Auto: 2011 508 SW 1,6 Allure.
Vaihdon hiljattain akun omaan. Ohjeistusta ja henkistä tukea löysin youtubesta ranskankielisestä videosta jolla kaverin selityksestä en mitään ymmärtänyt mutta juuri nuo tarvittavat klipsujen irrotukset siitä selvisi.
Alunperin ongelma oli se, että auto ei enää talvipäivänä suostunut starttaamaan. Ruutuun tuli ilmoitus "Energy/battery/economy safe mode" tai muuta vastaavaa. Startatessa vain kuului naksutus, joka jäi muistaakseni pitkäksisin aikaa naksumaan jollain yrityskerralla.
Tuttavan akkumittarilla totesimme akun tason olevan vain 10,2 voltin luokkaa, ja netti sanoi, että alle 11 voltin tasot on käytännössä tyhjä akku. Eli eikun uusi haettiin Turun motonetistä ja myyjän avulla löytyi nopeasti 99 euron hintainen tilalle.
Vanha akku irtoaa näin: ensin päältä pitää poistaa jonkinlainen esteettinen suoja, sori en muista nyt muoviklipsujen yksituiskohtia enää. Sitten se sulakepömpeli vaatii juuri jonkun pidemmän ruuvvarin muistaakseni, jolla klipsut saa irti, ehkä 2-3 klipua, lopulta aika helpolla lähtee. Akusta pitää toki avata työkaluilla plus ja miinuspäät irti. Tässä on tietty järjestys, kannaattaa tsekata auton ohjekirjasta siellä oli nämä ohjeet myös.
Uusi akku tipahtaa vain paikalleen jämäkästi, ei tainnut olla kiinni mitenkään. Sitten vain kokoat takaisin kaikki huolella. Auto käynnistui normaalisti eikä mitään asetuksia ollut hävinnyt radiosta tai ajotietokoneesta tms.
Tämä oli tällainen auto-amatöörin kirjoitelma, älkää välittäkö jos on jotain vääriä sanamuotoja tai termejä, haluan rohkaista amatööriäkin vaihtaan itse akkunsa, ei ollut paha juttu.
-A