Auto: xxxx 306 x,x (180 000 km).
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akselistoAiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Taka-akseliston kunnostaminen
Moi, laitetaan tänne yksi taka-akselin vaihtohässäkkä vaikka aiheesta on varmaan ziljoona esimerkkiä muutenkin. Tuli luvattua JPL:lle että teen. Ongelma kärryssä on se laakerien pettäminen seurauksena takapyörän vino asento. Tein sen pari vuotta sitten, kun kilometrejä oli 180000. Ostin kunnostetun akselin Turun Menovehkeestä ja se tuli mukavasti Matkahuollon pisteeseen Helsingin Herttoniemeen. Isoin homma oli saada rummut irti. Olivat laittaneet loctite-liimalla, joten jokainen hyvässä ruosteessa ollut kuusikoloruuvi pyöristyi ja käytännössä jouduin poraamaan ne pois. Samalla meni vaihtoon takajarruputket ja letkut, jotka olivat melkoisen hapertuneet, samaten tietty taka-akselin puslat. Jarruputket saa taivuteltua muotoon kun pitää vieressä alkuperäistä osaa. Muutama ahdas paikka tietty pohjassa on; erityisesti putkiliitokset jarrutehostimen alla. Sinne oli vaikea saada mitään kiintoavainta. JPL avusti akselin irroituksessa ja toimi myös elopainona istumalla tavaratilassa, jolloin auto laskeutui ja iskunvaimentajien kiinnityspulttien etäisyys oli oikea kiristämistä varten. Itse vaihtotyö on yksinkertainen. Ohessa muutama kuva. Yhteen kuvaan piirsin muutaman viivan jossa näkyy paljonko akseli oli vinossa. t: Irfan