Kirjoittaja Aihe: 407 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 7459 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #15 : 03.02.2016, 20:02:56 »
Vaihdoin käsijarruvaijerit. Muuten OK, mutta käsijarruvipu nousee turhan ylös. Miten käsijarru säädetään?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #16 : 03.02.2016, 20:09:48 »
« Viimeksi muokattu: 10.02.2017, 13:44:12 kirjoittanut cone »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #17 : 04.02.2016, 11:30:26 »
Säätö on siellä kahvan juuressa mihin vaijerit tulevat kiinni, siinä kahvassa on sellainen jousikuormitteinen säätö jossa piti jotain nupikkaa painaa ja kahvaa kääntää tms. Hankala selittää, löytyisiköhän joltakin oikea ohje tähän?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #18 : 04.02.2016, 13:24:12 »
Tälläinen ohje löytyi. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68039.0
Painoin keltaista nuppia, mutta mitään ei tapahdu. Nuppia painaessa tappi liukuu sisäänpäin, ja ohennettu osa menee alaspäin. Silti mikään ei pääse ohuemman osan ohitse.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #19 : 04.02.2016, 16:44:53 »
Joo, se oli kyllä jotenkin konstikas, mutta oikeilla jäljillä olet. Tuon linkittämäsi ohjeen mukaan itsekkin homman tein, jossain vaiheessa ropeltamista se vaan sitten loksahti ja vaijerit kiristyivät.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vendange

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #20 : 04.02.2016, 20:14:09 »
Onko kenelläkään käsitystä mitä pitää tapahtua kun jarruvaijerin automaattisäädön "Keltaista nuppia" painetaan? Onko laitteesta olemassa kuvaa? On paineltu ja vedetty kahvaa mutta mikään ei muutu.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #21 : 29.03.2017, 14:04:22 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi Confort (100 kW, RHR, 345 000 km).

Miten tuollaisesta säädetään käsijarru? Kahva nousee tappiin saakka mutta kässäri pitää vielä kuitenkin. Pitänee varmaan vaihtaa vaijerit kun seuraavan kerran menee nosturille jumppaamaan kolisevan takapään kanssa.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #22 : 29.03.2017, 14:17:26 »
Tuossa on satulassa automaattisäätö, lisäksi kahvassa itsessään on säätö vaijerille. Hankala selittää tuon säädön käyttö ilman kuvia, mutta perusajatuksena on, että jousi vetää löysät pois vaijerista ja sitten lukitaan vaijeri kahvaan. Tuota säätöä varten täytyy purkaa käsijarrukahvan ympäriltä suojamuovi/keskikonsoli pois.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #23 : 11.05.2017, 18:26:04 »
Jos nyt jaksaisi ottaa itseään niskasta kiinni ja säätäisin vaijerin. Miten toi keskikonsolin ympärys purkaantuu? Onko siellä ruuveja vai nouseeko se koko paneeli vaan nostamalla pois. Ei viitsisi rikkoa mitään.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

juie

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #24 : 11.05.2017, 21:44:59 »
Pitäis olla ihan vaan muoviklipseillä kiinni.

pjokinen

  • Vieras
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #25 : 23.05.2017, 23:02:44 »
Onko kenelläkään käsitystä mitä pitää tapahtua kun jarruvaijerin automaattisäädön "Keltaista nuppia" painetaan? Onko laitteesta olemassa kuvaa? On paineltu ja vedetty kahvaa mutta mikään ei muutu.

Ongelmana käsijarrun löysääminen koska kuskin puolen vaijeri jumittaa tai paremminkin tuntuu olevan muutaman millin liian lyhyt eli suomeksi liian kireällä. Kun vaijeri on satulasta irti niin satulan mekanismi palauttaa vaijerin vivun topparia vasten voimalla ja irrallaan oleva vaijeri jää selvästi liian lyhyeksi. Vaijeri on hyvin kiinni pidikkeissään ja liikkuu jouheasti. Vika ei muuten haittaisi mutta kuskin pyörän takalevy lämpiää ja vinkuu tämän vuoksi...

Purin kahvan ympäristöä sisältä ja löysin jonkun huolto-ohjeen mukaisen keltaisen muovinapin jota painamalla automaattikiristimen pitäisi palautua, mutta minullapa ei näin käy tai sitten systeemi on jo valmiiksi mielestään löysimmällä. Olen painellut nappia kahva alhaalla ja ylhäällä, en huomaa että mitään tapahtuisi missään asennossa.

Liitteessä on kuva kahvasta ja muutama tyhmä kysymys siihen liittyen:
1. Keltainen nuppi. Tätä painamalla pitäisi kai jotain tapahtua? Minä en huomaa mitään eikä vaijeri ainakaan löysäänny. Kertoisiko joku mitä pitäisi tapahtua?
2. Joku hammastus systeemi, jossain kuvissa tämä on eri asennossa kuin tässä kuvassa. Missä asennossa sen pitäisi olla kun vaijerit ovat löysimmillään?
3. Joku toinen hammastus systeemi, olisiko se mistä nakse kuuluu kun vetää normaalisti kahvasta? Pitäisi tätä jotenkin huomioida, miten tämän pitäisi olla vaijerit löysänä?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #26 : 24.05.2017, 20:19:23 »
Kyllä siinä näkyy jotain hampaita, joten jos ne liikkuu kynnen suhteen, systeemi ei ainakaan ole ruostunut jumiin. Eikä auton sisällä ruoste juuri koskaan ole ongelma. Oletko kokeillut pitää vaijerit kiinni satuloissa ja vapauttanut kynnen ja samalla nostanut kahvasta? Silloin systeemin pitäisi löystyä. Eli kun kynsi siirtyy vastakarvaan, niin löystyy.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #27 : 28.05.2017, 10:08:01 »
Juuri perehdyin tuohon systeemiin. Keltaista nappia (1.) painamalla (apukuskin suuntaan) itsekiristyssysteemi ottaa tyhjät pois vaijereista. Se ei missään olosuhteissa löysää vaijeria. Jos haluat löysätä vaijeria nosta käsijarrukahvaa muutama naksu,  paina keltaista nappia (1.) ja käännä sormin keltaisen napin alla olevaa liparetta (2.) sormin. Samalla nostat kahvaa ylöspäin, jolloin itsesäätö "hyppää" kuvassa näkyvän hammastuksen (3.) yli ja vapauttaa vaijeria.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #28 : 28.05.2017, 10:35:48 »
Mutta itse ongelmaasi. Jarrusatulassa on käsijarrun itsesäätö. Säätö menee sekaisin, jos käsijarrun vipu (satulassa oleva) ei palaudu joka kerta aivan taakse. Syy tähän jumittamiseen on joko vaijerissa tai satulan mekanismissa. Käsijarrun pitäisi tasoittua sillä, että kierrät männät (samalla puristaen) sisään molemmin puolin.

Vaijerissa olevat muutamien millien pituuserot eivät haittaa. Pituuserot tasoittuvat tuossa kohdassa, jossa takaa tulevat vaijerit yhdistyvät päävaijeriin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #29 : 28.05.2017, 14:18:19 »
Loistava ohje. Tuon työkalun saa valmistettua Motonetin yleistyökalusta hieman viilaten sakaroita Peugeotin jarrumäntään sopivaksi. Samalla, kun palat irti, niin kannattaa rapsutella palahyllyt ja palat puhtaiksi, sanovat merkkiliikkeessä "jarruhuolloksi"  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -