Kirjoittaja Aihe: 306 - Lambda-anturin johdot  (Luettu 3234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M4rk0

  • Vieras
306 - Lambda-anturin johdot
« : 27.06.2013, 10:31:40 »
Auto: 1995 306 1,8 ST.

Päästöarvot on tyhjäkäynnilla poskellaan, mutta kierroksilla lähellä nollaa. CO pyöri 1,6:n ja 5,2:n välillä. Vikakoodin sain luettua, 52. Eli siis lambda-anturi. Sain kaivettua johdot esiin, ja ilmeisesti jotain sille on joskut tehty kun ECUlta tuleva vihreä ja punainen johto oli jatkettu abikoilla, mutta johdot olivat väärinpäin! Eli vihreä jatkoi punaisena ja punainen vihreänä? Itse Lambda liitin on Punainen -> Musta ja Vihreä -> Harmaa.  Mutta miksi nuo johdot olisi menneet väärinpäin, vahingossa vai voiko kyseessä olla jokin tarvike anturi jolloin johtojen väri ei ole oikea? Joka tapauksessa sama vikakoodi tuli vaikka johdot oli oikein päin.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #1 : 27.06.2013, 15:19:44 »
Noniin...laitoin anturin paikalleen ja ainakin vikavalo ei syty enää. Mutta edelleen tyhjäkäynnnillä CO ja HC arvot on tuplana.
Tuo anturi oli meinaan romikselta ties mistä autosta peräisin. Testasin sen kaasulampulla ja jänneite oli ainakin oikea. Sitä vaan että kai ne anturit on samanlaisia kaikissa autoissa. Kunhan siis on neljä piuhaa niin käy kyllä?

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #2 : 28.06.2013, 13:35:48 »
Heh...auto hajoaa käsiin. Nyt laturin valo palaa himmeänä. Kierroksilla valo sammuu. Tuli vaan mieleen että voiko  ECU saada hieman väärää tietoa alhaisen jännitteen takia josta seurauksena korkeat päästöarvot?

PL

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #3 : 28.06.2013, 18:33:24 »
Laitapa ensin laturi kuntoon, jos se ei lataa kunnolla. Oletko mitannut latausjännitettä tyhjäkäynnillä ja kierroksilla? Ei mitenkään mahdoton ajatus, että tyhjäkäynnillä alhaisen jännitteen takia ei tule kunnon kipinää ja päästöt nousevat. Voi toki vaikuttaa myös muihinkin sähköisiin polttoaineensyötön komponentteihin.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2013, 18:36:46 kirjoittanut PL »

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #4 : 29.06.2013, 10:46:09 »
Itse ajattelin että päästöt voisi muuttua alhaisen jännitteen takia. Navoilta meinaan mitattuna oli alle 10V...

Mutta nyt on uusi Laturi on vaihdettu ja nyt on jänniteetkin oikeat. Navoilta mitattuna 13.9V ja latausvalo ei pala enää. Eli se on hoidettu.


Mutta mutta...ei pösö päästä helpolla. Nyt tuo vikakoodi 52 tuli uudestaan. Mittasin lambdan ja se näyttää ihan mitä sattuu. Ennen vaihtoa mittasin tuon kaasulampulla ja näytti oikein.
Eli uusi anturi (siis purkaamolta hettu joka siis todettiin toimivaksi) on taas kaputt. Eihän noita nyt voi tuohon tahtiin vaihtaa...jokin siis rikkoo sen.  Tuli vaan mieleen että kun vihreä ja punainen Lambda johto ECUlle oli jostain syystä kytketty ristiin edellisessä anturissa. Nyt siis kykin signaalijohdot alkuperäisellä tavalla. ELi vihreä menee harmaaseen ja punainen menee mustaan (signaalijohto). Mistään en ole löytänyt kytkentäkaaviota joka näyttäisi johdot.
Kysymys kuuluu, jos johdot on väärinpäin, rikkooko se Lambda anturin?


Tulpat, ilmansutsari vaihdettu. Letkut tarkistettu, putsattu. Motarilla ajettu kolmosella vartti. Kaasarin asentoanturi mitattu ok. Lämpöanturi OK. MOP anturin letkun irroitus sammutti auton mutta tarkempaa mittausta en osaa tehdä. Mutta tästä päättelen että MOP on myös OK

Pitää vissiin seuraavaksi puola irroittaa ja ja muutenkin katsoa se kipinäpuoli.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #5 : 30.06.2013, 09:56:18 »
Lambda on kytketty kahdella liittimellä:

http://www.autobits.co.uk/store/view_product.php?product=14200

1. Punainen liitin.
Tämä on siis lämmitys elementti. Vastus n. 8ohm
ECU: vaaleanruskea ja keltavihreä johto ---> Lambdan valkoiset johdot
Jännite on 12V joista keltavihreä on maassa.


