Kirjoittaja Aihe: Sulake akkujen välille  (Luettu 12535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SEL

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #15 : 31.10.2011, 14:09:24 »
Aij se tarttis olla niin iso :D Meinasin kyllä, että jokin 60-80A sulake riittäisi. Tehoa irtoaa vahvistimilta yhteensä 3600w ja on pari kondensaattoria.

Nyt mulla siis tulee tuo 70mm2 kaapeli käynnistysakulta lisäakulle suoraan. Lisäakulta on vahvistimille kyllä sulakkeet. Kaverin auto vaan paloi tässä joku aika sitten, juuri tuon kaapelin takia.

Kuinkas lisäakun miinuspuoli on tehty. Tuollaisessa rinnakkainkytkennässä on ongelma, pienemmän sisäisen vastuksen omaava akku "kypsyy" nopeammin, koska se kuormittuu kovemmin aina starteissa yms. isoissa virrantarpeissa, samoin se imee ensin itsensä täyteen latausvirrasta ja sitten loput menee toiseen akkuun. Samaan paketiin pitää laittaa myös kaapeli.
Aikoinaan omistin Opel Ascona dieselin jossa oli kaksi identtistä akkua nokalla ja toisen akun kaapeli oli noin tuplapituinen toiseen verrattuna, en vain ensin tajunnut, että lyhyempi oli reilusti ohuempi kuin pitkä kaapeli. Mielestäni fiksuna uusin akkukaapelit 35 neliön hitsauskaapelilla ja jonkin ajan kuluttua toinen (se joka oli lyhyemmän johdon päässä) akku kypsyi. Ammattilaiselle asiaa ihmeteltyäni sain vastauksen, vaihda alkuperäinen kaapeli tai tee uudet kaapelit samanpituisiksi, se korjasi ongelman. Syy oli, että lyhyemmän kaapelin päässä oleva akku tyhjeni paremmin ja latautui myös hieman nopeammin kuin se kauempana ollut akku. Vaikka molemmat akut oli samanlaiset, ne piti vaihtaa yhtäaikaa ja esimällä etsittiin samanarvoiset akut  (mitattiin kuormitus ja latausvirrat uusista akuista).

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #16 : 31.10.2011, 14:16:26 »
...Tehoa irtoaa vahvistimilta yhteensä 3600w...

Nyt mulla siis tulee tuo 70mm2 kaapeli käynnistysakulta lisäakulle suoraan. Lisäakulta on vahvistimille kyllä sulakkeet. Kaverin auto vaan paloi tässä joku aika sitten, juuri tuon kaapelin takia.

Meinaatte sitten polttaa tämänkin projektin?

12 voltin järjestelmässä, 3.6 kW teho saadaan about 300 ampeerin virralla.

http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #17 : 31.10.2011, 16:21:59 »
Olen kyllä nähnyt. Akun virranantokapasiteetista jännitteen heiluminen basson tahtiin ei johdu - mittaa vaikka joskus kun sattuu em. nuorisoauto kohdalle ja mahdollisuus mittailla. Akkujännite ei notku mihinkään. Tyypillisesti vaikkapa vahvistinlinjasta on sitten mitattavissa 'parhaimmillaan', muutaman voltin häviö.

Kyllähän se akku sen virran antaa, mutta kun virtapiikki on iso, niin kyllä se jännite notkahtaa. Jos miettii vaikka, että käynnistät auton valot päällä, niin starttauksen aikana valot "himmenee". Eikös starttimoottoritkin ole jotain 1kW luokkaa, noin suurinpiirtein?

Kuinkas lisäakun miinuspuoli on tehty.

Runkoonhan tuo lisäakun kaapeli menee, samanvahvuisella 70mm2 johdolla. Vahvistimista miinuspuoli menee akulle ja johdot ovat riittävän paksut. Johtojen pituus on suunnilleen 30-40cm luokkaa.

Meinaatte sitten polttaa tämänkin projektin?

12 voltin järjestelmässä, 3.6 kW teho saadaan about 300 ampeerin virralla.

http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html

En ajatellut polttaa :) Kaverilla oli siis samanmoinen kaapeli konehuoneesta takakonttiin lisäakulle..noh, oli tuo kaapelin päässyt elämään jonkin verran, joten johdosta oli kuori kulunut pois ja oli päässyt kosketuksiin runkoon. Sulake olisi pelastanut.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #18 : 31.10.2011, 19:27:25 »
Kyllähän se akku sen virran antaa, mutta kun virtapiikki on iso, niin kyllä se jännite notkahtaa. Jos miettii vaikka, että käynnistät auton valot päällä, niin starttauksen aikana valot "himmenee". Eikös starttimoottoritkin ole jotain 1kW luokkaa, noin suurinpiirtein?

