Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainevuoto (täyttöputken liitos)  (Luettu 3340 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Panze

  • Vieras
306 - Polttoainevuoto (täyttöputken liitos)
« : 13.07.2010, 12:59:59 »
Ongelma:

Auto: 1996 306 1,4 (porrasperä).

Aivan oikean takarenkaan kohdalla kumisen mötikän sisältä tiputtelee harvakseltaan bensaa. Mikä tämä mötikkä on ja pystyykö sen itse vaihtamaan, ensiavuksi alkuun tarjosin jeesus- eli ilmastointiteippiä, mutta eipä tuo tunnu auttavan.

Ratkaisu:

Kyseessä on todellakin se liitoskappale, täytyy lähteä metsästämään ko kumiletkua.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainevuoto (täyttöputken liitos)
« Vastaus #1 : 13.07.2010, 18:40:08 »
Tarkoitatko polttoainesäiliön ja sen täyttöputken yhdistävää kumista liitoskappaletta (kumiletku), joka on kiinni kahdella letkunkiristimellä?

306 (1. mallisarja), SALOON AND PETROL

1505 YX, FILLER JOINT, 54,00 e

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kyseistä osaa ei voi luotettavasti korjata esim. teippaamalla, vaan se on jo turvallisuussyistä uusittava (uusi osa tai ehjä purkuosa).

Vaihto onnistunee melko helposti. Ensin pitää tukea auton takakulma pukin varaan ja irrottaa takapyörä sekä mahdollinen sisälokasuoja pois edestä. Myös polttoainetankki on tyhjennettävä. Parasta olisi ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi, mutta polttoainetta voi myös imeä hiljalleen letkun avulla säiliöstä kanistereihin (näin tein itse). Sopivan kytkennän avulla (kaksoisrele) myös auton omaa polttoainepumppua voi käyttää hyväksi tankin tyhjentämisessä (esim. konetilasta tai auton alta letku irti ja jatkoletkun avulla polttoaineet kanisteriin).

Itse irrotin liitoskappaleen samalla, kun polttoainesäiliönkin ja kaikki muutkin alustan osat, mutta tankkia ei kai kuitenkaan tarvitse irrottaa vain liitoskappaleen vaihtamiseksi. Mielestäni kuitenkin täyttöputkirakennelma on irrotettava ainakin kiinnityksestään ennen kuin kumisen liitoskappaleen mahtuu vetämään irti (voi toki kokeilla irrottamattakin).

Koska täyttöaukko on polttoainesäiliön alareunan tasolla, pitää tankin olla lähes tyhjä ennen liitoskappaleen irrottamista siitä tai vaihtoehtoisesti alle pitää laittaa riittävän iso astia. Jos tankin tyhjentää ensin melkein kokonaan, niin jäljelle jäävän polttoaineen voi saada pysymään tankissa, mikäli auto on sopivasti kallistettuna. Polttoainesäiliön tilavuus on n. 60 litraa (ks. lisätietoja).

Ennen osien irrottamista on syytä pestä paikat kunnolla, jottei polttoainesäiliöön pääse hiekkaa kumiletkua irrotettaessa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2010, 18:46:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Polttoainevuoto (täyttöputken liitos)
« Vastaus #2 : 13.07.2010, 23:39:23 »
Täytyypä tsekata, onko kyseessä sama "mötikkä", minusta se oli kuitenkin paljon alempana ja siihen meni polttoaineputket polttoainesuodattimesta, pinnalla näkyi pieni nirhauma, olisikohan kivi tms osunut siihen...

Mielestäni siellä ei pitäisi muita kumiosia olla. Sitten on kuvassakin näkyvä ohuempi kumiletku, joka menee tankin päälle (huohotusjärjestelmä). Lisäksi voi olla joku polttoainehöyryjen kierrätyksen muoviputkia yhdistävä liitoskappale (musta osa n. 3-4 cm pitkä osa, jossa vihreät päädyt). Autosi poikkeaa hieman tuosta omastani (1995 306 ST 1,8), joten ehkä siellä sellaisia osia, joita en varaosakuvien perusteella osaa ko. paikkaan sijoittaa. Kerro sitten, mitä löytyi, kun pääset tutkimaan tarkemmin.

En tiedä, onko autossasi yksipistesuihkutuksella varustettu TU3MC-moottori (valmistenumerossa koodi KDX) vai monipistesuihkutuksella oleva TU3JP-moottori (koodi KFX).

306 (1. mallisarja), SECURING PIPING FUEL FILTER, INJECTION TU3MC
306 (1. mallisarja), SECURING PIPING FUEL FILTER, INJECTION TU3JP UNTIL RPO No. 07265
306 (1. mallisarja), SECURING PIPING FUEL FILTER, INJECTION TU3JP SINCE RPO No. 07266

Polttoainesuodattimeen (muovia tai metallia) pitäisi tulla suoraan letku pumpulta ja lähteä letku moottorille. Suodatin on vanhemmissa autoissa kiinni letkunkiristimillä ja uudemmissa on muoviset pikaliittimet (ks. lisätietoja).

306 (1. mallisarja), CANISTER DEPOLLUTION ABSORBER, INJECTION TU1M AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION UNTIL SERIES 30103249 OR INJECTION TU3MC AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION UNTIL SERIES 30103249

306 (1. mallisarja), CANISTER DEPOLLUTION ABSORBER, INJECTION TU1M AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION SINCE SERIES 30103250 UNTIL SERIES 30206149 OR INJECTION TU3MC AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION SINCE SERIES 30103250 UNTIL SERIES 30206149

306 (1. mallisarja), CANISTER DEPOLLUTION ABSORBER, INJECTION TU1M AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION SINCE SERIES 30206150 OR INJECTION TU3MC AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION SINCE SERIES 30206150 OR INJECTION TU3JP AND CONTROLLED PETROL VAPOUR RECUPERATION SINCE SERIES 30206150
« Viimeksi muokattu: 09.11.2010, 03:18:54 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info