Ehdottomasti oikea ei ole edes se autossa oleva valmistajan suosittelema paine. Se voi olla lähtökohta josta poiketaan ylös tai alas päin (ehkä ei ole tarpeen poiketa alaspäin ollenkaan) kuljettajan kokeman ja ymmärryksen mukaan. Jos tuntuu vaikealta, niin käytä auton valmistajan suosittelemia paineta, äläkä mieti sen enempiä. Ne voivat olla oikein sopivat paineet. Ainakin riittävän lähelle sopivat.
Omat kokemukset 306 ja 308 Peugeoteista vuodesta 2003 alkaen ovat sellaisia että renkaan merkki ja profiili vaikuttavat asiaan selkeästi. Mitä matalampi profiili sitä enemmän painetta. Olen laittanut painetta vähintään 0,2 yli suosituksen ja silloin puhutaan kuitenkin vielä profiileista 70-75 joita nykyisin ei edes pidetä matalaprofiilisina.
Samoin vaikuttaa kuorma. Farmareissa, etenkin kuormattuna olen huomannut olevan tarpeen lisätä joidenkin mielestä jopa hurjalta kuulostavat 3,0 (306, valmistajan suositus). Eikä auton silloin tarvitse vielä olla lastattu edes aivan täyteen. Kun auto on lastattu aivan täyteen olen käyttänyt jopa 3,3 (306). Silloin edessä on ollut jo 2,6. Ajettavuus on selvästi parempi farmarimalleissa kun painetta lisätään kuorman myötä.
Alipaineisilla ei ole syytä ajaa ollenkaan. Silloin puhutaan tuosta valmistajan suositukseesta. Ajo-ominaisuudet kärsivät, renkaat kuluvat nopeammin. Lievistä ylipaineista (0,2-0,4) ei ole haittaa oikeastaan ollenkaan. Renkaat voivat merkistä ja mallista riippuen tuntua kovemmilta tai äänekkäämiltä tai molempia. Jos näin on, niin pieni paineiden lasku ja kaikki kunnossa. Sellaistakin on sattunut että eräät Nokian renkaat tuntuivat kovilta ja äänekkäiltä 2,3 paineilla. Jostain syystä kokeilin 2,4 ja renkaista tuli selvästi mukavammat.
Kyllä niitä paineita voi itse kokeilla. 0,5 voi helposti laittaa yli ja kokeilla miltä tuntuu. Polttoaineen kulutusta pitäisi ainakin alentaa kun on korkeammat paineet.
Samat asiat olen todennut useammassa muunkin merkkisessä autossa.
Tällä hetkellä minulla on valmistajan suosituksen mukaiset paineet 2,5. Auto nyt 308 SW.