Kirjoittaja Aihe: 405 - Kansivaurio  (Luettu 6815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saha

  • Vieras
405 - Kansivaurio
« : 05.04.2010, 21:06:12 »
Auto: 1995 405 1,6 (farmari, 279 600 km).

Joopa, näin Pääsiäsisen ratoksi meidän paljon kehuttu 405:n sanoi eilen kolikoli ja alkoi käydä heikosti. Jakopää on laitettu n. vuosi sitten, vesipumppu ja joku kiristäjän rulla: Nyt otin sen verran auki tallissa että katsoin, nokka-akseli pyörii kyllä. Km:jä on takana 279-tuhatta, kaikki huollot tehty ja auto on kuin "uusi". Mikäs nyt eteen kun vanhempi juhta sanoi kaputt? Ajoin auton, n. 1 km matkan pihaan ja talliin, ääni ei ainakaan siitä pahentunut, pytyissä ei puristuksia, ainakaan kaikissa, kone hakkaa rajusti eikä käy kunnolla tyhjäkäyntiä, tai sammuu kokonaan.

Harmittaa vaan kun sitä on käytetty joka päivä ja sillä on ainoastaa käyttöarvoa. Paljonkohan kansiremppa tulee maksamaan jos sillä selviäisi. Siis tiivistesarja, uusia venttiilejä yms. ja työn hinta. Moottorista on kuulunut n. 1 kk:n ajan sellanen niinkuin ujeltava ääni, varsinkin sisälle. Olen luullut että se ääni tulee moniurahihnan kiristinrullan laakerista, mutta se onkin enteillyt tätä hajoamista varmaankin?

Kannattaako tuollaseen enää paljon rahaa laittaa vai viekö hajottamolle ehjää peltiä. Kesäkumitkin tuli hankittua, uusi startti, akku, jarrulevyt ja rummut. Auto on ehjä, ei ruostetta jne. Mitä teen... Ehdotuksia jos joku voisi neuvoa? Itse en kykene enää koneremppaan eikä ole ihan sellasia työkalujakaan. Eikä työkyvyttömänä enää pystykään.

saha

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #1 : 05.04.2010, 23:10:14 »
Sen verran korjausta edelliseen harmittavaan takaiskuun, että tietenkin nokka-akseli pyörii, koska ajoin autoa sen kolinan kanssa kilometrin verran.

Tämä nokka-akselin pikku tarkistus oli ideana sen takia kun tuttavan autosta katkesi nokka-akseli jonka seurauksena auto kävi tosiaan vain vajaalla pyttymäärällä. Akselin katkeama-kohta oli laakerin alla ja oli niin siististi poikki kuin olisi jossain koneessa leikattu, aika outo. Mutta siihen uusi (tai kakkosakseli) ja taas pelitti.

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #2 : 06.04.2010, 10:50:24 »
Autosi arvo on noin puolet jakopään korjauttamisen hinnasta. Että kylmästi, lyhytnäköisin taloudellisin tunnusluvuin arvioiden sitä ei kannata korjauttaa. Toisaalta korjattuna autolla saattaisi ajella vielä 100tkm...

Eilen aloimme tutkia kaverin autoa. Lähes samanlainen tapaus, '95 405 1.8 koneella jossa kone kalkattaa. Ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Venttiilikopan aukaisun jälkeen selvisi että ainakin yksi nokka on kulunut 'teräväksi'. Nokka-akseli ainakin menee vaihtoon, saa nähdä löytyykö muuta... Aika ahdasta on jakopään puolella, moottorin kannake tuntuu olevan hankala saada irti koneesta, olisiko tähän kellään mitään vinkkejä? Pultit ei mahdu irtoamaan kun ottaa rungon puolelle kiinni!? Haynes on yhtä avulias kuin aina, sanoo vain että ota kannake irti jos tarvitset lisätilaa :)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #3 : 06.04.2010, 12:04:08 »
Jos on yhtään samankaltainen kannake, kuin on 1,9l GRI:ssä vm. -91, niin muistaakseni siinä oli juuri tuo juttu, että pultit otti kiinni runkoon, mutta lähti irti pultteineen, eli pultit kierrettynä auki, eikä niitä pultteja tarvinnut ottaa pois kannakkeesta. Jotain sinne päin se homma meni, jos en nyt ihan väärin muista.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

tosiju

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #4 : 06.04.2010, 13:23:32 »
Ei tarvii saada pultteja kokonaan pois. Se kannake lähtee irti kunhan saat pultit vaan löysätyksi. Pulttien avaus sit voikin viedä aikaa kun joutuu pikkuhiljaa nitkuttamaan niitä auki, hylsyavainhan ei mahdu sinne väliin. Pultit on 17mm:n kannalla, itse avasin ensin 17mm:n lenkillä ja sitten nitkuttelin 18mm:n lenkillä ne auki ni ei tarvinnu avaimen olla just hollilla vaan melkein riitti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #5 : 06.04.2010, 13:28:04 »
Ei tarvii saada pultteja kokonaan pois. Se kannake lähtee irti kunhan saat pultit vaan löysätyksi. Pulttien avaus sit voikin viedä aikaa kun joutuu pikkuhiljaa nitkuttamaan niitä auki, hylsyavainhan ei mahdu sinne väliin.

