Kirjoittaja Aihe: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta  (Luettu 13338 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #15 : 22.11.2008, 08:58:49 »
Jaa, enpä muista 'innokkaista' tiedä, mutta jos/kun tunnin pari askartelemalla säästää luokkaa 300 euroa ja ylikin niin...

Ehdottoman järkevää ja niin itsekin olen aina tehnyt. Nyt sattui tulemaan n. 10 vuoden tauko siitä kun viimeksi jostain auton sähkömoottorista menee hiilet. Silloin autotarvikeliikkeestä hiilet löytyivät hyvällä palvelulla heti hyllystä. Nyt katsottiin kuin puolihullua, kun kysyin hiiliä ja hyllyssä oli todella suppea valikoima noita eikä myyjällä ollut minkäänlaista osaamista hiilistä.

Ilmeisesti ihmiset eivät juuri kaipaa noita säästöjä ja kyllähän se säästö alkaa olla kyseenalaista, kun joutuu ajamaan liikkeestä toiseen hiiliä etsimässä.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

tosiju

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #16 : 22.11.2008, 10:04:41 »
Huomasin myös tuon kyseisen asian viime viikolla. Isältäni hajos omasta pösöstään laturi, minä ehdotin että tarkastaisi nyt hiilet ensi ennenku lähtee uutta hommaamaan. No ei kelvannu neuvo ja motonetis sit köyhty 140:n verran, no mikäpä minä olen aikuista ihmistä komentelemaankaan.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #17 : 22.11.2008, 19:33:29 »
Nyt sitten on hiilet vaihdettu. Autopaasissa oli aika hyvä valikoima hyllyssä ja päädyin 5x8mm hiiliin. Klappia jäi siis sivusuunnassa melko runsaasti, saa nähdä miten käy pidemmän päälle. Ostin 8 kpl, kun ajattelin, että on fiksua samalla vaihtaa toisenkin moottorin hiilet. No toista purkaessa ilmeni, että sen sisuskalut olivatkin aivan erinäköiset ja hiilet uudenveroiset, vaikka moottori oli ulkoisesti identtinen, identtisessä käytössä ja ollut autossa ainakin mulla olleet 75 tkm koko ajetusta 175 tkm:stä.

Aika erikoista!

Jallupojalle kommentiksi, että hiilien kulumisesta vähintään puolet johtuu sähkövirrasta eli eivät kulu lainkaan samaan tahtiin omia aikojaan tai puoliteholla pyöriessä kuin täydellä teholla helteessä.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #18 : 22.11.2008, 20:35:01 »
Olisiko niin että I-alueella pyörii ainoastaan toinen flekti, sen takia toinen säästyy?

Ei, kyllä molemmat pyörivät, matalassa kytkentäpisteessä sekä ilmastoinnin kytkeytyessä sarjaankytkettynä ts. 'puolinopeudella'.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #19 : 22.11.2008, 20:36:19 »
No toista purkaessa ilmeni...

Katsopa moottorin valmistajaa ja siiven kiinnitystä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #20 : 22.11.2008, 20:55:03 »
Katsopa moottorin valmistajaa ja siiven kiinnitystä.

Kuten sanoin moottorit olivat ulkoa täysin identtisiä Ecian valmistamia ja myöskin siivet identtisiä ja samalla tavalla kiinni. Sisällä toisessa hiilisysteemi oli muovinen (muovin sisään valettu metalli-piirilevy) ja toisessa metallinen. En katsonut tarkemmin toista, kun totesin, että hiilet olivat ainakin 15 mm pitkät ja moottorin sisällä ei juuri pölyä ollut. Onko toi sitten 175 tai 75 tkm ajettu se kestänee vielä hyvin hyvin pitkään. Toinen moottori sen sijaan oli aivan täynnä hiilipölyä. Olikohan sekundalaatuiset hiilet?

Ja moottorit tosiaan toimivat aina yhtäaikaa, joko sarjassa puoliteholla tai rinnan täysiteholla.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #21 : 22.11.2008, 23:36:59 »
Moottorin rakenne on muuttunut - eli veikkaan autoosi tuon olevan jossain vaiheessa vaihdettu.

Oliko ehjässä moottorissa siiven puoleisessa päädyssä tuuletusaukkoja vaiko umpinainen pääty?

Kumpi on vaihdettu? Ulkoisesti en havainnut mitään eroa. Kummatkin olivat käytännössä umpinaisia ja hiilipölyä alkoi tulla vasta rakenteen rakoillessa, kun sitä takoi auki (koottu pellinpalasista, joiden "kynnet" menevät päätylevyjen läpi ja "kynnet" on murjottu siten, että rakenne lukittuu).

Erityisesti päädyt olivat täysin umpinaisia. Takapäässä oli muotoiltu syvennys laakerille, joka siis pellin sisäpuolella. Etupäässä oli urakuulaaakeri "kynsillä" kiinni. Akselin läpi oli tappi, joka lukitsee impellerin akseliin. Lisäksi akselin päässä oli pieni pultti väärillä kierteillä (7 mm kanta). Kyljissä oli pienet syvennykset ilmeisesti magneettien kiinnittämiseksi.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #22 : 22.11.2008, 23:47:59 »
Parempikuntoinen lienee vaihdettu. Arviolta 03-> valmistetuissa moottoreissa siiven päätyosiin tuli lisäksi tuuletusreikiä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #23 : 26.04.2013, 16:51:24 »
Tässä lienee sopivat hiilet flektin moottoriin?
http://www.ebay.com/itm/Electric-Motor-Carbon-Brushes-Replacement-17mm-x-8mm-x-6mm-2-Pcs-/160933893180?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item257868543c

Eipä flektit käynnisty tällä hetkellä. En ole vielä sulakkeita kummemmin tutkinut, mutta hiilet voisi joka tapauksessa vaihtaa.
Audi A4 Tdi Q

radiaani

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #24 : 13.05.2015, 01:39:15 »
Auto: 1994 605 2,0 SRTI (ilmastointi).

