Kirjoittaja Aihe: 307 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 34679 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

skiman

  • Vieras
307 - Alapallonivelen vaihto
« : 16.01.2008, 16:15:20 »
307 pitäis vaihtaa alapallonivelet (vm 2003). Tarviiko mitään erkoistyökaluja, vai onnistuuko helposti "tee se itse" hommana. Samalla pitäisi vaihtaa myös takajarrupalat, onko niiissä jotain huomioitavaa, kuten abs anturit jne.. Korjaamolla pyytävät jarruremontista 100€ ja pallonivelten vaihdosta 140€.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 17.01.2008, 17:45:08 »
Alapallonivelen vaihto on helppoa. Toki se voi ns. 'hiukan olla kiinni' olka-akselissa (kierteellä), mutta pallonivelen rungossa on avainväli, josta sopivalla kiintolenkillä avautunee.

Antureiden suhteen tietty pätee, ettei niitä murjota, tarkoittaa sitä että varmemmaksi vakuudeksi ne kannattaa irroittaa.


jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 18.08.2008, 21:02:22 »
Itselläkin 2003 vuosimallin pösö 307 ja katsastus setä sanoi että vasemmalla edessä alapallonivel on alkamassa kulumaan. Pientä väljyyttä tuntuu kun heiluttaa pallonivelen kohdalta. Renkaasta heiluttamalla ei kuulemma vielä tunnu.

Mutta varmaan olisi ihan fiksua vaihtaa tuo ajoissa.

Katselin että motonetissa alapallonivel maksaa 12.50e, kun taas pösöllä 26e.
Työt ja nelipyöräsuuntaus pösöllä about 200e tienoilla, kun taas nyrkkipajalla 50-130e riippuen tarviiko nelipyöräsuunnata.

Aika isoista hintaeroista puhutaan. Muutamia kysymyksiä:
1) Tarviiko alapallonivelen vaihtamista varten irroittaa koko tukivarsi pöydälle? Vai riittääkö että auto nostetaan ilmaan ja rengas irti ja pallonivelen vaihto tuosta vaan?

2) Pitääkö nelipyöräsuuntaus tehdä aina alapallonivelen vaihdon jälkeen?

3) Kokemuksia varaosa-alapallonivelistä? Vai kannattaako suosilla vetää pösön originelli?


samilang

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 18.08.2008, 21:05:03 »
Mieluummin käyttäisin alkuperäisiä niveliä.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #4 : 18.08.2008, 21:13:49 »
No osien hinnassa ei paljon eroa ole, mutta pitääkö nelipyöräsuuntaus tehdä aina? Voihan tuon osan ostaa pösöltä ja vaihdattaa muualla huomattavasti edullisemmin, mikäli nelipyöräsuuntausta ei tarvitse tehdä.

Ja entä jos kolinaa ei vielä kuulu, niin onko akuuttia kiirettä edes vaihtaa?
Ja mitä muuta voi mennä rikki jos ajelee vähän väljällä alapallonivelellä?

samilang

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #5 : 18.08.2008, 21:21:42 »
Eipähän sitä vielä niin kiire ole vaihtaa, kun katsastuksenkin läpäisi. En usko pienen välyksen rikkovan mitään muuta, koska välystä ei ole tuon enempää. Liika välys tuntuu varmasti jo ohjauksessakin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #6 : 18.08.2008, 22:10:23 »
Muutamia kysymyksiä:
1) Tarviiko alapallonivelen vaihtamista varten irroittaa koko tukivarsi pöydälle? Vai riittääkö että auto nostetaan ilmaan ja rengas irti ja pallonivelen vaihto tuosta vaan?

2) Pitääkö nelipyöräsuuntaus tehdä aina alapallonivelen vaihdon jälkeen?

3) Kokemuksia varaosa-alapallonivelistä? Vai kannattaako suosilla vetää pösön originelli?

Tukivarren voi irroittaa, jos työkaluja auton alla operoimiseen ei ole. Nelipyöräsuuntausta saati aurauksen tarkistamista ei tarvitse tehdä. Originellit tai hyvälaatuiset tarvikkeet - epäilen ettei 13 euron tarvike ole kovinkaan hyvälaatuinen vara-osa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #7 : 18.08.2008, 22:13:20 »
En usko pienen välyksen rikkovan mitään muuta, koska välystä ei ole tuon enempää.