Räikkä kiintolenkki avaimet on kovasana noissa nokkaremmiin liittyvissä töissä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #6 : 06.04.2010, 15:42:44 »
Jos on yhtään samankaltainen kannake, kuin on 1,9l GRI:ssä vm. -91, niin muistaakseni siinä oli juuri tuo juttu, että pultit otti kiinni runkoon, mutta lähti irti pultteineen, eli pultit kierrettynä auki, eikä niitä pultteja tarvinnut ottaa pois kannakkeesta. Jotain sinne päin se homma meni, jos en nyt ihan väärin muista.

Ei tarvii saada pultteja kokonaan pois. Se kannake lähtee irti kunhan saat pultit vaan löysätyksi. Pulttien avaus sit voikin viedä aikaa kun joutuu pikkuhiljaa nitkuttamaan niitä auki, hylsyavainhan ei mahdu sinne väliin. Pultit on 17mm:n kannalla, itse avasin ensin 17mm:n lenkillä ja sitten nitkuttelin 18mm:n lenkillä ne auki ni ei tarvinnu avaimen olla just hollilla vaan melkein riitti.

Kiitos vinkeistä, noin se varmaankin lähtee irti kuin kuvasitte. Kaksi pulttia on auki, kolmannen kohdalla loppui (hetkeksi) usko hommaan... :)
« Viimeksi muokattu: 06.04.2010, 16:21:29 kirjoittanut J-PR »

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #7 : 06.04.2010, 15:45:09 »
Räikkä kiintolenkki avaimet on kovasana noissa nokkaremmiin liittyvissä töissä.

Juu, tuli huomattua! Sanoinkin eilen juuri kaverille kenen auto on kyseessä että mene heti huomenna kauppaan ja hae räikkäavain satsi. Ei luvannut kuitenkaan mennä.

saha

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #8 : 06.04.2010, 23:32:31 »
Moi! Nyt on kansi pösökorjaajan pöydällä ja jakopää on ihan kunnossa mutta yhdestä pytystä on tipahtanut seetirengas ja sen tietää millasta jälkeä se tekee. Kaverilla on vähän ajetusta samanlaisesta pösöstä kansi ja tästä mun vanhasta otetaan siihen nokka-akseli (se on oikein "hyvänokkanen" axeli vielä) ja sitten kone kasaan, kansi plaanataan vielä varmuuden välttämiseksi.
Joo, käyttöarvo sillä on vaan,  mutta tarkkana en vie sitä vielä paalaamoon tässä vaiheessa. Niin, ei sitä kannattaisi mihinkään Automaan korjaamolle viedä sillä sen rempan hinnalla saisi varmaan "uudehkon" auton.. ;D

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #9 : 07.04.2010, 00:39:42 »
Jos se kansi on suora ei plaanamiseen ole mitään syytä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

saha

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #11 : 07.04.2010, 12:19:03 »
Jep, KTA. Tämä asentaja haluaa kuitenkin, vaikka lisähintaa tuleekin, pistää kannen "tallin viererisen" koneistamon tsekkaukseen ns. varmuuden vuoksi.
Noista seeteistähän ei koskaan tiedä, hänellä itsellään oli joskus sellanen 2.8l Nissan Cedric diisseli ja siitä tipahti samalla startilla kuusi kpl. seetirengasta. Ed. yönä oli ajanut 380km niin täydellä "laukalla" kuin Cedrikki kulki..aamulla kansi kilahti. hyvihän se kulkikin.
Lähden tästä katsomaan remppaa, tekevät sitä väliajoilla, mulla on mersu alla..hmm siis lainassa. 8) ;)

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #12 : 07.04.2010, 14:26:30 »
Jos se kansi on suora ei plaanamiseen ole mitään syytä.

Saako jostain muuten edullisia (harrastajakäyttöön) metalliviivottimia joilla mittaus onnistuisi viemättä kantta koneistamoon?

J-PR

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #13 : 07.04.2010, 15:17:00 »
Esim. Biltemasta. :-)

Mistäs muualtakaan.. :) Onhan tuolla tuommoinen ALUMIINIVIIVOITIN 1 M, Tuotenro 20706, lienee riittävän suora (?).

saha

  • Vieras
Vs: 405 - Kansivaurio
« Vastaus #14 : 07.04.2010, 15:40:34 »
Käväsin siellä korjaamolla samalla kun liikuin siellä päin, ja siellähän kansi oli metalliromu-laatikossa. Kakkospytyn pakoventtiilin seeti oli irti ja ykkösessökin oli jo muutosta seetin osalta. Nokka-akseli on vielä hyvä ja vaihtokansi on tulossa lähiaikoina. Kakkosen männässä oli pieni "kolhaisu" mutta ei muuta, siis siltä osin OK.
Silloin n. vuosi sitten kun tohon 405 laitettiin jakohihna, vesipumppu ja kiristin niin muistaakseni huoltomies irrotti moottorin kannakkeen kun siinä on niin ahdas rako työskennellä..sillai se meni. Ja siellä huollossa on kaikki tarvittavat työkalut mitä nyt yleensä tarvii tavallisiin huoltoihin.
Siellä oli määräaikaishuollossa Citroen C4, 1.6 HDI ja siinä autossa on todella ahdas paikka vaihtaa ilmansuodatin, joutuu purkamaan aika paljon että pääsee sinne käsiksi. Ja minä luulin että 307 1.6:n on siitä kohden ahdas, siis bensamalli. ;)