Kirjoittaja Aihe: 308 - Turbon imupuolen siivistä kärjet hieman vääntyneet (HDi)  (Luettu 16244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Oli kuulemma viime talvena ollut muutama turbovaurio jään lähdettyä liikkeelle välijäähdyttimestä.

Höpsis... Välijäähdyttimestä jää tai vesi kulkeutuu moottoriin, aiheuttaen hydraulilukon ynnä moottorivaurion.

Ahtimen imupuolelle (putkeen) voi toki kertyä jäätä. Ilman virtausnopeuden ollessa suuri, lähtee ilmanvirtauksen mukana liikkeelle vaurioittaen kompressorisiiven. Mikä ei oloissamme ole ollenkaan tavatonta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
...Oli kuulemma viime talvena ollut muutama turbovaurio jään lähdettyä liikkeelle välijäähdyttimestä.

Onko välijäähdytin muka ahtimen imupuolella, kun sieltä kokkareet lentää ahtimeen? Vai suomalainen jää niin sisukasta, että lentää vastatuuleen? Jotenkin ontuu nuo meriselitykset.

Höpsis... Välijäähdyttimestä jää tai vesi kulkeutuu moottoriin, aiheuttaen hydraulilukon ynnä moottorivaurion.

Niinpä, Välijäähdytin kun on ahtimen ja moottorin välissä, siis ahtimen jälkeen. Mitä enemmän on tekemisissä auto huoltojen kanssa, sitä enemmän ovat fysiikan lait koetuksella. Uskomattomia selityksiä kuulee vähän väliä...


Ennakkoluuloisena tuli mieleen, että onko näissä kyse juuri näistä intialaisista ahtimista...tuskin sentään?

No arvaa kävikö itsellä mielessä, ahdin on kyllä aika lähelle viimeinen osa mitä olisin odottanut löytyvän leimalla "Made In India".
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010, 07:18:05 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Onhan tuo eräänlainen suunnitteluvika, tehdashan myöntää virheensä, kun on tehnyt parannuksen lemmariin. Teknisesti etevät (turbo/diesel) autot makaavat korjaamolla entistäkin enemmän...Iltalehden taulukko maahantuojan takaisinkutsuvioista oli ikävää luettavaa, vaikka Pözön lista oli lyhyt.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Miksi siellä ylipäätään on tommonen tiiviste kun tähän asti on pärjätty pelkällä kumiputkella joka lemmarilla kiristetään suoraan ahtimeen.

Olisi mielenkiintoista nähdä miten tehdas määrittelee tuon lemmarin kiristämisen. Lemmareille aika harvoin annetaan mitään momentteja. Eli jos tehdas on tehnyt rakenteen joka normaalisti kiristettäessä ei kestä niin tehdas maksakoon viulut. Ei asentajan viaksi voi laittaa asiaa jota kukaan ei voi ennakkoon tietää. Ja tehdashan on virheensä myöntänyt koska rakennetta on muutettu.

Uskallan väittää että näitä Intialaisia ja Kiinalaisia osia on nykyautoissa enemmän kuin mitä meille kerrotaan.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Onko jokainen muutettu osa sama asia kuin se että myönnetään virhe? Eikö ole normaalia kehitystyötä lainkaan? Eli esimerkiksi moottorin rakenteen muutos on sama asia kuin se että myöntää virheen?

Ei ole mitenkään poikkeuksellista että klemmareita kiristetään liikaa. Kuten sanoin klemmarin rakenteessa on jouset, jolloin käsin kiristämällä klemmari tuntuu kireältä jo kun jouset ottavat vastaan (ks. kuva). Mutta monessa huollossa vedetään nuo kiinni koneella, täysin tunnottomasti kunnes klemmari on kiristetty ihan tappiin. Voi ihan vapaasti mennä koittamaan mitä tapahtuu kun vetää kumiletkun klemmarin liian tiukalle, kyllä se letku hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Aikaisemmin jäähdyttimien letkuissakin käytettiin ruuvattavia klemmareita, nyt niissä on vastaavat kuin tähän vastaavaan ahtimen putkeen on laitettu. Ilmeisesti tälläinenkin muutos on sama kuin myöntäisi virheen rakenteessa.

Miksi se kumiputki oli muuten ahtimen ja jäykän putken välissä? Niinpä, värinä pitää vaimentaa jossain kohtaa. Aikaisemmissa rakenteissa imupuolen putki oli jäykkää muovia, sen päälle voitiin siis helposti vetää klemmari ja kumiputki. No tuo putki ei ole kovin jäykkää, mutta ilmeisesti tälläistäkään kehitystä ei saisi tehdä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Make78

  • Vieras
tuli puhelu Automaasta ja kaveri sanoikin, että autolla voi huoletta ajaa, kun ahtimen tilaus kestää kauan.. on kuulemma tosi vaikea saada..  hmm..  :o
On kuulemma äärettömän vähän vaurioitunut ahdin..  eikä asentaja ja kukaan korjaamolla usko millään, että tiiviste olis aiheuttaja.    huh. huh.. ???

Benkku

  • Vieras
Aikaisemmin jäähdyttimien letkuissakin käytettiin ruuvattavia klemmareita, nyt niissä on vastaavat kuin tähän vastaavaan ahtimen putkeen on laitettu. Ilmeisesti tälläinenkin muutos on sama kuin myöntäisi virheen rakenteessa.

Kyseisissä kohteissa on (ainakin) kolme asiaa, siis - paremmin kuin kiinni ruuvattavissa.

Nimittäin edullisempi yksikkökustannus ja lyhyempi asennusaika - säästöä tehtaalle. Suhteellisen vakiona ja tasaisena pysyvä puristusvoima, on toinen etu. Jousikiristimissä kolmas 'asia' on, etteivät asentajat (merkkihuolloissakaan missä tietoa pitäisi olla) voimantunnoissaan voi jousikiristimiä ylikiristää.

Ahtimen imuputken kiinnittävässä aiemmassa ruuvattavassa/jousen omaavassa on 'vain' yksi asia - kun kiristämisessä käytetään järkeä -> eli selvitetään miten kiristin tulee kiinnittää.

Kehitys kehittyy. Muutoksen syy ei mielestäni ahtimen imuputken kiristimen kohdalla, ole 'tekninen' tehtaan virhe.

Ovat vain eliminoineet yhden epävarmuustekijän.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hose_clamp

Benkku

  • Vieras
Miksi siellä ylipäätään on tommonen tiiviste kun tähän asti on pärjätty pelkällä kumiputkella joka lemmarilla kiristetään suoraan ahtimeen.

Uskallan väittää että näitä Intialaisia ja Kiinalaisia osia on nykyautoissa enemmän kuin mitä meille kerrotaan.

Elastomeerista varustettu putki on itsessään joustava / vastinpintaa vasten tiivistyvä. Nykyisin tuokin on ahdetuissa täyshalvennettu, eli kovamuovinen putki erillisellä tiivisteellä. Näinhän on vapaastihengittävissä ollut jo iät/ajat.

Kyllähän teollista tuotantoa kauko-itään on paljon perustettu/siirretty, merkittävässä määrin myöskin ajoneuvojen komponenttiteollisuutta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
No tämä rakennehan on sitten erittäin hyvä, kalliilla ja huolella tehty eikä siinä ole mitään ongelmaa eikä tehtaalla mitään vastuuta asiassa. Joku asentaja vaan vetänyt sen 6mm lemmarin pulttipyssyllä kiinni  ;D Täällä aikoinaan minun puheista vaadittiin mustaa valkoisella niin vaadimpa minäkin vuorostani, näyttäkääpä miten tehdas on ohjeistanut tuon lemmarin kiristämisen.

Tiedät hyvin itsekin ettei tehtaalta ole mitään ohjeita tuon klemmarin kiristämiseen, saati ilmansuotimen vaihtoon, vai saitko ne ohjeet joskus? Järkeä voisi silti käyttää sen verran ettei nyt mene vetämään kaikkea kiinni mentaliteetilla pultti poikki ja puolikierrosta takaisin. Minä sen sijaan kysyin että miksi tehtaan pitäisi maksaa asentajan työvirheestä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Miten näytät toteen että se on ylikiristetty jos mitään ohjetta kiristyksestä ei ole?  Kyllä noi turbon imupuolen lemmarit on yleensä vedetty varsin tiukalle ja tämä rakenne ei vain ilmeisesti salli edes sitä normaalia kiristystä. Jos lemmari vaatii jonkin erikoisen kiristysmetodin niin siitä pitää olla tieto asentajilla

Millään koneella en ole kenenkään niitä nähnyt kiristävän ja vaikea edes keksiä millä koneella niitä kiristeltäisiin.

Mielenkiintoista myös se että täällä tiedetään mitä asentajat on tehneet pelkkien viestien perusteella. Syyttely ei varmaankaan kuulu kenellekkään meistä vaan on ihan autonomistajan, myyjän ja huoltajan tehtävä selvittää asia.

Make78

  • Vieras
Voisin olla melkolailla varma, että kyseisen kumitiivisteen kumiseoksen laatu/rakenne ei kertakaikkiaan sovi tuohon kohtaan.
Saattaa olla, että jo pienikin esim. lämpö, öljy/muu tekijä aiheuttaa rakenteen hajoamisen!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Mielenkiintoista myös se että täällä tiedetään mitä asentajat on tehneet pelkkien viestien perusteella. Syyttely ei varmaankaan kuulu kenellekkään meistä vaan on ihan autonomistajan, myyjän ja huoltajan tehtävä selvittää asia.

Ilmeisesti et lukenut viestiäni missä kerroin omasta testistä, jossa jo valmiiksi rikkinäiselläkin tiivistellä putki pysyy paikallaan jos sitä ei kiristä liikaa. Jos kiristää niin putki pullahtaa pois paikaltaan. Toisaalta en ymmärrä miksi imupuolen putki lentäisi paikaltaa jos sitä ei kiristä apinan raivolla.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Klemmarista ja liiallisesta kiristämisestä tuo ongelma johtuu

« Viimeksi muokattu: 28.08.2010, 20:57:11 kirjoittanut SamiK »
Peugeot 3008 hybrid

Make78

  • Vieras
Nyt tuli arvio hinnasta: Tehdaskunnostettu ahdin vaihtoon ja kustannus töineen ~2000 eskoo  :o
Huomautan tähän, että ahdin on todella helpossa paikassa vaihtaa ja UUSIA ahtimia saa ~500-800 eskoon

sissus satana mitä nylentää  ???

tässä vielä hintaa uudesta ahtimesta asennus-sarjoineen ja öljyputkineen : http://www.neatcarparts.co.uk/16-hdi-turbo-charger-new-0375j6-25343-p.asp

samalla minulle sanottiin, että autolla voi huoletta ajaa kunnes "uusi" ahdin on saapunut ja asennuspäivä sovitaan.
Yritin saada tuon saman kirjallisena, mutta yllätys, yllätys kukaan sitä ei suostunut kirjoittamaan  :D   Auto jäi kiltisti liikkeen pihalle..
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010, 16:01:17 kirjoittanut Make78 »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Uusi vaihto turbo (0375 N9) maksaa 110hv hdi moottoriin merkkiliikkeessä 1100 euroa.
Peugeot 3008 hybrid