Kirjoittaja Aihe: 307 - Ei aina käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 11339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jrautiai

  • Vieras
Kyllä sitä itse alkaa käydä aika lahopäiseksi kun samasta aiheesta olen luonut 1,5 vuotta sitten näköjään keskustelun. Kaava on aivan sama kuin aikaisemminkin eli ei käynnistynyt ja nyt kun sain käyntiin niin herjailee tuota depollution faultia. Pitänee vaan olla huomioimatta asia, josko se siitä katoaisi kuten ennenkin kävi.

Antares

  • Vieras
Auto: 2003 307 1,4.

Hei. Nyt on kysyttävä viisampien neuvoa, kun tuo auto ei aina tahdo lähteä käyntiin.

Nyt lähiaikoina on muutaman kerran jättänyt "tien päälle" kun ei ole käynnistynyt. Nämä kerrat ovat olleet lämpimällä koneella (ajon jälkeen ei käynnisty, vasta pienen odottelun jälkeen). Yhden kerran ei aamulla töihin lähtiessä ole myöskään käynnistynyt (kylmä kone).

Tänään viimeksi jätti kaupan pihalle. Yritti käynnistyä, mutta ei kuitenkaan. Hieman ravisti mielestäni. Vasta muutaman tunnin jälkeen kun kävin koittamassa uudestaan, niin lähti ihan normaalisti. Vikakoodeja ei ole (joku halpis lukija).

Startti on uusi (juuri vaihdettu). Virranjakaja on vaihdettu aikalailla kaksi vuotta sitten (tarvike). Olisiko kenelläkään ideoita, mikä voisi olla pielessä?

Googlaillu olen, mutta en ole hirveästi viisantunut.

TEMP_ARKISTOON

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Tervetuloa foorumille. :)

Tapauksessasi arvelisin ongelman olevan kampiakselin asentotunnistimessa. Muistaakseni sen vioittumisesta ei jää vikakoodeja.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Antares

  • Vieras
Kiitos, no juu, tuon kampiakselin tunnistimen voisi kyllä vaihtaa, kun ei ole hirmu kalliskaan (ilmeisesti). Onkohan se tuo YKK-anturi, kun ei Motonetin luettelosta muuta oikein löytynyt:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/109217/ykk-anturi-psa-1-4-16v-kfu-03-

Tänään meinasi taas jättää kaupan pihalle. Käväsin töistä tullessa nopeasti kaupassa, mutta taaskaan ei lähtenyt. Odottelin n. 10 min ja sitten lähti.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Viallisen kampiakselin asentotunnistimen toiminta saattaakin joskus olla satunnaista ennen totaalista mykistymistään. Ja muistelen että on myös ollut tapauksia, joissa vika ilmenee lämpimällä moottorilla ja taas kylmällä moottorilla toimii. Toinen joskus samalla tavalla käyttäytyvä komponentti on sytytyspuola, mutta uskoisin kampiakselin asentotunnistimen vian olevan tässä tapauksessa todennäköisempi. Sytytyspuolan toimintahäiriön luulisi myös paljastuvan ajonaikaisena nykimisenä.

En jostain syystä pääse Servicebox-palveluun tällä hetkellä, enkä näinollen pääse varmistamaan osan oikeellisuutta ja alkuperäistä varaosaa.

Peugeotin tietopalvelu (osaluettelot, korjausohjeet ja ohjekirjat)

Joitain aikasempia viestiketjuja, joista saattaa olla hyötyä:

307 - Antipollution Fault (bensiinikäyttöiset mallit)
307 - Kampiakselin asentotunnistin (TU5JP4)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Antares

  • Vieras
Joo, tuon anturin meinaan nyt ekana vaihtaa. Sinänsä halpa ja helppo näyttäisi olevan vaihtaa, niin lähdetään tästä liikkeelle. Raportoin sitten vaikuttiko mitään.

Tuota sytytspuolaa itsekkin vähän meinasin (koska nykyinen ei ole "alkuperäisosa" vaan tarvike), mutta se on jo kalliimpi kokeilu.

Antares

  • Vieras
Pistetään nyt vielä sen verran päivitystä että tuon anturin vaihdoin ja käynnistysvika näyttäisi korjaantuneen (ainakin toivottavasti). Halpa ja helppo oli vaihtaa. Yksi torxi irti ja anturi veks ja uusi tilalle.

