Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vikakoodi 1610)  (Luettu 6992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri

  • Vieras
406 - ABS-valo/ABS Fault (vikakoodi 1610)
« : 20.04.2011, 16:32:45 »
Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 3,0 V6 (automaatti).

ABS-fault -valo palaa. Antoi seuraavan vikokoodin 1610 pumppumoottori/ moottorirele viallinen. Automaalta kertoivat että harvinainen vika. Vika olisi joko johdoissa tai sitten itse ABS yksikössä. Uusi yksikkö maksaa 1200e. Kommentteja toivoisin.

Onko ABS-yksikkö korjattavissa, jos niin missä tai miten? Missä malleissa sama yksikkö? (jos etsin romiksilta) Miten yksikkö irroitetaa jos sen voi lähettää korjattavaksi? (onko jotain erikoista huomioitavaa?) Onko kyseinen rele varmasti kiinteänä yksikössa?/ jos ei onko itse vaihdettavissa? Onko sähköista saatavana kytkentäkaavioita jos tarkastan itse johdot jne...

Ratkaisu:

Vika korjattu. Vaihdoin ABS-yksikön ja vika kuittaantui heti liikkelle lähdettyä. Ei siis kuittaantunut vielä käynnistettäessä, vaan vaati muutaman mertin ajamista.

ABS-yksikkön viat ovat tosi harvinaisia kuulemma, mutta malleissa, joissa on myös ESP ja ASR, on ainakin muissa merkeissä on viat olleet yleisempiä.
Pumpun moottori pyörii talviajossa näissä malleissa lähes taukoamatta, josta seuraa se, että hiilet kuluvat loppuun. Antaa kuulemma samantapaisen virheen kuin minulla oli nyt (pumppumoottorin moottorirele viallinen).

Hain Fustilta yksikön, joka oli 80 000 km ajetusta 607:stä. Maksoi 330 e. Ehkä hiukan kallis, mutta olisin saanut viedä takaisin, mikäli autoni ei olisi sillä korjaantunut.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vikakoodi 1610)
« Vastaus #1 : 20.04.2011, 16:43:37 »
ABS-ongelmiin liittyen löytyy tietoa foorumin hakutoiminnolla päätasolta hakutermillä "406 abs fault" etsimällä. Ohjausyksikkövikaa tosin ei näyttäisi muilla olleen.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45608.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=14699.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45543.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24488.0

Kytkentäkaaviot (maksullisia):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18085.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vikakoodi 1610)
« Vastaus #2 : 21.04.2011, 01:46:19 »
Venäläisessä osaluettelossa on 2. mallisarjan autojen osalta vanhentuneita tietoja ja nykyinen Service Box puolestaan ei tunne kuin uusimmat osat, jotka ovat korvanneet vanhemmat. Listaan kaikki tiedot.

406 (1. mallisarja), jarrut
406 (1. mallisarja), jarrut, ABS-ohjausyksiköt

WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 07510 (01.06.1997):

4541 23, NFP, BRAKE HYD BLOCK, WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 07510 (erillinen hydrauliikkayksikkö)
4542 37, NFP, CALCULATOR, WITH ABS BRAKES UNTIL RPO No. 07510 (erillinen ohjausyksikkö)

WITH ABS BRAKES SINCE RPO No. 07511 (01.06.1997):

4541 39, NFP, BRAKE HYD BLOCK, WITH ABS BRAKES AND WITH COMPENSATOR SLAVE UNTIL DATE 19980601 (mekaaninen jarrupaineen säätö)
4541 44, BRAKE HYD BLOCK (sähköinen jarrupaineen säätö):
- WITH ABS BRAKES AND WITHOUT COMPENSATOR (ELECTRONIC DISTRIBUTION) SINCE DATE 19980601
- WITH ABS BRAKES AND ELECTRONIC BRAKEFORCE DISTRIBUTION

406 (2. mallisarja), jarrut
406 (2. mallisarja), jarrut, ABS-ohjausyksiköt

WITH ABS BRAKES:

4541 66, RP 4541 W0, BRAKE HYD BLOCK, WITH ABS BRAKES AND WITHOUT ELECTRONIC STABILITY PROGRAM AND PART TO BE CONFIGURED (ei ESP:tä)
4541 49, RP 4541 W7, BRAKE HYD BLOCK, WITH ABS BRAKES AND ELECTRONIC STABILITY PROGRAM AND PART TO BE CONFIGURED (ESP)

4541 W0 on korvannut osan 4541 66 ja 4541 W7 on korvannut osan 4541 49.

Kuten näkyy, on ohjausyksiköissä eroja auton mallisarjasta, valmistusajankohdasta (DAM-numero) ja ominaisuuksista riippuen (mekaaninen tai sähköinen jarrupaineen säätö ja mahdollinen ajonvakautusjärjestelmä). 1. mallisarjan autoissa 01.06.1997 (DAM 7510) saakka on käytetty erillistä ohjausyksikköä ja hydrauliikkayksikköä (kuitenkin toisiinsa kiinnitettyinä), kun taas 02.06.1997 (DAM 7511) alkaen ne ovat samaa kokonaisuutta (tai ei ainakaan toimiteta erillisinä osina).

Varaosanumeroiden perusteella 1. mallisarjan autojen osat eivät sovi 2. mallisarjaan. 2. mallisarjan autoissa ratkaiseva ero on se, onko autossa ajonvakautusjärjestelmää (ESP) vai ei.

Myös Boschin luettelosta voi vertailla osanumeroita. Sen mukaan:

4541 23 = 0 265 216 303 (alkup. osanumero 0 265 216 003)
4542 37 = 0 273 004 093
4541 39 = 0 265 216 458 ja 0 265 216 482
4541 44 = 0 265 216 641 (alkup. osanumero 0 265 216 640)
4541 66 = 0 265 216 544 (alkup. osanumero 0 265 216 543), ei ESP:tä
4541 49 = 0 265 202 419 (alkup. osanumero 0 265 202 418), ESP
4541 W0 = ei löydy
4541 W7 = ei löydy
« Viimeksi muokattu: 22.10.2011, 10:55:25 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info