Kirjoittaja Aihe: 308 - Turbon imupuolen siivistä kärjet hieman vääntyneet (HDi)  (Luettu 16243 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Krymppiliitos vähän löysä? Sinänsä ei hirveen mukava "omituisuus"..

-JJH-

  • Vieras
Huomiota herättää se etteivät asentaneet meisselillä kiristettävän klemmarin tilalle itsestään kiristyvää vaikka korjaamopäällikköä ja asentajaa yritin ohjeistaa.

Tuota noin, itselläni oli 2008 vuotisesta 308:sta pullahtanut/pullautettu tuo tiiviste ja vaihdatin sen paikallisessa liikkeessä - koetin myös ohjeistaa, että haluaisin ruuvikiristeisen tilalle sen itsestään kiristyvän klemmarin. Jostain syystä huoltoneuvojat katseli minua kuin vähämielistä, kunnes hokasivat vasta heitä valistaessani, että esmes 2010 malleissa se on jo erilainen. Kuitenkaan eivät omien sanojensa mukaan onnistuneet löytämään tuollaisia itsestään kiristyviä klemmareita sitten millään, mistään tietokannastaan --> autossani on se vanhanmallinen edelleen.

-JJ-


Stanu

  • Vieras
Ei liene vuotoa tuossa ahtimen öljyputkessa? Tuo putken välys on tarkoituksella siellä. Korjausohjeissa on maininta sen oikeasta keskityksestä.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2010, 15:26:42 kirjoittanut Stanu »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Seuraavan mallisista autoista koitin tuota ahtimen öljyputken liitosta, 307 SW HDi 110 FAP vm 2008, 308 SW HDi 110 FAP vm. 2008 ja 308 SW HDi 110 FAP vm. 2010. Kaikissa putki heiluu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308

  • Vieras
3008 1.6hdi 110 heiluupi myös  ;D

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Tommonen jäykkä putki heiluvalla liittimellä lienee halvempi kuin teräspunosletku, joka vanhemmissa on :D

Benkku

  • Vieras

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Jos se putki heiluu niin millä tavalla se tiivistys on hoidettu, o-renkaalla?

Make78

  • Vieras
Ilmeisesti, koska havaitsin, että motin käydessä liitoksesta häviää välykset..

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Varmaankin senmallisella o-renkaalla/tiivisteellä, joka laajenee, kun paine tulee oikealle puolelle. Äkkiseltään sanoisin, että teräspunosletku on parempi. Maalaisjärjellä tosin, en ymmärrä asiasta mitään.

Benkku

  • Vieras
Tokihan teräspunosletku teknisesti parempi tuossa olisikin. Putkeen kohdistuu värinää ja lämpölaajenemisen aiheuttamaa rasitusta, mikä saattaa aiheuttaa ennen pitkää, putken väsymismurtuman. O-rengas tiivistyshän tuossa on. Öljynpaineen vaikutuksesta O-rengas puristuu tiivisteuraan/pesään, ei laajene.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Okay ajattelin, että tiiviste olisi U-mallinen painepuolelta. Osaatko sanoa millä tavalla tiivisteet pelaavat turbon putkissa, joissa on pikakiinnitys? Ei liity tähän, mutta kiinnostaa.

Benkku

  • Vieras
Okay ajattelin, että tiiviste olisi U-mallinen painepuolelta. Osaatko sanoa millä tavalla tiivisteet pelaavat turbon putkissa, joissa on pikakiinnitys? Ei liity tähän, mutta kiinnostaa.

Tiivistävä toiminta on aivan vastaava, eli o-rengas puristuu paineen vaikutuksesta o-rengasuran pohjaan. Staattisessa (ja jossain määrin dynaamisessakin paineen ollessa matala) tiivistyksessä, o-rengas on edullisin vaihtoehto.

http://www.hydraulicspneumatics.com/200/TechZone/Seals/Article/True/6444/TechZone-Seals


Benkku

  • Vieras
Tässä linkissä sivulla 18, o-rengas tiivistyksen 'perustapaus', jollainen se ahtimen paine-öljyputkessakin on.
http://www.dichtomatik.us/pdf/oring_handbook_2.pdf

Sama esitetty myös tässä.
http://www.rlhudson.com/O-Ring%20Book/intro-primer.html
« Viimeksi muokattu: 10.09.2010, 21:42:51 kirjoittanut Benkku »