Auto on 605 ST Turbo -99 ja ongelma on flektin vajaatoiminta, josta aiheutuu lämpöjen nousu hiljaisissa vauhdeissa (~105 asti, maantiellä pysyy normaalissa alle 90:ssä). Autossa on kaksi puhallinta, joista vain oikeanpuoleisen olen havainnut viimeaikoina pyörivän. Paikallaan tyhjäkäynnillä se käynnistyy silloin tällöin lyhyeksi hetkeksi (siis vain muutama sekuntti) ja sammuu sitten, mutta pidemmän hitaan ajon jälkeen pyörii kyllä pidempäänkin.

Täsmälleen samanlaiset oireet: flektit eivät normaalisti pyöri ollenkaan, ja lämpöjen kohotessa n. 105 asteeseen oikea flekti käynnistyy hetkeksi kovalla teholla. Puhallin jää puhaltamaan, jos sammuttaa mottorin. Maantieajossa lämmöt pysyvät 85-90 asteessa, mutta taajamassa lämpö kohoaa aika nopeasti tuonne 100 asteen pintaan.

Puhaltimien hidas nopeus ei siis näytä toimivan lainkaan. Mikä tässä todennäköisesti on vikana: sulake, releet vai puhaltimen moottorin hiilet? Millainen urakka on päästä näihin käsiksi?

Mitä haittaa nykyisestä vajaatoiminnasta on - pitääkö korjata heti vai vasta sitten kun ilmastointia todella tarvitaan ::)
Mikä on moottorin suurin sallittu lämpötila?

Tällaista esitystä kun katselin http://peugeot605.forumeurs.fr/refroidissement-motoventilateurs-t4141.html, niin puhallin ainakin näyttäisi toimivan suunnilleen oikeassa lämpötilassa. Kun  mittarille ja ohjaukselle näyttää olevan omat lämpötila-anturinsa, ainakin anturit lienevät kunnossa? Ajossa lämpömittari hyppii ajoittain muutaman asteen. Termostaatti?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #25 : 13.05.2015, 09:55:29 »
Releistä aloittaisin vianetsinnän. Releiden syöttöjännitteen mittaamalla näkee onko sulakkeet ja johdotukset kunnossa. Liittimetkin voivat olla heikossa hapessa, koska virtaa kulkee paljon niiden kautta. Hiilissä ei ole vikaa, koska puhallin toimii suuremmalla nopeudella. Releet taitaa sijaita maskin takana? Korjaus: jos kaksi puhallinta, niin tietysti hiilissäkin voi olla silloin vikaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #26 : 13.05.2015, 14:42:37 »
Todennäköisesti kuljettajan puoleisen puhaltimen moottorin hiilet loppu.

radiaani

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #27 : 16.05.2015, 22:40:11 »
Tällä erää vika korjaantui sulakkeen vaihdolla. Puhaltimien sulakkeet (30 A) ovat pienessä sulakerasiassa akun oikean etunurkan vieressä, ja toinen näistä oli palanut. Hiukan kyllä epäilyttää, että nyt tuli hoidettua vain oiretta ja todellinen vika on muualla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #28 : 17.05.2015, 03:02:01 »
Aivan - oire korjaantui, vika todennäköisesti ei. Puhallinmoottori ottaa käynnistyessään melkoisesti virtaa (yli sen 30 A), jos tuo "oikosulkuhetki" kestää luokkaa jokusen sata milliseuntia - sekunnin palaa lattasulake. Lattasulake on siis melko hidas, puhallinmoottorin ottama oikosulkuvirta on merkittävästi suurempi kuin mainittu 30 A.

Todennäköisesti moottori on täynnä hiilipölyä ja siksi jäykähkö lähtemään pyörimään ja/tai hiilet/ankkurin kollektori ovat kuluneet ja oikosulkevat käämipareja.

mitsu79

  • Vieras
Vs: 605 - Jäähdyttimen puhaltimen toiminta
« Vastaus #29 : 13.11.2015, 00:04:24 »
Auto: 1995 605 3,0 SV (automaatti).

Jäähdyttimen puhaltimet alkaneet ajoittain pyöriä täysillä jo matalilla lämmöillä, joskus jo heti käynnistämisen jälkeen (kylmä kone), nyt myös ajoittain sytyttää mittariston STOP + lämpömittarin varoitusvalon (myöskin matalilla lämmöillä). Olettaisin lämpömittarin saavan signaalin anturista nro. 8 ja moottorinohjausboxin anturista nro. 7, mutta mikä anturi antaa signaalin flektien ohjainboxille, mahdollisesti sama anturi lämpömittarin varoitusvalolle? Autossa automaattinen ilmastointi.

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä, mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan, tuli tällä viikolla kolmas 605:nen työn alle, kun katsastusmies löysi 1. autosta YLÄpäästä katkenneen etujousen.