Kirjoittaja Aihe: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)  (Luettu 16213 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #45 : 31.10.2020, 23:13:05 »
En pidä pahana lisä hintana noin 250 € joka 60 tkm. välein. Yhden sitikan laatikon kanssa ongelmat alkoi noin 300 tkm. ajettuna. No pelaahan se edelleen, mutta aika kaukana ollaan siitä että tilanne olisi hyvä. Ei tietty voi tietää olisiko öljyn vaihdolla voinut aisaan vaikuttaa, mutta tuskin se ainakaan huonommaksi olis mennyt. Jos autoa meinaa pitää niin vähintään se osavaihto kannattaa.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #46 : 01.11.2020, 07:19:39 »
Minä kummastelen noita huuhteluvaihdon hintoja 200-250 €. Onko pakussa sitten eri hinta, vaikka samantyyppinen laatikko 7 litran tilavuudella? Hinnat ovat olleet kyllä aivan jotain muuta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #47 : 01.11.2020, 09:05:40 »
Käy kysyy sieltä BG-Centeristä tai pirauta  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #48 : 01.11.2020, 09:16:20 »
Onko se tämä liike? https://www.bgprod.fi/huoltopalvelut/automaattivaihteiston-huolto. Hinnat alken 420 €.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #49 : 01.11.2020, 09:50:44 »
Ei tuohon vanhempaan AM6 boxiin tarvi kun 15-20 litraa tuoretta ölppää ja vaihtelee ja diagboxilla nollailee laskurin. Hintaa kertyy 150 eskosen luokkaa kun itse tekee..
https://youtu.be/EAb9p8Wph-M

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #50 : 01.11.2020, 10:31:27 »
Mitäs tuo Diagboxin laskuri kertoo öljyn kunnosta? Miltä sitten näyttää huonokuntoinen öljy? Kertooko väri öljyn kunnosta paljoakaan?

Edelleen ihmettelen ristiriitaa huolto-ohjelmaan. Kai nyt ainakin Diagboxin laskurin pitäisi tietää vaihtotarpeesta?

Wikipedian kirjoitukset voi olla mitä vaan, mutta löytyykö Aisinilta ohjeustus? Ei ainakaan nopealla haulla löytynyt. Tai löytyi Aisinin öljymainos, jossa kehoitettiin vaihtamaan öljyt 20 tkm/2 v välein. Yekee tietysti hyvää öljymyynnille, jos vielä huuhtelee 4-kertaisella öljymäärällä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #51 : 01.11.2020, 12:24:45 »
Mututuntumalla sanoisin että laskurin avulla kerrotaan laatikon aivoille öljylaadun huonontuminen ja laatikossa painetta nostetaan jotta käytös pysyisi suht normaalina. Musta öljy kertoo että niitä ei ole matkan aikana paljoakaan vaihdettu. Myös mututuntumalla sanoisin, että valmistajat eivät varmaan halua ylimääräistä "huoltoa" huolto-ohjelmaan myynnin takia, koska laskevat ettei näillä ajeta kun se takuuaika 2 vuotta 150tkm.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #52 : 01.11.2020, 12:48:35 »
Olisi kyllä hienoa, jos valmistajakin käyttäisi näistä automaattivaihteistoista nimiä, jotka erottaisivat erilaiset vaihteistot toisistaan. AM6, AT6, EAT6 eivät tarkoita yhtään mitään, kun samaa nimitystä käytetään kahdesta aivan eri laatikosta. Nyt EAT8 on sotkettu tähän samaan, kun samaa nimeä käytetään momentinmuuntimellisesta automaattilaatikosta ja kaksoiskytkinlaatikosta.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #53 : 01.11.2020, 12:53:58 »
Wikipedian kirjoitukset voi olla mitä vaan, mutta löytyykö Aisinilta ohjeustus? Ei ainakaan nopealla haulla löytynyt. Tai löytyi Aisinin öljymainos, jossa kehoitettiin vaihtamaan öljyt 20 tkm/2 v välein. Yekee tietysti hyvää öljymyynnille, jos vielä huuhtelee 4-kertaisella öljymäärällä.
Noilla huolto-ohjeilla tuskin automaattia monikaan hankkisi. Sehän tarkoittaisi 100 tuhannen ajolla viittä öljynvaihtoa. Öljynvaihdon alkaen hinta, jos on se 420€, niin se tekisi 2100€.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #54 : 01.11.2020, 13:00:26 »
Olisi kyllä hienoa, jos valmistajakin käyttäisi näistä automaattivaihteistoista nimiä, jotka erottaisivat erilaiset vaihteistot toisistaan. AM6, AT6, EAT6 eivät tarkoita yhtään mitään, kun samaa nimitystä käytetään kahdesta aivan eri laatikosta. Nyt EAT8 on sotkettu tähän samaan, kun samaa nimeä käytetään momentinmuuntimellisesta automaattilaatikosta ja kaksoiskytkinlaatikosta.

