Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (maadoituskaapelit)  (Luettu 23308 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Waldo

  • Vieras
Auto: 1997 306 1,6.

Tossa muutama päivä sitten auto ei vain käynnistynyt parkkihallissa enää.

Oireet: startti pelaa, mutta auto ei käynnisty, nosti yhdessä vaiheessa nopeusmittarin n. 160 km/h kohdalle ja samoiten kierroslukumittarin. Valot eivät toimi ja mittaristossa palaa valo todella himmeällä. Kun pistää viiksestä valot päälle (myös valojen releet rupeavat surisemaan) rupeaa joko oikealla takana bensapumppu toimimaan tai sitten pissapojan moottori? Sama efekti (paitsi ajovalojen releet) tulee kun painaa jarrua tai laittaa puhaltimen päälle. Keskuslukituskaan ei pelaa, vaan käyttäytyy kuin ei olisi akussa tarpeeksi virtaa ja ei nosta apukuskin puolta ylös (tämä siis ilman kaukosäädintä) pitää vaan ääntä.

Kaikki sulakkeet ovat ehjiä.

vhanhisuanto

  • Vieras
Tarkistapa koriin tuleva maadoituspiuha kuskin puolen etulokasuojasta, renkaan etupuolelta äänitorven takaa. Ainakin dieselissä teki ison osan noista kuvailemistasi oireista kun piuha oli jäänyt vaihteistoremontissa irti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2000 306 Cristal 1,6 (TU5JP, 90 hv, porrasperä).

Kaverin 306:ssa ilmeni ajoittaisia sähköhäiriöitä:

- Moottorin lämpötilamittarin näyttämä vaihteli äkillisesti (moottori näytti usein käyvän epätavallisen kylmänä).
- Sisävalaistuksen kirkkaus ja moottorin lämpötilamittarin näyttämä vaihtelivat selvästi sähköjärjestelmän kuormituksen mukaan.
- Ajon aikana alkoivat mittariston valot vilkkua, mittarien viisarit heilua ja auto nykiä.
- Auto ei sammunut virta-avaimesta.
- Auto ei käynnistynyt.

Ongelmat alkoivat moottorin lämpötilamittarin oudolla käytöksellä ja lopulta ilmeni käynnistymättömyyttä. Syynä oli maakaapeli, joka kulkee akkutelineen etureunan kohdan maadoituspisteestä (pultilla auton rungossa) vaihteiston yläosaan. Vaihteiston puoleisesta päästä oli kaapeli irronnut liittimestä (hapettunut ja katkennut).
« Viimeksi muokattu: 20.01.2009, 20:36:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Alvin

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,6 XN (viistoperä).

Iski autoon sähkövika kuin salama. Sammui kesken ajon ja ei enää starttaa, vaikka starttimoottori pyörittää. Myöskään tuuletin, valot, hätävilkut jne. eivät pala, mutta ainakin mittarivalot palavat. Vaikka virrat kääntää avaimesta pois ja nyppää avaimen irti, jäävät STOP-, moottorin ja akun merkkivalot loistamaan. Akussa tuntuu olevan jännitettä ja sulakkeet näyttivät ehjiltä.

Ratkaisu:

Ongelma ratkesi. Akun miinusnavasta lähtevän maadoituskaapelin haaroitus runkoon oli ihan irti ja poikki, laatikkoon menevä oli kiinni. Kun tökkäsin johdot yhteen, niin taas toimii. Täytynee etsiä jostain uusi johtosarja tai tinata nykyiset takaisin yhteen.

Poso306

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,4.

Sähköt hävisivät kokonaan. Virta-avaimesta virta päälle ja ei tapahdu mitään, samoin mikään sähkövimpain ei toimi. Akunnapoja on jo rassailtu, ei vaikutusta.

Ratkaisu:

Miinuskaapeli akulta runkoon oli vikana. Kaapelin ja kengän prässäys huonossa kunnossa, ei hapettumaa. Lisäksi kytkinkopan ja rungon välinen kaapeli oli poikki. Vaikutti lämpömittariin, lämmityslaitteen puhaltimeen ja keskuslukitukseen sekä lasinpyyhkijöihin hidastavasti.

mmik

  • Vieras
Auto: 1998 306 1,6 XR (VF37BNFZE32597630, TU5JP, DAM 8036/09.11.1998).

Tuohon ulkona seisovaan samanikäiseen 306:een piti myös puristaa kiinni uusi pää maajohtoon, kun se oli enää muutamalla säikeellä kiinni vaihdelaatikon päästä. Muistelen, että varmistin vielä tinaamalla liitoksen.

Tuo pösö oireili monta kertaa niin, että toimi normaalisti, mutta sitten ihan kesäkeleilläkin virtaa ei oikein riittänyt mittarivalojenkaan polttamiseen. Kaapeleilla/käynnistysavulla käyntiin ja sitten ei taas ollut aikoihin mitään oireilua. Epäilin jo aika vahvasti plusnavan piuhahässäkkää syylliseksi ja kerran sitä rassaamalla virrat taas löytyivät. Lopultakin perimmäiseksi syyksi paljastui akku. Vaihto toiseen ikivanhaan akkuun ja kertaakaan sen jälkeen ei ole virrat kadonneet tuolla lailla.