Kirjoittaja Aihe: 309 - Käyntiongelma  (Luettu 12931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Voileipä

  • Vieras
309 - Käyntiongelma
« : 03.10.2009, 14:13:54 »
Auto: 1990 309 1,4 (TU3).

Auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti, heti kaasua antaessa kierrokset alkavat vaeltamaan ylös alas. Kaasun kun survaisee pohjaan ottaa kierrokset kuitenkin hyvin, mutta kevyellä tasakaasulla ei toimi.

Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu muutama vuosi sitten.

Vika ilmeni alkuviikosta ajettaessa ensimmäisen kerran niin, että ajon aikana moottorijarrutuksen jälkeen moottorista hävisi tehot, aivan kuin olisi bensa loppunut, ja noin sekunnin nykimisen jälkeen alkoi taas toimia normaalisti, moottorin lämmöt eivät tähän vaikuttaneet, vaan teki tätä kylmänä seka kuumana. Vika tästä sitten paheni muutamassa päivässä, noin 20km ajon aikana niin pahaksi että auto sammui aina hiljentäessä, eikä lopulta suostunut enää metriäkään liikkumaan.

Ja kuva kun kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin tässä video moottorin käytöksestä:

http://www.youtube.com/watch?v=8Tg5rTOT0Ew

Notta jos joku joka näistä enemmän tietäisi osaisi sanoa mistä vikaa pitäisi etsiä, olisi vallan mukavaa. Bensiiniä kuitenkin tulee ihan hyvin ja sytytys ja virranjakajan alipainesäädin on ehjiä, kaikki näyttää päällisin puolin olevan kunnossa, muttei toimi.

Kiitos jo etukäteen.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #1 : 03.10.2009, 18:00:59 »
Olisikohan bensahöyryjen kierrätyskanisteri tukossa, muistaakseni sellainen litran kokoinen lieriömäinen purnukka konehuoneessa. Toinen mahdollinen vika saattaa olla sytytysyksikkö, litteä nelikulmainen virranjakajan kyljessä tai niillä paikkeilla. Nämä nyt aluksi tulee mieleen. Haulla löytyy lisää noista kilkkeistä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #2 : 04.10.2009, 10:51:03 »
Kiitti vastaamisesta Lexa, tarkastettiin nuo, mutta ei niistä vikaa löytynyt.

Mutta tuli sitten katsottua myös virranjakaja, ja sehän on aivan paskana, keskinasta sulanut ja pyörijä palanut. Omaa tyhmyyttä jäi tämä sitten tarkistamatta ensimmäisenä, noh, maanantaina kauppaan ja katsotaan lähtisikö toimimaan paremmin :P

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #3 : 04.10.2009, 12:05:20 »
On muuten aika tärkeää, että virranjakaja on kunnossa. ::) Eiköhän vaiva korjaannu pyörijän ja kannen uusimisella.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #4 : 05.10.2009, 18:35:58 »
huoh, eipä ollut pyörijän ja kannen vaihtamisella vaikutusta. Nyt kun tulpat katsottiin, niin ovat karstoittuneet aivan mustiksia, ja pakoputkesta onpi tullut lattialle iso musta lammikko kun tässä sisällä ollaan käytetty. Ei tajua mikä tässä nyt oikein on vialla.

Eli, koneen käydessä polttoaineen syöttö katkeilee terävästi.
Onkohan tuossa kaasuläpän päällä olevassa mötikässä useampi suutin? Tuli vain mieleen jos olisi tukossa.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2009, 19:03:58 kirjoittanut Voileipä »

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #5 : 11.10.2009, 12:29:04 »
Vaihappa vielä johot ja tulpat jos ei tietoo kuin vanhat ovat.

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #6 : 11.10.2009, 18:17:10 »
Peruutin auton jo saunan taakse.. Harmi vaan ei ole ajettu kuin 150t ja on tosi siisti.. :( :(

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #7 : 11.10.2009, 18:28:44 »
Peruutin auton jo saunan taakse.. Harmi vaan ei ole ajettu kuin 150t ja on tosi siisti.. :( :(

OT. Siellä se mätänee nopeasti ja eiköhän sen käynnin olisi kuntoonkin saanut. :(
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #8 : 11.10.2009, 21:06:12 »
Ja yks mikä ois kannattannu kahtoo ois ollu bensa suodin.

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #9 : 12.10.2009, 13:34:21 »
On tehty korjaavia toimia. Virranjakajan pyöriä ja koppa, pensansuodatin vaihdettu uusiin. Otin myös vanhat bensat tankista ja uutta puhdasta tilalle. Vikakoodit on luettu ja antoi 41,32,21,21. Nollattiin vika muisti ja luettiin uudelleen ja tuo viimeinen 21 putosi pois. Auto jopa toimikin jonkun aikaa, vaan ei enää. ??? ???   

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #10 : 12.10.2009, 13:59:55 »
Jos käynti pätkii "terävästi" on kyse sähköviasta. Jos käynti "ontuu" on kyse polttoaineen saantiongelmasta.

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #11 : 12.10.2009, 14:15:51 »
Ruisku katkoo, sen näkee selvästi 1s sumua 1s ei sumua ja tuota jatkuu ja jatkuu.. tyhjäkäynti on hyvä silloin ei katko bensaa, mutta kevyesti kun kaasua painaa alkaa heti katkoa.

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #12 : 12.10.2009, 15:55:06 »
Ruisku katkoo, sen näkee selvästi 1s sumua 1s ei sumua ja tuota jatkuu ja jatkuu.. tyhjäkäynti on hyvä silloin ei katko bensaa, mutta kevyesti kun kaasua painaa alkaa heti katkoa.

Kuinka kova polttoainepumpun paine pitäisi olla yksipisteruiskussa? Suodattimelta tulevan ja ruiskuyksikön kylkeen menevän letkun kun ottaa irti, pitäisikö bensaa tulla koko ajan kun virta on päällä? Nyt ei tule kuin 2-3sek virran kytkemisestä.. ja siitä bensan paineesta letkun päähän kun tökkää sormen ei oikein jaksa suihkuta.. (vanhan miehen ongelma)

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #13 : 12.10.2009, 17:07:08 »
Kun kytket virrat, pumpun ei pitäisikään pyörähtää kuin muutaman sekunnin, mutta startatessa pumpun pitäisi pyöriä kokoajan ja jäädä pyörimään koneen käynnistyttyä. Onko sulla oskilloskooppia? Ois hyvä mittailla kampiakselin asentotunnistimen, MAP:in ja lambdan signaalit. Kai olet tarkastanut myös kaasuläpän asentotunnistimen toiminnan, ettei ole tyhjäkäynnin kohdalta katkennut hiilisilta.
« Viimeksi muokattu: 12.10.2009, 17:10:48 kirjoittanut _MikkoT_ »
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Voileipä

  • Vieras
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #14 : 13.10.2009, 10:38:20 »
Auto siirretty takaisin talliin, yritetään vielä josko tuon saisi ajokuntoon. Tarkistelen kaasuläpän asentotunnistimen hiilisillat. Hyviä neuvoja kaivataan jotta saisi laitteen pelitämään :-\ :-\.