Kirjoittaja Aihe: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 3370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jeeny90

  • Vieras
Auto: 1993 309 1,4 (TU3M, KDY, yksipistesuihkutus).

Elikkä auto lopetti käynnistymisen, kun avasin ruuvit, jotka pitävät virranjakajan alipainesäätimen kiinni siinä.

Vaihdoin: virranjakajan kannen, pyörijän, sytytyksen ohjausmoduulin ja tulpat. Kokeilin käynnistää säätämällä virranjakajaa mutta ei sekään auttanut. Yhdessä vaiheessa se lupaili kun vaihtoi 1. ja 2. sytytysjohtojen paikkaa, mutta ei käynny ku kolmella pytyllä. Alipaine säädin on ehjä (kokeilin puhaltaa ilmaa nii ei menny läpi) ja auto siis käynnisty ennen tätä tapahtumaa, mutta siin oli pieni käynti ongelmia aikaisemmin päivällä (siinä syy miksi rupesin irroittelemaan virranjakajan osia).  Se reagoi huonosti kaasuun ja pätki kun lisäsi kaasua ja myös pintakaasulla.

Ainiin ja auto seissy syksystä asti mut sillä on ajettu jo se 200 km seisonnan jälkee nii ei pitäis paikat enää hirveesti olla jumissa. Minulta loppui nyt yksinkertaisesti ideat. :(

jeeny90

  • Vieras
Niin ja nyt tänää vaihdoin puolan mutta ei sekään auttanu -.-

jeeny90

  • Vieras
Taisi löytyä syy. se selvii ku käy maanantaina varaosaliikkees hakemassa tulpan ja puolan johdot.
Arvot on tällaiset:
Puola: 1,38 kohmia
1.sylinteri: 12,8 kohmia
2.  0,0 ohmia
3.  3,08 kohmia
4.  0,0 ohmia

jeeny90

  • Vieras
no kylhän se käyntiin sit loppupeleis lähti mut toi vi*** pa*** polttaa viimeisetkin hermon rippeet multa!! Nyt se ei kulje mihkää kylmänä ja sammuu aina kun saa tilaisuuden kylmänä.. Lämpösenä ei sit mitään ongelmia.. Voisin hirttää ton auton... Rikoin hermoromahduksen partaalla etuvilkunkin siitä ku auto melkein sytty palaa kun se oli jonkun johdon sieltä nirhannu poikki -.- Ja voi vi*** ku vesipumppukin menee kohta ku laakerit pitää ääntä. Nyt loppuu ideat ton auton suhteen! Toi yksilö on varmaan itse paholainen...
Ja mikä vika flektissä ku ei lähe pyörii? Mikä se vastus siin kuskin puolen umpion vieres? Mistä niitä saa? Tää alkaa lompakon päälle käymää ku oon jo 2 viikos ehtiny yli 200€ tuhlata tohon "autoon"

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Auto: 1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic).

Eli auto(tuo allekirjoituksen auto) ehti olemaan käyttämättä aika kauan, purettu on matot, ja koko sisusta, on hitsattu ja vaihdeltu etuakselistoonkin osia. Tankki oli irti myös ja mittarin anturi vaihdettu. Nyt ei vaan tankin bensapumppu sitten saa sähköä. jönnitettä ei tule startatessa eikä virrat päällä. Mistäs metsästän ongelman?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
En osaa auttaa varsinaisesti mutta olet varmaan katsonut yleismittarilla pumpulle tulevien johtojen kunnon ja mitä sieltä johtojen varrelta löytyykään, kuten myös liittimet? Itsestäänselviä juttuja, tiedän.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Niin korjaus että starttaa kyllä mutta ei vaan käynnisty.

Pumpun rele tai ecu (Marelli?) ei anna releelle lupaa vetää. Pyörähtääkö, kun antaa virtaa napoihin? Varovasti, kipinöintivaara!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
En osaa auttaa varsinaisesti mutta olet varmaan katsonut yleismittarilla pumpulle tulevien johtojen kunnon ja mitä sieltä johtojen varrelta löytyykään, kuten myös liittimet? Itsestäänselviä juttuja, tiedän.

Mittarilla tsekkasin pumpulle tulevat piuhat, virrat kääntäessä jotain tapahtuu mutta ei kuitenkaan lopulta jännitettä tule, maadoitukselta haiskahtais tuon perusteella. Tarkemmin en ole vielä tutkinut, jos tähän löytyisi joku "tyyppivika".
Onko tuolla tankin anturilla ja bensapumpulla joku maadoituspiste takaluukun puolella, kun näyttäisi kaapelit sinen menevän?

Pumpun rele, missä on?

En ole vielä kokeillut pumpulle suoraan antaa sähköä, kumpi on plussa?

1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Mittaa (resistanssi) "ohmimittarilla" runkoa vasten, toinen johto näyttää vastusmittarissa 0 ohmia. Siitä se selviää...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Joo maadoitus on kunnossa. Alfamerin kirjan mukaan sulake F14 kuuluisi bensapumpulle, ja siitä kaapeli releelle, missähän tuo rele mahtaa olla?

Edit, tässähän olikin 12 sulakkeellinen sulaketaulu. Uudemmissa 14. Mikähän sitten on tässä bensapumpun sulake...kaikki näkyy olevan ehjiä tuossa.

Ja tuo pumpun rele näkyy olevan mustassa laatikossa akun alla.
« Viimeksi muokattu: 02.05.2020, 13:58:15 kirjoittanut uffa »
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #10 : 03.05.2020, 14:19:52 »
Jatketaanpa. Kokeilin tuota suoraa sähköä pumpulle, ei inahtanutkaan. No otin pumpun irti, pöydällä muutama kopautus ja virtaa, niin lopulta alkoi surraamaan. Mistä tuo pumppu saa herätteensä, milloin se pyörii?

Nyt sitten ei tahdo vielä saada käymään, lupaa vain. Kerran tosin kävi hetkisen, mutta senkin jälkeen lupaa vain. Näyttää siltä että akulla hieman käyttämällä bensapumppua, saa auton käyntiin, mutta ei taida pumppu pyöriä normaalisti vielä. Missähän tuon bensapumpun sulake mahtaa sijaita? Sulaketaulussa on 12 sulaketta(vanhempaa mallia) ja jossain sähkökuvissa olsi sulake jossain...mutta missä?
« Viimeksi muokattu: 03.05.2020, 15:08:36 kirjoittanut uffa »
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 309 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #11 : 03.05.2020, 16:46:48 »
Noniin ratkaisu löytyi. Aikansa kun piippaili johtoja niin löytyi yksi johto joka oli irti maadoituspisteestä. Tämä maadoituspiste sijaitsee takaluukussa, takalasin pesuainepöntön vieressä. Jännä homma tuo pumpun rele, se maadoittaa kun virrat pois.Luulin tuota aluksi maajohdoksi, mutta kun irroitti releen, ei se maadoittanutkaan enää. Sitten aloin seuraamaan tätä vihreää johtoa jossa keltaisia raitoja, se meni takaluukkuun ja oli irrallaan maadotuspisteestä, kun olen siellä hieman joutunut ehostelemaan.
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)