Kirjoittaja Aihe: Moottoritilan pesu  (Luettu 8713 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Moottoritilan pesu
« : 17.03.2005, 00:40:02 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Moottoritilan pesu


Sytytysosat ja muut kosteudelle herkät paikat olen yleensä suojannut muovilla ja tarvittaessa teipannut suojauksia paremmiksi. Vaikeahan niitä on täydellisesti suojata, mutta yrittää kannattaa. Painepesurilla en ole konetiloja pessyt, vaan yleensä ensin harjalla ja moottorinpesuaineella tai vastaavalla kemikaalilla ja sitten vedellä huuhdellut irronneet liat pois välttäen suihkuttamasta suoraan kohti suojattuja kohteita.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2011, 19:38:07 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: Moottoritilan pesu
« Vastaus #1 : 19.03.2005, 01:38:20 »
Kuinka sitten pitäisi toimia konepellin kanssa jossa on sellainen äänieriste?

Äänieristeen voi toki pestä - painepesurilla pestessä ei painesuihkua/ pesurin pistooli kärkeä kannata kovin lähelle viedä, varsinkin jos äänieriste on pahviin tmv. kiinnitettyä huopaa tai muuta helposti päreiksi menevää materiaalia.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Moottoritilan pesu
« Vastaus #2 : 12.05.2006, 23:30:25 »
Jos vaan mahdollista niin antaa rauhassa kuivaa vaikka yön yli pihalla niin hyvä tulee. Ja jos hieman epävarma niin tulpanjohdot, virranjakaja + puolan liitännät käsitellä seuraavana päivänä vaikka CRC:llä jotta kosteus häviää kokonaan..

Itse olen konetilan pesun jälkeen käyttänyt autoa konepelti suljettuna esim. 30 minuuttia, jolloin kosteus on tuntunut häviävän tehokkaasti.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: Moottoritilan pesu
« Vastaus #3 : 15.05.2006, 13:22:39 »
Itse olen käyttänyt pelkkää letkussa olevaa painetta, liuotinta ja tai shampoota ja harjaa. Kaikkein arimmat paikat teipataan muovin kanssa eikä suunnata suoraa suihkua aroiksi tiedettyihin tai arvattuihin kohteisiin. Sitten puhtaalle märälle pinnalle koko konehuoneeseen ja moottoriin suihkutan Autoglymin vinyl & rubber carea, pelti kiinni ja annetaan kuivua. Käynnistetään moottori sitten kun paikat ovat kuivat jolloin hihnoistakaan ei roisku mitään puhtaille pinnoille. Jos johonkin on jäänyt vielä vettä niin kuivataan ne pois ennen ajoa tai käytetään moottori lämpimäksi jolloin pienet määrät haihtuvat.

Tuon käsittelyn tekeminen helpottaa puhtaanapitoa ja sen jälkeen saattaa pärjätä ilman liuottimiakin. Ei tahmaa paikkoja ja tekee uudennäköisen ilmeen.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Benkku

  • Vieras
Vs: Moottoritilan pesu
« Vastaus #4 : 19.08.2006, 04:13:14 »
Niihin 16-ventt. 1,8- & 2,0-litraisiin ei saa sen puolayksikön päälle sohia vettä yhtään. Niissä ei ole minkäänlaista suojausta vedeltä. Ei se puolaa välttämättä haittaa, mutta sytytystulppien kolot on heti täynnä vettä.

Edellinen pätee oikeastaan kaikkiin moottoreihin joissa tulpat syvennyksessä. Pesun jälkeen tulee kuivata vaikkapa paine-ilmalla. Puolakasetti kannattaa varmuuden vuoksi myös irroittaa ennen pesua. Eristeessä mikosärö/halkeama jne. niin vettä voi hyvinkin päästä yksikköön.