Käynnistin on toki kilowatin jopa lähes kahdenkin teholtaan, riippuen millaisen moottorin kylkeen pultattu. Edelleen mainitsemasi  jännitteen notkuminen, ei johdu akusta vaan kaapeloinnista ja liititimistä. Napajännite käynnistyksessä toki hieman laskee, muttei kovin paljoa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #19 : 31.10.2011, 19:41:00 »
Meinaatte sitten polttaa tämänkin projektin?

12 voltin järjestelmässä, 3.6 kW teho saadaan about 300 ampeerin virralla.

http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html

Kun puhutaan vahvistimista/ äänentoiston tehoista, pitää muistaa, että tehoja ja virtoja ei sitten voi laskea näin "yksinkertaisesti"...  ;)

Kyllähän se akku sen virran antaa, mutta kun virtapiikki on iso, niin kyllä se jännite notkahtaa. Jos miettii vaikka, että käynnistät auton valot päällä, niin starttauksen aikana valot "himmenee". Eikös starttimoottoritkin ole jotain 1kW luokkaa, noin suurinpiirtein? ...

Ja sama pätee myös tähän. Et voi verrata startin ottamaa virtaa vahvistimen (vieläpä todennäköisesti ilmoitettuun anto)tehoon...

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #20 : 31.10.2011, 20:38:06 »
Napajännite käynnistyksessä toki hieman laskee, muttei kovin paljoa.

Eipä sen jännitteen tarvitse paljoa laskea, että valot himmenee :)

12 voltin järjestelmässä, 3.6 kW teho saadaan about 300 ampeerin virralla.

Öö, miten niin ei lasketa...

Et voi verrata startin ottamaa virtaa vahvistimen (vieläpä todennäköisesti ilmoitettuun anto)tehoon...

...ja miten niin ei voi verrata? Samahan se on mikä suuritehoinen laite akkuun on kytketty.
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #21 : 31.10.2011, 21:42:08 »
^ Kannattanee miettiä mitä eroa noilla järjestelmillä on. Eli lähinnä sitä, että kaiuttimille tulee/ syötetään vaihtosähköä jonka suuruus pitää olla paljon enemmän kuin 12V (joka ei siis ole tasajännitettä) jos halutaan autokäytössä jotain tehoa saada. Tuosta 12V tasajännitteestä kun ei montaa wattia (ääni)tehoa revitä. Lisäksi tähän tehoon vaikuttaa suuresti kaiuttimen impedanssi kuten myös vahvistimen laatu (=pääteasteen virranantokyky). Tästä vaikka alkuun: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vahvistin ja lisää Googlella.

Toki niin tehon laskentaan kuin kuin virrankin laskentaan pätevät perussäännöt kuin myös ohmin lakikin. Mutta kun ns. toimintaperiaate esim. startilla ja vahvistimella on toisistaan suuresti poikkeava. Ainakin sähköteknisessä mielessä.

Tehoa molemmat laitteet voivat ottaa kilowatteja. Startti lähes varmasti, vahvistimissa ei niinkään sanottua, kun monasti valmistajat ilmoittelevat "höpö höpö" watteja ;D. Ja vahvistimien osalta lähes aina on ilmoitettu antotehon huippuja...

Puolukkajussi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #22 : 31.10.2011, 22:47:42 »
En nyt mitään eroa noilla laitteilla näe(paitsi fyysisesti ja toiminta tavallaan). Jos vahvistin vie 2000w ja startti 2000w, niin ne vie sen 2000w. Sillä ei ole mitään väliä vaikka vahvistin syöttää kaiuttimille vaihtovirtaa, saahan sitä ostettua invertterinkin, mihin saa vaikka 2000w sähkögrillin kiinni :) Tuossa koitinkin selittää tuota valojen himmenemistä, oli sitten mikä tahansa suuritehoinen laite, niin valot himmenee.

