Ongelma:
Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., Bosch MP5.1.1).
Osa 1:
Näppäiltävästä ajonestosta on johtosarja irrotettu jo aiemmin.
Eli eräänä pakkasaamuna ei suostunut pökötti enää käynnistymään. Akku oli lähes lopussa, mutta ei käynnistynyt myöskään apuvirralla. Pitkän tutkiskelun jälkeen vika on tämän näköinen:
Kaksoisreleen toinen puoli joka antaa virtaa sytytykselle ja polttoainepumpulle ei vedä ollenkaan. Toinen puoli toimii normaalisti koska siinä on maadoitus suoraan johdolla auton runkoon (releen pinni nro:7). Eli vetää aina kun saa vain virtaa virtalukolta. Releen toisenpuolen maapiuha (pinni #10) menee taas puolestaan ecu-boksille, jonka pitäisi maadoittaa rele, jotta rele vetäisi. Näin ei kuitenkaan tapahdu. Käsittääkseni kun virrat kääntää päälle, polttoaine pumpun pitäisi käynnistyä muutamaksi sekunniksi ja puolalle pitäisi tulla virtaa. Näin ei pääse kuitenkaan käymään koska ecu-boksi ei maadoita relettä missään vaiheessa kun virrat kääntää päälle tai starttaa.
Kaksoisreleen molemmille puolille virta tulee normaalisti, mutta vain toinen puoli vetää. Toisella releellä on kokeiltu ja toista ecu-boksiakin on kokeiltu. Boksista tosin ei 100 % varmuutta oliko se sopiva. Muuten autossa toimii kaikki normaalisti, kuten startti, puhaltimet, valot, mittarit... Ei vain tule kipinää tulpille. Eikä myöskään oireillut aiemmin millään tavoin. Voisikohan kampiakselin asento/nopeustunnistin aiheuttaa releen toimimattomuuden?
Ajoneston punainen ledi keskikonsolissa ei pala käynnistettäessä.
Osa 2:
Tänään kokeilin sitten näppäimistön laittaa kiinni ja punainen valohan siinä näppiksen paneelissa vilkkuu. Valo vilkkuu tasaisesti huolimatta siitä onko virrat päällä/pois tai vaikka yrittää startata. Ajonestonvalo kojelaudassa ei edelleenkään pala/vilku, ainoastaan näppäimistöllä palaa punainen valo. Joitain koodeja olen randomilla kokeillut (kun en oikeaa tiedä) mutta ei reagoi mitenkään. Kuuluukos sen valon välkkyä kokoajan? Kun tuntuu että se ei reagoi mitenkään näppäilyyn, ei myöskään kuulu mitään ääniä. Tosin johtohan on otettu irti kun auto on käynnissä ja pitäisi ilmeisesti myös laittaa takaisin auton käydessä. Onkos kellään kokemuksia näppäimistön takaisin käyttöön ottamisesta?
Ratkaisu:
Ajonesto oli mennyt täysin itsestään päälle vaikka oli poistettu käytöstä jo pari vuotta sitten. Eikä mikään ajoneston merkkivalo palanut. AKE:lta tilasin entisten omistajien tiedot ja sitä kautta sain tietää oikean koodin. Näillä ei vielä lähtenyt käyntiin mutta parinkymmenen sentin päästä näppäimistöstä löytyi kaksi murtunutta johtoa. Kolvaamalla johdot kuntoon, näppäimstö kiinni, koodi sisään, ja yhden akun verran rankkaa sahaamista niin johan lähti käyntiin. Otin ajoneston johdot irti ja siitä lähtien toiminut taas normaalisti yli kahden viikon ajan.