Kirjoittaja Aihe: 508 - Virheilmoitus "Particle filter additive level too low" (HDi)  (Luettu 20285 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure (160 000 km).

Minulla tuli heinäkuun viimeisellä viikolla tuo sama ilmoitus (160tkm melko tarkkaan ajettu).

Soitin Laakkoselle ja kysyin tarvitseeko käyttää pikahuollossa, sanoivat ettei tarvitse, voi odottaa isoon huoltoon (nokkahihna ja vesipumppu menee samalla) - hintaa en huomannut kysyä.  Keneltä muulta kannattaa kysyä hinta nesteen lisäykselle ja 160tkm huollolle Porvoon seudulla - Mäkelä ei arvattavasti ole pääkaupunkiseudulla?

Kuriositeetti -- Motonet ehdottaa kolmen litran kannua "sinistä" nestettä hintaan 219 euroa (DPF-Partikkelisuodattimelliset HDi-moott "Eolys Powerflex"-neste 3 litraa 1.10-> (Vastaa PSA-numerot 9736A0 ja 9736A1, varmista)).

Hinnassa on mukana syöttöletkut. Sen jälkeen huollossa joutuu vielä nollaamaan laskurin.  Ei jää työpalkkaa tehdä itse....

Jukka P.



drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Mäkelällä oli laskun mukaan 160 € tuo neste.

960 € kärähti nyt kun oli C-huolto, FAP-nesteen lisäys ja tutkittiin tutkavika ja vaihdettiin yksi anturi. IHanan edullista autoilua.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Skannasin englanninkielisiä sivustoja ja yksi väittämä oli, että eolys -aineen määrän ilmoitus tulee suhteessa tankkauskertojen määrään - ei todelliseen aineen määrään säiliössä.  Toinen väittämä oli, että oikean "liemen" tunnistaa säiliön liittimen väristä - se korreloi kaiketi purkin tai sen korkin väriin. 

Jukka P.   

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
2013 päivätty korjaamokirjallisuus kertoo myös jotta liittimien väristä tunnistaa oikean aineen:
  • Sininen liitin: Eolys Powerflex
  • Vihreä liitin: Eolys 176 (vanha) tai Infineum F7995 (uusi)
  • Joku muu: Eolys DPX42
Tämä koskee vain täytettäviä lisäainejärjestelmiä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Nimenomaan, liittimen väri on ainut keino tunnistaa mitä ainetta autossa on... Samoin tosiaan säiliössä ei ole mitään tasoanturia, vaan pumppu annostelee ainetta tankkausten perusteella ja auton ilmoittama ainemäärä on laskettu arvo.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Löyty vielä tämmönenkin tieto aiheeseen liittyen:


DW10CTED4
The quantity of additive put in at the factory is 1,57 litres.

Distance covered (km) 0    30000 60000 90000
Quantity (litres) 1,57 1,114 0,658 0,202

The table gives values obtained in severe driving conditions.


Ylempänä on siis taulukko jossa esim. 30 000 km ajosuoritteen jälkeen lisäainetta on jäljellä 1,114 litraa. Jos tuohon taulukkoon modet osaa lisäillä ääriviivat, niin olisi hieman luettavampi.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
Mulla oli 178000 ajetu kun alkoi huutaa lisää ainetta. En tullu kysyneeks paljonko meni, mutta se täyttöpullo on 3 litraa.

VilleM

  • Vieras
Auto: 2013 508 1,6 HDi FAP.

Onko kokemuksia millä vikakoodinlukijalla tuon eolys lisäaineen täytön jälkeen saa nollattua pinnankorkeuden?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Ei mahda onnistua kuin merkkitesterillä, ehkä jollain laajemmalla Bosch ym. korjaamotesterillä saattaa onnistua myös.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Mikko P

  • Vieras
Auto: 2011 508 2,0 HDi (120 kW, 186 000 km).

