Kirjoittaja Aihe: 605 - Tuulilasinpyyhkijät eivät toimi nopeimmalla asennolla  (Luettu 6567 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo.

Tuulilasinpyyhkimet toimivat normaalisti tihku- ja normaalinopeudella, mutta pysähtyvät täysin nopeimmalla asennolla siihen kohtaan, missä kytkintä sattuu kääntämään. Myös sadetunnistinasennossa vaivaa sama ongelma eli kevyellä sateella toimivat, mutta kovalla sateella pyyhkimet vain pysyvät alhaalla.

Tuon sadetunnistinasennon perusteella uskoisin, ettei vika ole viiksikytkimessä. Miten nopeussäätö toimii? Mistä vikaa kannattaa etsiä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Viimeaikoina pyyhkimet ovat välillä toimineet kaikilla nopeuksilla, välillä vain pienellä ja välillä ei millään. Joskus on myös mennyt nykien lähellä lepopaikkaa. Onkohan vika itse moottorissa (hiilet?). Rele ainakin naksuu normaalisti, vaikka pyyhkimet eivät hievahtaisikaan.

Onko muiden PSA-mallien pyyhinmoottorit tuohon sopivia tai helposti sovitettavissa. Tuon varaosanumerolla 6405F1 ei löydy kovinkaan paljoa tarjontaa, kun ei innostaisi maksaa ~200 €.  Monessa muussa PSA:ssa on 6405, mutta loppuosa on eri. Onko kyse vain eri liittimestä tms. vai kokonaan eri moottorista?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
PSA:n varaosakoodauksessa neljä ensimmäistä numeroa kertoo 'mikä osa' on kyseessä eli 6405 tarkoittaa kyseistä osaa/osakokonaisututta. Kaksi viimeistä numeroa sitten mihin koriin ja myös osan mahdollisen kehitysversionkin.

Loppuun kuluneilta pyyhinmoottorin hiiliharjoilta tai pyyhinmoottorin ankkurin asennon ohjainlaitteelle ilmaisevan kytkentälevyn kontaktivialta, oirekuvauksen perusteella vaikuttaisi.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Moottorissa oli vettä ja hiilet melkein loppu. Putsaamalla lähti vielä toimimaan. Katsotaan jaksaako hiiliä etsiä ja vaihtaa vai toivotaanko kestävän näin.

Moottorin kokeilijoille tiedoksi:

Musta johto = maa
Punainen johto = suuri nopeus
Valkoinen johto = pieni nopeus
Sininen johto = irti pysäytyskohdassa muuten yhteydessä harmaaseen
Harmaa johto = maassa pysäytyskohdassa muuten yhteydessä siniseen

Siis miinus mustaan ja plussa punaiseen tai valkoiseen pitää saada pyyhkimet jatkuvasti pyyhkimään. Siirtämällä plussa siniseen ja yhdistämällä harmaa punaiseen tai valkoiseen moottori pysähtyy pysäytysasentoon. Liikkeelle saamiseksi pitää hetkeksi siirtää plussa punaiseen tai valkoiseen JA EI SAA OLLA myös harmaassa, joka siis on pysäytyskohdassa maassa.

Moottori vei irrallisena 2,4 A suurella nopeudella ja 1,2 A pienellä.

Hiilien koko irrottamatta mitattuna n. 4x6mm ja pesän pituus 14 mm eli ehkä 10-12 mm pitkä hiili olisi sopiva. Nykyisten jäljellä oleva pituus 4-5 mm. Tarve 3 kpl. Vinkkejä ostopaikasta?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Lisäneuvona vielä, että moottorin keulan puolella olevat 2 kpl 10 mm pultteja eivät ole tavallisia pultteja vaan toisessa päässä on sellainen "ankkuri" eli ilmeisesti niitä olisi pitänyt vain kääntää 1/4 kierros ja painaa moottorin tukilevy alas. Tuntui ihan normaali pultilta, jossa olisi kierteet, mutta jossain vaiheessa alkoi vastapuoli pyöriä mukana. Tuonne ei näe ilman apuvälineitä ja sormituntumalta luulin, että alla on mutteri joka lukittuu paikoilleen. Alla on kuitenkin muovihässäkkä, joka meni rikki tuossa avausyrityksessä, mutta sain kuitenkin kelvollisesti takaisin paikoilleen.

Moottori + tankohässäkän saa kokonaisena pois, vaikka se ei kovin helppoa ollut ja vaati lievää väkivaltaa. Moottorin irrotus paikallaan on kutakuinkin mahdotonta.

Ensimmäisellä parilla ajokerralla pyyhkimet toimivat loistavasti, toisin kuin kertaakaan viimeisen kahden vuoden aikana, vaikka en hiiliä vaihtanutkaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)