Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218395 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

atsjuk

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 1,8.

Eilen kesken ajon alkoi ohjaamon lämmönsäätö tökkimään. Autossa siis yksivaiheinen automaatti-ilmastointi, joka on ennen tätä toiminut moitteetta. Nyt puhallin puhaltaa maximissaan hailakkaa ilmaa sisään eikä automaattiominaisuuskaan toimi. Mielestäni kaikista rööreistä tulee tasalämpöistä ilmaa, mitä nyt ehkä takamatkustamon puolelle aavistuksen lämpimämpää.

Näköyhteyttä läppäakseliin en ole saanut, eli sitä ei toki voi sulkea pois, vai? Omituista tapauksessa on myös se, että samanaikaisesti automaatti-ilmastointi ei enää tajua sisätilan lämpöä. Eli vaikka pakkasesta starttaa auton, niin puhaltimen mielestä ei ole aiheellista nostaa kierroksia. Manuaalisesti nopeutta saa kyllä säädettyä.

Ratkaisu:

Syynä oli läppäakselin vika.

TEMP_ARKISTOON

Pesone

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 1,8.

Tuli otsikon mukainen ongelma itsellekin vastaan, merkkiliikkeessä hintaa työllä 585 € ja osalla 138 €.

Oireena siis että puhalsi kylmää eikä lämmin moottorikaan vaikuttanut asiaan. Ilmasin jäähdytysnesteiden letkut, ei niissä ollut ilmaa ja tarkistin että kennoille menevät letkut lämpenevät eli neste varmasti kiertää. Sinänsä erikoista, että puhalluksen ohjaus tuulilasille tai jalkoihin toimi, mutta lämpötilaan ei pystynyt vaikuttamaan. Merkkiliikkeessä kertoivat että niitä säätöläppiä on 2 kpl, toinen ohjaa raitisilman/sisäilman kiertoa ja toinen sitten lämpöä. Eivät osanneet sanoa kumpi noista oli mennyt poikki, mutta jälkeenpäinhän se on ilmiselvää että lämmityksen säätöläppä on kyseessä ollut. Nyt pitäisi olla paikalla uudet "vahvennetut" osat ja ainakin osilla on tuo 2 vuotta takuuta, joten huoletta voi sen suhteen ajella.

Rikkoutumisen uskon johtuneen kovilla pakkasilla tekemästäni säädöstä: siirryin automaatilta ulkoilman pakotukseen ja hetken päästä takaisin automaatille, joka taisi olla liikaa tuolle osalle.

pompeli

  • Vieras
Auto: 2006 407 1,8 Confort.

Juuri sain remontin valmiiksi lämmityslaitteen säätöläpän akselin korjaus. Minulla on 2 alue ilmastointi mutta näytössä toimii vain kuskin puolen säätö mutta toisesta läppä nyt toimii mutta ei näy lämpötila näytössä. Autoon edellinen omistaja vaihtanut näytön joten onko mahdollista ohjelmoida takaisin 2 alue toimiseksi?

Mikkali

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 3,0 V6.

Onko kyseessä tämä sama säätöläppäongelma? Tässä oireet.

Yleensä kun ulkona on kylmä kuskin puoli puhaltaa kylmää ja repsikan puoli ei mitään. Kun ulkona on lämmin kuskin puoli puhaltaa kuumaa ja repsikan puoli ei mitään. Välillä lämpöisellä kuskin puoli puhaltaa kuumaa ja repsikan puoli kylmää. Välillä kaikki toimii niin kuin pitäisi mutta usein miten puhallukset ovat aivan sekaisin eikä säädöt vaikuta siihen puhaltaako lämmintä vai kylmää myöskään mistä puhallus tulee ei säädöillä ole vaikutusta. Missä vika ja miten korjata vika.

pompeli

  • Vieras
Itse havaitsin helpoiten onko akseli poikki ottamalla ison ritilän mikä puhaltaa lasille ilmaa irti ja taskulampun kanssa katsomalla miltä näyttää.

Mikkali

  • Vieras
Yritin irroittaa tuota ritilää mutta en siinä onnistunut. Soitin ja näyttö irtosi mutta siihen tyssäsi. Jäi epäselväksi irtoaako ritilä vain väkivaltaa käyttäen.

pompeli

  • Vieras
Siellä on semmose klipsit itse sain irti tosi varovasti kun vänkäsin isolla ruuvimeisselillä siitä mutta varoa kannattaa ettei tosiian hajoa mitään.

Mikkali

  • Vieras
Voiko puhallukset ja lämpötila vaihdella jos läppä tai läpät on poikki.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Varmaankin voi koska rikkinäinen läppähän saattaa liikkua ilmavirran vaikutuksesta tai sitten akselin päät ottaa kiinni jonkinverran. Lämpötilaahan ei säädellä muilla kuin läpillä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Yläsäleikkö lähtee irti, kun ottaa pari T20 torxia irti ja sitten kampeaa ritilän irti. Pehmikettä ritilän päälle, ettei kolahda irrotessaan tuulilasiin. Sitten ajaa ylemmät läpät ilmansuuntauksella auki ja pääsee kurkistaa alaläppien akselit.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
En muista mitään ruuveja siinä mutta voin olla väärässäkin

Mikkali

  • Vieras
Yläsäleikkö irrotettu. Kaikki neljä säätöläppää näyttävät ehjiltä. Repsikan puolen ylempi läppä ei liikkunut aluksi mihinkään. Oikeaa ja vasempaa läppää ajeltu samoilla säädöillä. Oikea lähti liikkeelle mutta liikkuu aivan eri tavalla kuin vasen. Oikea läppä lähes koko ajan paikallaan ei siis liiku normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2017, 13:24:05 kirjoittanut Mikkali »

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Siis se on alin se akseli mistä katkeaa. Tämä ei näy ylhäältä muuta kuin asennossa jossa muut kääntyvät edestä.

Mikkali

  • Vieras
Onko noiden ylhäältä katsottuna kahden läpän alla vielä kolmaskin läppä? Se kolmas läppäkö noista katkeaa.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 264
Nimenomaan se kolmas. Kannatta katsoa sieltä ylhäältä milloin ne kaksi ovat asennossa jossa näkyy se alimmainen. Kun säätelee ja samaan aikaan tiiraa voi pysäyttää oikealla hetkellä.