pois edestä?

Muoviosa näyttäisi olevan niitattu vielä siihen salvan runkoon kiinni siten, ettei sitä ihan helpolla siihen vaihtaisikaan. Tosiaan tuo oli aika jäässä tuo kontti, kun piti yrittää sitä väkisin aukasta, niin siinähän se on todennäköisesti hajonnut. Hattuhyllyn toisen puolen kiinnike oli sopivasti sen verran rikki, että sen sai muljautettua pois.