Tarkoitatko polttoainesäiliön ja sen täyttöputken yhdistävää kumista liitoskappaletta (kumiletku), joka on kiinni kahdella letkunkiristimellä?
306 (1. mallisarja), SALOON AND PETROL1505 YX, FILLER JOINT, 54,00 e
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kyseistä osaa ei voi luotettavasti korjata esim. teippaamalla, vaan se on jo turvallisuussyistä uusittava (uusi osa tai ehjä purkuosa).
Vaihto onnistunee melko helposti. Ensin pitää tukea auton takakulma pukin varaan ja irrottaa takapyörä sekä mahdollinen sisälokasuoja pois edestä. Myös polttoainetankki on tyhjennettävä. Parasta olisi ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi, mutta polttoainetta voi myös imeä hiljalleen letkun avulla säiliöstä kanistereihin (näin tein itse). Sopivan kytkennän avulla (kaksoisrele) myös auton omaa polttoainepumppua voi käyttää hyväksi tankin tyhjentämisessä (esim. konetilasta tai auton alta letku irti ja jatkoletkun avulla polttoaineet kanisteriin).
Itse irrotin liitoskappaleen samalla, kun polttoainesäiliönkin ja kaikki muutkin alustan osat, mutta tankkia ei kai kuitenkaan tarvitse irrottaa vain liitoskappaleen vaihtamiseksi. Mielestäni kuitenkin täyttöputkirakennelma on irrotettava ainakin kiinnityksestään ennen kuin kumisen liitoskappaleen mahtuu vetämään irti (voi toki kokeilla irrottamattakin).
Koska täyttöaukko on polttoainesäiliön alareunan tasolla, pitää tankin olla lähes tyhjä ennen liitoskappaleen irrottamista siitä tai vaihtoehtoisesti alle pitää laittaa riittävän iso astia. Jos tankin tyhjentää ensin melkein kokonaan, niin jäljelle jäävän polttoaineen voi saada pysymään tankissa, mikäli auto on sopivasti kallistettuna. Polttoainesäiliön tilavuus on n. 60 litraa (ks.
lisätietoja).
Ennen osien irrottamista on syytä pestä paikat kunnolla, jottei polttoainesäiliöön pääse hiekkaa kumiletkua irrotettaessa.