Kirjoittaja Aihe: 607 - Ilmoitus "Engine temperature too high" (termostaattikotelo)  (Luettu 17041 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MajorTom

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 607 3,0 V6.

Kolmatta talvea käytössäni oleva Pösö on edellistalvina ilmoitellut otsikossa näkyvää virheilmoitusta kovilla pakkasilla (alkaen noin -20 asteen lukemista). Varoitus ja punainen STOP-valo ovat paukahtaneet ruutuun noin 5-10 minuutin ajon jälkeen, jolloin lämpömittari (ja epäilemättä myös koneen todellinen lämpö) on ollut vielä tukevasti sinisellä.

Tänä talvena sama virheilmoitus on napsahtunut ruutuun myös lämpimämmillä keleillä, tänäänkin +1 asteen lukemissa. Näin lämpimämmällä kelillä varoitus katoaa hetken nalkutettuaan, mutta kun pakkanen painuu -10 asteen alapuolelle, varoitus saattaa vilkkua ruudussa koko 20-30 minuutin työmatkan. Edellistalvina ilmoitus katosi kovemmillakin pakkasilla muutaman minuutin jälkeen.

Auto ei ole koko omistukseni aikana lämmennyt kovin kummoisesti talvikelillä, ajossa siis. Ei koneen lämmöt eikä varsinkaan matkustamon löylyt. Kesäkelillä koneen lämmöt nousevat ja pysyvät 90 asteessa, mutta nollakeleillä mittari näyttää enää 70 astetta ja kovemmilla pakkasilla viisari ei nouse juuri lainkaan pohjasta. Talvikelilläkin - ainakin edellistalvina - lämmöt nousivat kyllä tyhjäkäynnillä 90 asteeseen.

Lueskelin hakutoiminnolla löytyneet asiaa sivunneet keskustelut, joissa hieman vastaavissa tilanteissa vikaa oli löytynyt sekä termostaatista että moottorin lämpötila-anturista. En ymmärrä autoista juuri mitään, mutta maalaisjärki yrittää väittää, että vika voisi ehkä kuitenkin olla anturissa, joka kertoo moottorin lämpötilan todellista suuremmaksi. Tällöin jäähdyttimen puhallin toimii (ja sehän pirulainen siis huutaa täydellä teholla) olosuhteisiin nähden liian suurilla kierroksilla, jolloin kone ei lämpene eivätkä kabiinin lämmötkään pääse nousemaan miellyttäviin lukemiin.

Tuon maalaisjärkiteorian ontuva puoli taas on se, että vika on ilmennyt vain talvioloissa, eli kesällä lämmöt nousevat normaaleihin 90 asteen lukemiin. Jäähdyttimen puhallin mylvii kyllä kesäkelilläkin oikein huolella, mutta sehän taitaa kuulua asiaan - vai kuuluuko?

Mitäs viisaammat tuumivat? Anturi, termostaatti - vai joku muu?

Ratkaisu:

Lämpöjen osalta kone on nyt kunnossa. Siihen vaihdettiin ensi lämpötila-anturi, jolla ei ollut vaikutusta hälytykseen eikä koneen lämpiämiseen. Termostaatti saapui pari päivää myöhemmin, ja sen vaihtaminen sitten palautti tilanteen normaaliksi. Nyt lämmöt nousevat 90 asteeseen muutaman kilometrin ajon jälkeen, kun auto on ollut pari tuntia roikan nokassa. Ja näillä muutaman asteen pakkasille ilmakin esilämmitystä selvästi alle 10 km ajon jälkeen, 5 km lienee lähellä totuutta.