Kiitosta vain avustaneelle.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Mukava kuulla, että tuli kuntoon näinkin vaivattomasti. :)
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Mulle kävi juhannuksen jälkeen lähes samoin. Siirsin autoa muutaman metrin pihassa ja sitten neljän päivän päästä ei enää käynnistynyt, tai hörähti käyntiin mutta sammui sitten heti. Hinausauton kuskin neuvoilla ja startterin avustuksella sitten lähti käyntiin. Eli kaasu pohjaan ja piiitkä startti. Kuulemma aika yleinen ongelma jos autoa siirtää lyhyen matkan näin ruiskukoneiden aikana.

Poika siirsi eilen 307:aa (1.6 SW) pihassa joitain metrejä ja tänään käynnistäessä kerran hörähti ja sammui. Ei saanut sitten käymään. Menin sitten ite koittamaan ja kaasu pohjassa sahasin toistakymmentä  sekuntia ja sitten hörähti käymään, piti pitää kierroksia yllä minuutin pari, sitten jaksoi jo käydä tyhjää.

Olen "liimaventtiili" ilmiöstä kyllä lukenut, mutta ei ole koskaan omalle kohdalle sattunut.  :o
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Hydrauliset nostajat tuppaa tekee tuon jos konetta käyttää vain hetken

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Eikös tuo kuulosta siltä että moottori on vain saanut liikaa polttoainetta?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Poika siirsi eilen 307:aa (1.6 SW) pihassa joitain metrejä ja tänään käynnistäessä kerran hörähti ja sammui. Ei saanut sitten käymään. Menin sitten ite koittamaan ja kaasu pohjassa sahasin toistakymmentä  sekuntia ja sitten hörähti käymään, piti pitää kierroksia yllä minuutin pari, sitten jaksoi jo käydä tyhjää.
Minulla teki juuri samanlaista. Autoa ei saanut aina käyntinin, mutta jos sen sai niin se piti käynnistää kovalla kaasuttamisella. Autoa piti lämmitellä useampi minuutti kaasua antaen jotta auto jäi käyntiin. Jos auton sai käyntiin niin sen huomasin että kaasuttaessa auton pakoputkesta tuli hyvin savuista pakokaasua. Lopulta parin viikon ihmettelyn ja ajon (jos sen ylipäätään sai käyntiin) jälkeen jälkeen huomasin, ettei moottorin lämpömittari nouse edes parinkymmenen minuutin ajon jälkeen normaaliin 90 asteeseen. Lämpöanturi siis kyllä toimi mutta todella hitaasti ja laiskasti. Olin todella skeptinen, että lämpötila-anturin vaihto auttaisi ongelmaan kun se ei sentään kokonaan rikki ollut. Moottorin lämpötila-anturin vaihto poisti kuitenkin ongelmat.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Minulla teki juuri samanlaista. Autoa ei saanut aina käyntinin, mutta jos sen sai niin se piti käynnistää kovalla kaasuttamisella. Autoa piti lämmitellä useampi minuutti kaasua antaen jotta auto jäi käyntiin. Jos auton sai käyntiin niin sen huomasin että kaasuttaessa auton pakoputkesta tuli hyvin savuista pakokaasua. Lopulta parin viikon ihmettelyn ja ajon (jos sen ylipäätään sai käyntiin) jälkeen jälkeen huomasin, ettei moottorin lämpömittari nouse edes parinkymmenen minuutin ajon jälkeen normaaliin 90 asteeseen. Lämpöanturi siis kyllä toimi mutta todella hitaasti ja laiskasti. Olin todella skeptinen, että lämpötila-anturin vaihto auttaisi ongelmaan kun se ei sentään kokonaan rikki ollut. Moottorin lämpötila-anturin vaihto poisti kuitenkin ongelmat.

Kyllä jotain vikaa sulla lämpötila-anturissa oli, kun omassa Peugeot 307 1.6 bensa 2002 lämpötila-anturi nousee näillä keleillä hyvin nopeasti lähelle 90-asteen lämpötiloja ja pysyy oikein nätisti 85-87 asteessa ajossa.