Kirjoittaja Aihe: 309 - Käyntiongelma  (Luettu 12932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #90 : 27.07.2020, 12:28:36 »
Olikos tässä jo tuo kaasuläpän asentotunnistin vaihdettu?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #91 : 27.07.2020, 12:42:57 »
Onko muuten bensapaineet mitattu säätimen alipaineletku kiinnitettynä ja irroitettuna? Uusin just omasta 405:stä paineensäätimen, kävi raskaasti tyhjäkäyntiä ja nyki vähän pintakaasulla ajaessa. Täyskaasulla toimi normaalisti. Säätimessä ei toiminut paineenalennus imusarjan paineen perusteella ja sen takia tyhjäkäynnillä/pintakaasulla kone sai liikaa bensaa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #92 : 27.07.2020, 13:40:53 »
Säädin on tässä jousikuormitteinen, ei alipainesäätöinen.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #93 : 27.07.2020, 19:22:28 »
Jakopään purin ja varmistin että varmasti oikea hihna. Ja kyllä, 108 hampainen. Ajoitus on merkkien mukaan kuten kuuluu. Paukkuu vain niinkuin kävisi laihalla, jako pielessä tai venttiilit kantaa, tai sytty pielessä.

-sytty katsottu lampulla
-jako ok, vaikka pauke loppuu siirtämällä nokkaa hampaalla eteenpäin?!?
-venttiilit ei kanna.

Kahta ecua kokeiltu ja vaihdettu. Ei muutosta.

Oikeastaan jää vain se seos vaihtoehdoksi. Vaikka se on tulpista päätellen erittäin paksulla, eikä vuotoja löydy imupuolelta, lämpöanturi mitattu ja ok. (myös imuilma) lambda uusi bosch, ja kaasuläpän anturi toimii kuten pitää.
Myös johtosarjan mittasin läpi eculle asti, kaikki kontaktit on ok. Vaikka heiluttaa johtosarja jne, liitokset ei hapettuneet.

Nykyinen eri ruisku paikallaan, kaasuläpän anturi putsattu, ja mitattu ehjäksi. Paineensäädin katsottu ja putsattu


Kohta alkaa tuntumaan hyvältä idealta tekniikan vaihto.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2020, 19:27:09 kirjoittanut Demosta »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #94 : 12.08.2020, 18:45:38 »
Taas eri ruiskulla kokeiltu, imuvuotoja tarkasteltu. Venttiilivälyksiä säädetty sen verran isommiksi, että varmasti ei venttiilit kanna tiukkojen välystenkään takia, edes lämpimänä. Mutta ei. Silti se paukkuu ruiskuun. Ongelma on tosiaan saatu kerran poistettua siirtämällä jakopäätä hampaalla, silloin ei ole paukkunut.. Jakopää suurimpana mietityttää tämän takia, mutta kun ei se voi olla väärässä..

Kokeiltu uutta ecun lämpöanturi myös. Sytytyksen ajoitus katsottu lampulla taas. Ja se on ok.

Autossa oli myös osanumeron perusteella vanhemman tu3 koneen ruisku paikallaan, eri suutin ym. Siinä ruiskussa. (siis jo kertaalleen vaihdettu ruisku) Jotain ongelmaa oli, kun paluupuolelta tuli sen verran hintsusti bensaa. Nyt on "oikea" eikä muutosta käyntiin.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2020, 19:01:25 kirjoittanut Demosta »

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #95 : 12.08.2020, 19:57:56 »
Täytyy varmaan käyttää kansi auki, ja katsoa onko seetit tai venttiilit ruosteessa, ettei vaan sen takia venttiilit kanna.

Demosta

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #96 : 13.08.2020, 18:03:35 »
Kansi irti, palotilat täytetty nesteellä. Joka palotila vuotaa venttiilien läpi. 1 ja 3 enemmän. Täytyy läpätä venttiilit läpi. Osa vuotaa imupuolelle. Osa pakoon.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #97 : 16.08.2020, 14:32:54 »
Jännä nähdä seetin pinnat, veikkaan että sanomista löytyy. Ohjurin kumit kannattaa vissiin samalla uusia.

Itse olen putsannut venttiilit pylväsporassa, kuparipelti väliin niin ei varteen jää jälkiä. Eli jollain hedelmäveitsellä "sorvaa" karstat pois ja sitten läppää.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #98 : 08.12.2020, 16:17:19 »
Hain tuollaisen 1,3:n kaasarikoneisen 1988-mallin ikäänkuin varaosiksi. Auto ajettiin trailerille (kävi vähän kolmella tosin), ja tuotiin erittäin kosteassa kelissä 250km trailerilla. Sen jälkeen en ole saanut käymään. Olen yrittänyt huikalla, (pienkonebensalla viimeisiksi), jopa tinnerilläkin että saisi edes vähän hörähtämään. Olen päästänyt lämmintä ilmaa virranjakajaan ilman kantta tunnin, jos kosteus poistuisi. Vähän on nyt konstit vähissä.

Olisko joku johto voinut irrota kun ed omistaja otti akun tuosta itselleen kun oli ajettu kyytiin? Eli onko tuolla akun lähellä jotain mitä pitäisi katsoa tarkemmin.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2020, 16:22:58 kirjoittanut uffa »
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #99 : 09.12.2020, 01:49:57 »
Siis tossa lienee talbotin työntötankokokne? Oli mikä oli,oletko selvitellyt että tuleeko kipinää. Entä ootko avannut edes yhden tupan? Onko sen näköistä että bensaa tulee? Muut ehdottaa lisää?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #100 : 13.12.2020, 12:04:44 »
Siis tossa lienee talbotin työntötankokokne? Oli mikä oli,oletko selvitellyt että tuleeko kipinää. Entä ootko avannut edes yhden tupan? Onko sen näköistä että bensaa tulee? Muut ehdottaa lisää?
Taas ehti tuotaakin vilkaista.
Kipinä tulee kun testasin jollain uudella tulpalla. Otin sit nuo paikallaan olevat irti, olivat tulpat mustia.
Kai vois hakee uudet motonetista kokeeksi.

En vaa tajuu miten en saa tuota käymään. Trailerille se ajettiin ku haettiin.

G1A Motonetin mukaan on kone.
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Käyntiongelma
« Vastaus #101 : 13.12.2020, 13:42:01 »
Taas ehti tuotaakin vilkaista.
Kipinä tulee kun testasin jollain uudella tulpalla. Otin sit nuo paikallaan olevat irti, olivat tulpat mustia.
Kai vois hakee uudet motonetista kokeeksi.

En vaa tajuu miten en saa tuota käymään. Trailerille se ajettiin ku haettiin.

G1A Motonetin mukaan on kone.

Noniin, laitoin uudet tulpat niin heti käymään. Vähän herkästi meinaa tukehtua vaan kun kaasua antaa,
hieman ryyppy  päällä pitää olla. Tiedä sitten loppuisiko tuokin kokonaan kun olisi täysin lämmin kone.

1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)