Höpö höpö watteja ei varmaan kauheasti tule. Suht laadukas tuo SPL:n d-pääte(2000w), että kyllä se 150A sulakkeen polttaa melko hätäseen :) Nyt paikallaan on 200A ja sekin on hieman "tummunut"
"mitähitaammintippuusenparempaatulee"
406V6, 205XS projektit: 405Mi16, 205 XR Ex:205Gti

taikuriz

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #23 : 14.10.2012, 19:12:39 »
Ne sun konkat on kyllä ihan turhia.. Jos valot vilkkuu ilman konkkia ni osta mielummin suosiolla lisää akkuja. Mulla esimerkiksi oli 2farradin konkka ja vahvistin antoi 1kw ja subbari halus 2kw niin kyllä ne valot vilkkui ihan yhtälailla. Kokeilin 10farradin konkkaa kaverilta, ei mitään eroa. Valot välkkyivät. Akkuja vaan niin pysyy virrat korkealla.

selami

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #24 : 16.10.2012, 22:19:43 »
Pari juttua:

-Konkista on hyötyä käynnissä olevan auton äänentoistossa. Syynä on kylläkin auton lataussäätimen hitaus, ei akun virranantokyky. Iso konkka hidastaa akun napajännitteenlaskua just sen verran, että lataussäädin ehtii mukaan. Hyvä vahvistin ei toki hätkähdä parin voltin jännitteenlaskua potkuissa, mutta valot vilkkuu.

Ja tuo edellämainittu johtuu siis siitä, että taydenkin akun napajännite laskee välittömästi sitä kuormitettaessa sinne 12,5 voltin tuntumaan, kun laturista tulee nykyään melkein joka autossa 14,2 volttia. Huonoihin kaapeleihin ja liitoksiin sitten vielä vajaan voltin verran ja valot alkaa vilkkua ilman konkkaa...
Konkka taas on sellainen "akku", jonka napajännite on sama ladattaessa ja purettaessa. Akku taas ladataan pari volttia korkeammalla jännitteellä ja purettaessa sen napajännite laskee täyden akun lepojännitettäö alemmas. Tämä on karkea yksinkertaistus niiden toimintojen eroista.

-Höpöhöpöwatteja on kyllä useimmissa autovahvistimissa. Ihan kuten kaikissa soittimien sisäänrakennetuissakin vahvistimissa. Joka soitin mainostaa nykyään naamataulussa 4x40 wattia, vaikka 4x16 wattia on teoreettinen maksimi. Ei niissä kuitenkaan hakkureita ole...  Muutamaa laatuvahvistintakin olen penkissä mitannut, mitattu teho jä kauas ilmoitetusta. Mutta onko sillä nyt niin väliä, että onko se todellinen teho 3600 vai 3000 wattia, eroa ei edes normaalikorvainen kuule.

-Mika-
« Viimeksi muokattu: 16.10.2012, 22:23:57 kirjoittanut selami »

Benkku

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #25 : 16.10.2012, 23:44:37 »
Pari juttua...

'Joiden periaate' jo lähtökohtaisesti meni väärin. Kondensaattorista ei ole hyötyä jos/kun kaapelointi on kuormittavalle  virralle liian pientä. Kaapeloinnin liian pieni poikkileikkaus on lähes poikkeuksetta ensisijaisena syynä jännitteen notkumiseen, ei akun virranantokapasiteetti. Häviö suurenee virran funktiona toiseen potenssiin P = I^2R.

Niin ja niissä hyvissä vahvistimissa on jo 'vakiona' riittävästi konkkaa. Lisää akkukapasiteettia, sieltä se teho lähtee ei kondensaattoreista.

95 mm2 ei vielä sekään kovin pitkälle riitä...
http://www.energy-solutions.co.uk/cable_conductor.html
http://www.solarhome.ru/en/basics/batteries/sizing_cables.htm
« Viimeksi muokattu: 17.10.2012, 00:14:49 kirjoittanut Benkku »

jsantala

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #26 : 17.10.2012, 09:34:43 »
Aina kun sulla on akusta lähtevä johto niin siihen kannattaa laittaa sulake niin lähelle akkua kuin mahdollista. Muu on hölmöyttä. Tietenkin riittää, että toisessa navassa on. Sillä ei ole väliä kummassa. Plus-johtoon useimmin ne kuitenkin laitetaan.

Vahvistimen antoteho watteina ei sitten taas korreloi sen ottotehon kanssa. Kannattaa hankkia pihtimittari ampeerien mittaukseen. Sen kun napsauttaa akusta lähtevän johdon ympärille niin näkee suoraan paljonko virtaa kuluu. Sen kun kertoo jännitteellä niin saa tietää järjestelmän todellisen tehonkulutuksen watteina.

