Irrota akun kaapelit ennen työhön ryhtymistä!
Näppäiltävän ajonestolaitteen pistokkeen irrotus:
Ensin avataan sulakekotelon kansi. Sitten irrotetaan näppis luukuineen kannesta kampeamalla sitä varovasti ruuvarilla. Myös kaksi kannen palautusjousta pitää irrottaa. Vielä kannattaa irrottaa itse näppis luukusta ja se tapahtuu kampeamalla muovisia pitimiä sivulle. Kun näppis on kädessä, on helppo havaita, että pistoketta pitää paikallaan lukitusnasta. Sen kun painaa pohjaan, niin pistoke lähtee kampeamalla irti.
Katkenneiden johtojen korjaaminen:
1. Tein maalarinteipistä pienet laput, joilla merkkasin johdot katkaisu- tai katkeamiskohdan molemmilta puolilta.
2. Katkaisin ehjät johdot (13 johdosta seitsemän oli vielä ehjää) siten, että pistokkeeseen jäi noin 10 sentin pätkät.
3. Katkaisin johtojen päistä vielä 2-3 senttiä, että jäljelle jäi vain ehjää johtoa. Kuorin johtojen päistä noin sentin verran.
4. Olin hankkinut tilalle taipuisaa 0,25 neliömillin silikonipäällysteistä johtoa, josta tein 13 kpl reilun 10 sentin pätkiä. Johdossa on 135 säiettä, kun alkuperäisessä on korkeintaan 10. Uskon tämän uuden johdon kestävän taivuttelua aivan eri tavalla kuin alkuperäisen tönkköjohdon. Johto maksaa noin 1,5 € metri eli kustannus oli pari euroa. Kuorin myös silikonijohdon päistä noin sentin verran pois.
5. Juotin pöydällä pistokkeen johtojen päihin 10 sentin silikonijohtojen pätkät.
6. Suojasin juotoskohdat kutistesukalla ja ennen juottamista autossa oleviin johtoihin pujotin jokaiseen piuhaan parin sentin pätkän kutistesukkaa, jolla voin suojata myös toiset juotoskohdat.
7. Sitten tinasin pistokkeen johdot autossa oleviin päihin ja sen jälkeen kutistesukat liitoskohtien suojaksi. Tinaaminen autossa on helpompaa, kun ottaa johtonipun kiinnikkeistään irti ja kuorii nipun suojuksia sen verran, että johdot ovat noin 10 sentin matkalta erillään.
8. Ennen näppiksen asentamista luukuun kannattaa kokeilla, että se toimii. Asennettaessa näppis luukuineen paikalleen kannattaa varmistaa, että johtonippu taittuu siltä osalta, joka on uutta silikonijohtoa. Tämä hoituu eristysnauhalla ja nippusiteillä.
Aikaa hommaan menee pari - kolme tuntia, kun tekee rauhassa huolellista työtä. Rahaa kuluu ehkä kolme euroa ja sen jälkeen voi uskoa, että ajonesto ei vähään aikaan temppuile ainakaan poikkinaisten johtojen vuoksi.
Itse päädyin siihen, että jätin koko ajoneston pois toiminnasta. Johto on siis irti, eikä tarvitse näpytellä.
Ajoneston poiskytkemiseksi liitin on irrotettava moottorin käydessä. Ajonesto kytketään uudelleen käyttöön painamalla liitin paikoilleen moottorin käydessä. Liittimen voi irrottaa ja kiinnittää uudelleen myös silloin, kun moottori ei käy, mutta siten ei voi kytkeä ajonestoa käytöstä/käyttöön.