Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).
Avain ei mene (kaverin auton) tavaratilan lukkoon kuin vähän matkaa, joten lukkoa ei pysty käyttämään muuten kuin keskuslukituksen avulla. Lukko on ollut tuollainen jo edellisen omistajan jäljiltä. Irrotusöljyä sinne on aina välillä suihkutettu, mutta eipä silti lähde toimimaan. Onko tuossa kenties joku yleinen, korjattavissa oleva vika? Pystyykö lukkopesän purkamaan ja puhdistamaan helposti?
Uusi alkuperäinen lukko maksaa 99,50 e koodattuna vanhoille avaimille (halvempi kuin Saksassa), Motonet tarjoaa uudella avaimella toimivaa hintaan 49 e ja kokonaista Valeon lukkosarjaa tilauksesta 99,50 eurolla (virtalukko, ovilukot, tavaratilan lukko ja avaimet). Autoon ei kaivata mitään "ylimääräisiä" avaimia, joten vaihtoehtoina ovat siis vanhan korjaaminen, uuden tilaaminen merkkiliikkeestä koodattuna vanhoille avaimille tai kokonaisen Valeon valmistaman lukkosarjan tilaaminen Motonetista samaan hintaan. Valeon lukot taitavat olla alkuperäislaatua toisin kuin muut Motonetin hiukan surkeilta vaikuttavat halpavalmistajien tekeleet.
Oikeastaan tuo kokonaisen uuden lukkosarjan ostaminen voisi sinänsä olla järkevintä, että samalla saisi uusittua kaikki lukot (tietää toki lisätyötä). Mutta vanhan korjaamista pitäisi kuitenkin yrittää ensin.
Eipä ole kaverin auton tavaratilan lukko alkanut toimia, vaikka jo muutaman vuoden ajan sinne on suihkuteltu joitakin kertoja irrotusöljyä ja yritetty herkistellä. Irrotin lukon kokonaan ja annoin olla mm. yön yli "irrotusöljykylvyssä", mutta ei auttanut. Avain ei edelleenkään mene sisälle kuin n. 10 mm ja lukkopesä tuntuu olevan täysin jumissa. Näytti lisäksi sen verran kiinteältä paketilta, etten viitsinyt edes yrittää purkamista.
Autoon on ostettu asennusta odottamaan alkuperäinen
lukkosarja 4162 N0 (148,00 e, mutta alennuksen jälkeen n. 133 e). Sarjan sisältö: virtalukko, ovilukot, tavaratilakannen lukko, lukollinen polttoainesäiliön korkki, hansikaslokeron lukko, kaksi avainta ja kaksi irtonaista avaimen päätä kauko-ohjaimiin. Tuleepahan uusittua kaikki lukot (ennakoiden virtalukon ja ovilukkojen todennäköistä hajoamista) ja yksiavainjärjestelmä säilyy. Lukon uusimisen jälkeen ei tarvitse enää pelätä, että keskuslukituskin lopettaa toimintansa, jonka jälkeen tavaratilan kantta ei saa enää auki.
405 (2. mallisarja), tavaratilan lukkoLukko on 2. mallisarjan autoissa erilainen kuin vanhemmissa. Jotta siihen pääsisi käsiksi, on ensin irrotettava koko takalaidan kattava muovinen suojapaneeli (tiiviste nostettava pois päältä, avattava neljä kiinnitysruuvia ja poistettava/taitettava sivuverhoilulevyjä pois edestä). Lukko on kiinnitetty kahdella Torx-kantaisella ruuvilla mustaan muoviseen kehikkoon. Ruuvien kannat saattavat olla pahoin ruostuneet, joten ne on syytä puhdistaa huolellisesti ennen ensimmäistä avausyritystä, jonka on onnistuttava, koska muuten kannat pyöristyvät ja hankalasta sijainnista johtuen ruuveja ei pääse avamaan esim. lukkopihtien avulla tai kantoihin saa viilattua uria. Jollei muu auta, pitää ruuvit porata pois, mutta tällöin lukko saattaa vaurioitua.
Ennen kuin lukon saa irrotettua, on irrotettava lukon ympärillä oleva musta muovikehikko, johon lukkomekanismista ja keskuslukituksen moottorista tulevat tangot kiinnittyvät ja jonka vivusto liikuttaa lukon takaosasan vipua. Toisen tangon saa irti, kun irrottaa kahdella pultilla kiinnitetyn lukkomekanismin (osa, johon kannen vastakappale lukittuu), jonka jälkeen keskuslukitusmoottorin tangon saa irrotettua. Muovikehikko on alapuolelta löysästi kiinni auton korissa kumitulpalla (pellissä reikä, jonka läpi kumin tappi menee) ja irtoaa paikaltaan kevyesti vetämällä. Kun muovikehikko on irrotettu, lähtee lukko irti painamalla sitä ulospäin (voi olla tiukassa ja vaatia siten kevyen napautuksen).
Asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Uusi lukko (tai vanha puhdistuksen jälkeen) on syytä voidella kevyesti. Lukon ja pellin väliin tulevan tiivisteen kunto tulee tarkistaa (kovettuu ja haurastuu vanhetessaan) ja pinnat puhdistaa. Lisäksi lukon ympäristö auton sisäpuolelta ja uusien kiinnitysruuvien kannat on hyvä suojata kevyesti kotelosuoja-aineella. Lukon aukon ympärillä voi olla vaurioita maalipinnassa.
Jos tavaratilan lukko jumittuu niin, ettei kantta saa auki, ovat vaihtoehdot vähissä. Tavaratilaan ei auton sisäpuolelta pääse käsiksi kuin kapean suksiluukun kautta ja lukon edessä on koko takalaidan kattava muovisuoja, jonka irrottaminen ei onnistu suksiluukun kautta (jos sinne asti edes yltää). Periaatteessa muoviin olisi kai mahdollista tehdä suksiluukun kautta aukko, jonka kautta pääsisi liikuttamaan lukon avausvipua. Ulkopuolelta voisi ehkä yrittää saada lukkoa avautumaan poraamalla (ei kokemusta).