Kyllähän ne kertookin. Omassa on ainakin lätkä vaihteiston päällä mistä löytyy mallimerkintä. Joutuu vain ilmanputsarikotelon irroittelemaan, että näkee kyseisen lätkän..  ::)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #55 : 01.11.2020, 13:23:46 »
Mitäs siinä lätkässä kerrotaan?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #56 : 01.11.2020, 13:36:09 »
Minä kummastelen noita huuhteluvaihdon hintoja 200-250 €. Onko pakussa sitten eri hinta, vaikka samantyyppinen laatikko 7 litran tilavuudella? Hinnat ovat olleet kyllä aivan jotain muuta.

Ei tuo Öljypisteen hinnasto ainakaan pakuja sorsi, mutta ei kyllä korostakaan. Merkistä riippuen reilusta 200e lähtien alkaa hinnat. Huom. "pesu" hinnoitellaan erikseen.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #57 : 01.11.2020, 13:38:52 »
Mulle Öljypiste hinnoitteli huuhteluvaihdon 350€ hintaiseksi. Sekään ei sitten onnistunut, kun ei ollut adapteria koko maassa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #58 : 01.11.2020, 13:45:59 »
Mitäs siinä lätkässä kerrotaan?

Muistelisin, että mallimerkintä, numero (yksilöllinen?) ja valmistusvuosi..

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (automaattivaihteistot)
« Vastaus #59 : 01.11.2020, 14:45:39 »
Mututuntumalla sanoisin että laskurin avulla kerrotaan laatikon aivoille öljylaadun huonontuminen ja laatikossa painetta nostetaan jotta käytös pysyisi suht normaalina. Musta öljy kertoo että niitä ei ole matkan aikana paljoakaan vaihdettu.
Myös mututuntumalla sanoisin, että valmistajat eivät varmaan halua ylimääräistä "huoltoa" huolto-ohjelmaan myynnin takia, koska laskevat ettei näillä ajeta kun se takuuaika 2 vuotta 150tkm.

Miksei sitä öljyn huonontumista käytettäisi indikoimaan vaihtotarvetta, jos sellaista olisi? Väri varmasti kertoo vaihdosta, mutta kertooko se laatikon kärsimisestä. Eikös sitten pitäisi myös suodatin tai suodattimet vaihtaa ja ne taitaa noissa olla sisällä eli ei oikein vaihdettavissa? Eihän moottorissakaan taida hirveästi iloa olla öljynvaihdoilla, jos ajaa 300 tkm samalla suodattimella. Paskat menee ohi tukkeutuneesta suodattimesta ja tuskin tulee edes öljyn mukana ulos.

Tietysti huolto-ohjelmaan ei haluta ylimääräistä, mutta tuohan on nyt kuitenkin pikkujuttu verrattuna jakohihnan tai hiukkasloukun vaihtoon. Vaihteiston hajoaminen on iso juttu, verrattavissa jakohihnan katkeamiseen. Tuskin valmistaja ottaa kovinkaan suurta riskiä siitä, että noi hajoaa ainakaan ennen 300 tkm.

Itsekin pyrin välttämään ylihuoltamista.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)