Usko ei ole tiedon väärti. Välyksellinen alapallonivel kuluttaa mm. alatukivarren etummaisen puslan väljäksi myös rengastakin hieman enemmän. Kannattaa siis vaihtaa, kun kerran välystä todettu olevan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #8 : 24.09.2008, 13:20:54 »
307:ssa on saman tyyppinen alapallonivel kuin 405:ssä ja se on myös asennettu samalla tavalla. Eli on "ylösalaisin" kiinnitettynä olkatukeen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jounil

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #9 : 24.09.2008, 16:11:17 »
Mikähän syy korjaamoilla on tarjota nelipyöräsuuntausta kun alapallo vaihdetaan? Raidetangonpään vaihdossakaan ei tarvita sellaista toimenpidettä jos sen osaa tehdä oikein saati alapallonivelessä. Raidetangonpäitä on tullut "muutama" vaihdettua eikä yhtään rengasta ole vielä väärien kulmien takia jouduttu vaihtamaan.

Christer

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #10 : 25.09.2008, 09:10:19 »
Kai siinä täytyy olla joku syy tehdä pyöränkulmien säätö, koska kun minun 407:an vaihdettiin yhden alapallonivelen ja yhden koiranluun Automaassa Hertsikassa vähän aikaa sitten, tehtiin täydellinen nelipyöräsuuntaus.

Olin itse paikalla ja asentaja ilmoitti mittauksen jälkeen, että kulmissa oli heittoa. Tässä voisi tietysti luulla, että rahastuksesta vaan oli kysymys, mutta kun koko homma meni maahantuojan piikkiin, itse maksoin 0 euroa, niin se selitys ei kelpaa.

Tai onko sitten 407:ssa toiset vaatimukset, siinähän on se ihmeellinen neulalaakeripallonivel, ehkä sen vaihto vaatii säätöä?

jojoba

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #11 : 05.10.2008, 13:17:00 »
Itse vaihdoin jonkin aikaa sitten kuskin puoleisen alapallonivelen, homma ei kestanyt kovin kauaa. Muistaaka kun irroitatte avaimella niveltä, että se on luultavasti lukittu paikalleen taittamalla sitä nivelen helmaa tampilla.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #12 : 09.04.2009, 08:09:45 »
Vaihdoin kesärenkaat alle ja samalla heiluttelin tuota vasenta alapalloniveltä, mistä aikaisemmin puhuin. Auto kun oli tunkin varassa, niin klappia siinä ei tuntunut kun varovasti koitin liikutella. Mutta ihan käsivoimin sitä pystyi heiluttelemaan sivusuunnassa. Harmi etten huomannut koittaa oikealla puolella samaa, kun olin sinne jo vaihtanut. Mutta siis pitäisikö pallonivelen liikkua sivusuunnassa ihan kun hanskalla ottaa kiinni ja heiluttaa. Vai pitäisikö sen olla tosi jäykkä?

Tammikuussa kun vaihdettiin pakoputki, niin pösöhuoltaja koitti hanskalla tuota palloniveltä ja sanoi että ei ole vielä vaihdon tarpeessa. Mutta jos se nyt sitten kuitenkin olisi.

Ja mites nuo nyrkkipajojen varaosat? Kävin eräässä nyrkkipajassa joka huoltaa kaikkia autoja, niin kovasti mainostivat että heillä on "se erikoistyökalu" jolla saa pösön pallonivelen irti. Antoi ymmärtää että kaikkialla ei sellaista työkalua ole. Onko siihen joku erikoistyökalu, vai yrittikö vain vedättää minua?  8)

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #13 : 09.04.2009, 09:20:31 »
Ja mites nuo nyrkkipajojen varaosat? Kävin eräässä nyrkkipajassa joka huoltaa kaikkia autoja, niin kovasti mainostivat että heillä on "se erikoistyökalu" jolla saa pösön pallonivelen irti. Antoi ymmärtää että kaikkialla ei sellaista työkalua ole. Onko siihen joku erikoistyökalu, vai yrittikö vain vedättää minua?  8)

On siihen olemassa se erikoistyökalu, tosin itse olen vielä pärjännyt ilman. Helpompaa nivelen irrotus varmaan olisi oikealla työkalulla kuin kotipajan tarpeilla.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #14 : 09.04.2009, 10:07:24 »
Lähinnä mietin sitä että jos menen pösölle vaihdattamaan alapallon, niin ne osaavat tehdä sen nopeasti ja oikeilla välineillä ja ammattitaidolla, mutta kalliilla tuntihinnalla.

Jos taas ostan pösöltä vain osat ja menen nyrkkipajalle laittamaan, niin tuhraantuuko niillä sitten aikaa tuossa hommassa ihmetellessä sen verran enemmän että halvemmalla tuntiliksalla hinta tulisi silti suurinpiirtein samoihin.

Pösöltä toisaalta saisi työllekin 2 vuoden takuun.

Vielä jäi epäselväksi, että kuuluuko alapallonivelen liikkua kun sitä käsin sivusuunnassa vatkaa? Vai pitäisikö sen olla niin jäykkä että liikuttaminen vaatii kunnolla vääntöä?