Moi, tänään 508  toi otsikon ilmoituksen ruutuun tankkauksen jälkeen. Lisäainesäiliö on täytetty huollossa tammikuussa 160 000 km kohdalla. Huollon teki ei merkkihuolto. Onkohan laskuri jäänyt nollaamatta, vai voiko olla joku muu ongelma? Auto menee samaiselle pajalle syyniin ja kiinnostaisi tietää oman selustan turvaamiseksi, onko muita potentiaalisia vaihtoehtoja olemassa? Voiko tuon lisäaineen määrän säiliössä jotenkin helposti testata kotikonstein? Missä 508:n säiliö edes on? Tallista löytyy kaksipilarinosturi ja reiluhko työkaluarsenaali, kun kaikenlaista harrastettavaa joutuu käpälöimään. Pösöllä on tähän asti tarvinnut vaan ajaa.

punis

  • Vieras
Juuri täytin omaani 3l litkua ja diagboxilla kuittasin. Saat ainakin tarkistettua jos irrotat säiliön. On parilla kolmella pultilla kiinni, vas takapyörän edessä.

Mikko P

  • Vieras
Tänään ei pajalla selvinnyt oikeastaan mitään muuta kuin että Boschin testeri ei tykännyt autosta. Noudettaessa laskuri oli nollaamatta. Bonuksena engine fault tuli tauluun ja tehot putosivat. Tuossa vaiheessa alkoi päreet korventua, joten vein auton vielä takaisin. Testasivat uudelleen ja kas, kaikki koodit hävisivät ml. tuo filtterin lisäaineen herja. Asentaja epäili moottorinohjauksen vikaa, mutta itse epäilen tuota vielä. Autossa ei ole ennen tuonne viemistä, eikä sen jälkeenkään ollut mitään poikkeavaa. Palvelu oli ilmaista ja sijaisautonkin sain käyttöön päiväksi, joten siten suhtautuminen oli ihan asiallista.

Lisäainesäiliö on lähes täynnä niinkuin kuuluukin. Pitänee luetuttaa koodit merkkitesterillä vielä.

Onko muilla kokemusta, onnistuuko tuon laskurin nollaus Boschin yleistesterillä ollenkaan? Toinen työnvastaanotossa epäili, ettei lakuria voi nollata ennen herjan tulemista ruutuun (silloin tammikuussa). Onko noin?

Edellisiin autoihin olen aina hommannut merkkikohtaiset kaapelit ja ohjelmat. Ajattelin, että tämän kohdalla en jaksaisi itse rassata, mutta varmaan lexia on laitettava tilaukseen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Juuri täytin omaani 3l litkua ja diagboxilla kuittasin. Saat ainakin tarkistettua jos irrotat säiliön. On parilla kolmella pultilla kiinni, vas takapyörän edessä.

Sait ilmeisesti siis koko 3 litraa mahtumaan? Omassani (2011 508 2,0 HDi 163 Allure, aj. 183 tkm) alkoi tänään herjat lisäaineen vähyydestä ja mietin tässä tilaisiko sitä litran vai kolme.


Korjaamokirjallisuudessa kun mainitaan näin, niin pisti epäilemään paljon sinne ainetta pitäisi laitella:
Lainaus
Carry out a preliminary check of the level of additive remaining before filling.
Select the packaging appropriate for the quantity of additive to be added :
-1 litre = Partial additive top-up only (recommended)
-3 litres = Servicing of the filter or replacement of the reservoir


The quantity of additive put in at the factory is 1,57 litres.
CAUTION : Comply with the quantity of additive to avoid overflowing or destruction of the particle emission filter.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

punis

  • Vieras
« Viimeksi muokattu: 27.10.2016, 22:00:08 kirjoittanut punis »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Tuli täytettyä tuo säiliö. Helppo ja nopea homma, ei tarvitse välttämättä autoakaan nostaa ilmaan. Itse raotin vaan hieman sisälokasuojaa, josta pääsi säiliön liittimeen käsiksi. Kaikki 3 litraa meni, eikä yhtään valunut ulos.

Laskurikin tuli nollattua, mutta jossain on nähtävästi oletusasetus kuinka paljon ainetta kerralla täytetään. Ja se taitaa olla aikalailla 1 litra. Nyt Diagbox nimittäin tulkitsee, että säiliössä on ainetta 1220 ml. En onnistunut löytämään mistä saisi määritettyä täytetyn lisäaineen määrän, mutta jossain tällainen varmasti on.

Löytyisiköhän vinkkiä mistä se asetus löytyisi?
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89