Ongelma:
Auto: 2003 Partner 1,9 (diesel, ei ilmastointia, 180 000 km).
Pösöä on alkanut viime talvina vaivata mielenkiintoinen käynnistymisongelma.
Kolme talvea sitten huomasin että kylmäkäynnistyvyys, tai siis pikemminkin pakkaskäynnistyvyys sillä vika ilmenee vain alle -5 asteen lämpötiloissa, oli huonompaa kuin aikaisemmin. Käytin auton kevättalvesta huollossa ja siellä kerrottiin että kolme neljästä hehkusta oli pimeänä, ne vaihdettiin ja sen tai ilmojen lämpenemisen seurauksena ongelma helpottikin. Viime talvena tilanne oli vielä huonompi, sahata sai entistä enemmän ja entistä vähemmässä pakkasessa, ja vaihdoin varmuuden vuoksi itse viime kesänä kaikki hehkut. Tänä talvena kuitenkin auto on jo pari kertaa jäänyt käynnistymättä ja toistuvien pitkien käynnistysrupeamien ansiosta akkukin "kuoli".
Kone kyllä pyörii hyvin mutta ei hörähdä tulille. Kun jaksaa jatkaa sahaamista, alkaa tulla lupauksia ja jos akussa vaan virtaa riittää niin loppujen lopuksi kone käynnistyy, ja jää käymään ensin rytkyen ja melkoisen nokipilven pölläyttäen ja sitten käynti tasaantuu. Jos auto on lämmitysjohdon päässä, minkäänlaisia käynnistysongelmia ei ole, vaan kone hörskähtää käyntiin kutakuinkin kuin kesällä.
Tehdyt huolto/korjaus toimenpiteet:
Ilman- ja polttoainesuodattimen vaihto, hehkutulppien vaihto, akun uusinta.
Onko kokemusta vastaavista oireista? Tai muuten vaan hyviä ideoita mistä metsästää ongelman alkulähdettä? Ainoat kylmäkäynnistyongelmiin liittyvät jutut mitä hakutoiminnolla löysin koskivat venttiilien kantamista, mutta silloin ymmärtääkseni ogelmat eivät olleet riippuvaisia ilman lämpötilasta.
Ratkaisu:
Auto pyörähti pajalla venttiilien säädössä. Kaikki imupuolen venttiilit kantoivat. Säädön jälkeen rakkine räjähtää 15 asteen pakkasesta tulille kuin palmun alta, kylmemmästä en ole raaskinut vanhaa ilman lämmitystä rääkätä, kun ei ole ollut ihan pakko.