Sanottakoon nyt sekin itsestäänselvyys vielä, että watti ei ole äänenlaadun mittari. Lisää watteja ei mitenkään lisää äänenlaatua. Äänenpainetta korkeintaan. Toisekseen watteja ilmoittaessa pitää aina ilmoittaa myös särön määrä sillä teholla. Muuten se ei kerro mitään.

selami

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #27 : 17.10.2012, 10:38:33 »
Benkku, akun virranantokyvyllä tai kaapelin mitoituksella ei ole kuvaamani asian kanssa mitään tekemistä. Vaikka akun sisäinen resistanssi olisi nolla (jota se ei koskaan ole) ja kaapelin impedanssi maksimivirralla myös nolla, niin sama ilmiö tapahtuu silti. Se virtakaapelikin on nopealla virrannousulla kela, joka vastustaa virrannousua vaikka olisi kuinka paksu. Toki se jännitteen notkuminen riippuu monesta seikasta, kuten virtakaapelin induktiivisesta komponentista, vahvistimen hakkurin rakenteesta  ja myös siitä auton laturin jännitesäätimen nopeudesta, joten kaikilla vahvistin/laturi-yhdistelmillä ilmiötä ei esiinny.

Tiedät varmaan sen, että täyden akun lepojännite (kun akkua ei ladata eikä pureta) on 12,7 volttia. Laturi antaa 14,2 volttia. Siinä on jo puolentoista voltin jännite-ero, ihan ehjillä ja optimaalisilla laitteilla. Konkan "lepojännite" taas on sama kuin sen maksimijännite sitä ladattaessa. Kyllä sen konkankin jännite alkaa laskea sitä purettaessa, se vaan laskee hitaammin. Akku ja konkka vaan toimivat eri tavalla. Tästä johtuu se, että joissain tilanteissa konkka auttaa ja mikään muu ei.

Tuon jännitteen notkahduksen näkee skoopilla, ei yleismittarilla. Ja kun vahvistinta ajaa "penkissä", voi samalla mitata sen vahvistimen hakkurivirtalähteen toisiopuolen jännitevaihteluja. Ne voi olla hämmästyttävän suuret.

Vahvistimissa on konkkia kyllä, mutta enemmänkin hakkurin toisiopuolella. Vanhvistimen fyysinen koko rajoittaa niiden isojen konkkien laittamista sinne. Ja kuten aiemmin kirjoitin, ei tuolla jännitteen notkahduksella ole useinkaan äänentoistoon vaikutusta, auton valot vaan vilkkuu basson tahdissa. Ääneen sillä on kuitenkin vaikutusta joissain vahvistimissa, joissa ei ole  n.s. jäykkä virtalähde. Sen taas tietää siitä, että vahvistimen spekseissä on ilmoitettu max-teho ja siniteho saman suuruisiksi tai lähes saman suuruisiksi.
Niissä vahvistimissa, joissa ilmoitettu max-teho on paljon suurempi kuin siniteho, on suurempi todennäköisyys myös äänessä kuultaviin eroihin. Sellaisessa vahvistimessa ei yleensä virtalähteessä ole takaisinkytkentää toisiojännitteen ja hakkurin taajuuden välillä vaan toision jännite on suoraan riippuvainen ensiön jännitteestä. Voltin notkahdus ensiössä on helposti 10-20 voltin notkahdus toisiossa.

-Mika-

ATS

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #28 : 17.10.2012, 12:00:06 »
....toistoon vaikutusta, auton valot vaan vilkkuu basson tahdissa...

Eli tässähän se kaikkei tärkein pointti on yöllä. Sillähän mitataan kuinka kovat vehkeet on hepuilla kun välkkyy valot . Voittaja varmaan on se jolta käynnistä sammuu  ::)

taikuriz

  • Vieras
Vs: Sulake akkujen välille
« Vastaus #29 : 17.10.2012, 17:00:30 »
haha xD mistä saa edes 70mm2 kaapelia ? 50mm2 on yleensä paketeissa se suurin koko. Yhdellä tutulla on  6x 15" volkswagen caddyssä. hyvin on 50mm2 piuha+9 akkua riittänyt suomen koviten soivan katuauton titteliin... ja se ketä ei usko niin tässä vielä linkki kyseisestä autosta:
http://www.youtube.com/watch?v=fW4VDNx2toY

Siinä on yks esimerkki. Voin sanoa että hullukaan ei istu tuolla...