2. Valkoinen liitin:
Signaalijohto
ECU: vihreä ja punainen johto ---> Lambdan harmaa ja musta
Vihreään johtoon tulee 1.405V ja punaiseen 0.973V siis kun liitin on irroitettuna.
Mutta mitään 5Vn jännitettä ei tule? Pitäisikö tulla. Jos pitää niin silloinhan ECU on rikki.

Tuo musta kai signaali...siihen tulee tuo vajaa 1V. Voisiko olla että se on jokin vakioarvo jos lambdasta ei saa jännitettä?

Vihreä on ilmeisesti signaali maa. Mutta onko ECUssa oma maa? Sillä runkoon se ei ainakaan ole maadoitettu.

Lambda anturin päästä mitattuna (musta-harmaa johto) pitäisi tulla jännitettä 0.5-1V joka muuttuu kierrosten mukaan. Mutta 306sessa tulee ihan mita sattuu..muutama millivoltti, välillä menee negatiiviseksi. Mittasin  toimivasta Pösö 206sta nuo jänniteett ja siinä tuo lukema on johdonmukainen, muuttuu 0.6-1.05V kierrosten mukaan. Eli lambda on ainakin sökö.


Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #6 : 30.06.2013, 10:34:00 »
Peugeot ei koodaa johtimia väreillä eli 'punaisessa', 'vihreässä', 'vaaleanruskeassa' ja 'keltavihreässä' johtimessa on koodi, joka kertoo kaavion perusteella mikä mikin on.

Zirkonia lambda-anturi kehittää itse jännitteen - alueella 0-1000 mV, 451 mV on 'stokiometrisen lambda yksi' seossuhteen jännitetaso - ylitettyään toimintalämpötilan (n. 300 C). ECU ainoastaan tarjoilee diagnostiikkajännitettä, tietyissä tilanteissa.

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #7 : 01.07.2013, 09:38:37 »
En sitten tiedä mistä noi johtimien koodit löytyy..johdoista itsestään?

No oli miten oli, irrotin anturin, laitoin viilapenkkiin ja sohotin kaasulampulla. Kyllä anturi tuotti jännitettä, mutta vain 0.76V. Ja muutenkin lukemat heitteli omituisesti. Viimeksi sama temppu tuotti selkeän tuloksen ja jännite oli johdonmukainen ja max  1,05V. Onko tuo siis rikki..taas?

Kuinka lambda voi rikkoontua noin. Kyseessä on toki romikselta ostettu anturi, mutta se oli todettu toimivaksi. Vai onko niin että tuo kaasulampulla sohottelu rikkoo sen? Noh..joka tapauksessa pitää käydä hakemassa uusi anturi...jos sais autoon sen leiman vihdoin ja viimein
« Viimeksi muokattu: 01.07.2013, 10:22:51 kirjoittanut M4rk0 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #8 : 01.07.2013, 12:42:45 »
...mistä noi johtimien koodit löytyy..johdoista itsestään?

Kyllä, johtimiin on tulostettu johdinkoodi.

micco

  • Vieras

M4rk0

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #10 : 02.07.2013, 14:07:02 »
Oli miten oli....tarina sai tällä kertaa onnellisen lopun. Pakokaaupäästöt oli normien sisällä ja katsastun HYVÄKSYTTY.
Näin jälkikäteen ajatellen luulen että suurin vika oli laturissa. Sen kun näytti varausvaloa sen verran himmeästi että ei sitä meinannut edes huomata. Lisäksi moottorin käynti muuttui tasaiseksi uuden laturin myötä. Lambda anturin vaihdoin myös romikselta hommattuun. Huoltovalo sammui, mutta itse asiassa syttyi uudestaan juuri kun oli päästömittaus käynnissä. Sammui kyllä myöhemmin. En katsonut oliko vikakoodi taas 52 vai jokin muu. Mutta ihan sama..vuosi ajoaikaa tuli että napsahti. Kiitos kaikille!

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #11 : 02.07.2013, 15:51:55 »
Näin jälkikäteen ajatellen luulen että suurin vika oli laturissa. Sen kun näytti varausvaloa sen verran himmeästi että ei sitä meinannut edes huomata.

Olettaminen on kaikkien virheiden perusta - kannattaa pitää mielessä.

Moottorin maadoitusten läpikäynti ja korjaus auttaa tuohon, vika siis todennäköisesti muualla kuin laturissa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Lambda-anturin johdot
« Vastaus #12 : 07.07.2013, 16:01:55 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info