Kirjoittaja Aihe: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 3301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 06.02.2020, 09:07:03 »
Auto: 2015 508 SW 2,0 BlueHDi 180 Allure (automaatti).

Jakohihnan vaihtoaika lähestyy. Onkohan hinnan puolesta kovin kannattavaa ostaa hihnojen vaihto-osasarjat jostain muualta (mielellään alkuperäiset osat) jos teettää työt kotimaisessa merkkiliikkeessä tai yleishuollossa. Jakohihnan kanssahan menee vesipumppu ainakin. Samassa on vaihdettava kai apulaitehihnakin. Molemmissa myös jotain ohjain/kiristinrulliakin? Uusia osia saanee paketteina joissa useampi palikka kussakin. Ei kellään satu olemaan osien/pakettien numeroita tiedossa?

Jos huoltoliike hommaa itse osat, viallisten kohdalle sattuessa lienee selvempää kuka maksaa uusien osien vaihdon  ja mahdolliset vahingot (valmistaja/tekijä vs omistaja), mikä syö laskennallista  muualta hankittujen osien mahdollista hintaetua.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #1 : 29.04.2021, 19:30:27 »
Mihin päädyit ja mitä kustansi? Millä kilometreillä/iällä hihna pitää tässä mallissa vaihtaa?
Audi A4 Tdi Q

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 29.04.2021, 20:38:13 »
Päädyin hommaamaan osat työn tehneestä merkkiliikkeestä. Samaan syssyyn piti tehdä kansiremppa joka meni puoliksi myyjäliikkeen (silloin jo entinen merkkiliike) laskuun niin mietin että parempi ja helpompi tehdä niin.

En muista paljonko vertailin hintoja, jos yhtään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 29.04.2021, 20:43:27 »
Hihnasarja vesipumpun kanssa maksaa n. 100 euroa, jäähdneste ja vaihtotyö n. 200euroa.
Peugeot 3008 hybrid

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 29.04.2021, 21:59:57 »
Mitäs kannelle oli tapahtunut kun remonttia vaati? Millä kilometreillä?

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 29.04.2021, 22:13:01 »
Hihnasarja vesipumpun kanssa maksaa n. 100 euroa, jäähdneste ja vaihtotyö n. 200euroa.
Mihin noin halpa?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 01.05.2021, 09:05:49 »
Mitäs kannelle oli tapahtunut kun remonttia vaati? Millä kilometreillä?

Kansipahvi alkoi vuotaa, eli painetta tuli vesipuolelle. Ostohetkellä ajettu 80tkm, nyt 125tkm. Jossain siinä 100tkm jälkeen kai. Syy ei tiedossa. Liisari ollut. Kansi ok, plaanaus ja uusi pahvi tavalliseen tapaan riitti.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JiiL

  • Vieras
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #7 : 09.07.2021, 21:09:54 »
Morjens. Alkaa kohta olla jakopääremontti ajankohtainen. 1.6 hdi -11. Katselin jakohihnasarjoja ja huomasin että Continentalilla ja INA:lla on kaksi vaihtoehtoa. Sarjojen tiedoissa toisessa mainitaan ”muoto pyöreä” ja toisessa ”muoto soikea”. Mitähän noilla on eroa?



perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #8 : 10.07.2021, 07:24:05 »
Morjens. Alkaa kohta olla jakopääremontti ajankohtainen. 1.6 hdi -11. Katselin jakohihnasarjoja ja huomasin että Continentalilla ja INA:lla on kaksi vaihtoehtoa. Sarjojen tiedoissa toisessa mainitaan ”muoto pyöreä” ja toisessa ”muoto soikea”. Mitähän noilla on eroa?

Kun ei tiedä alkuperäisen osasi tuotekoodia niin jos tiedät sen niin näet oikean vaihtoehdon Inan tuotetiedoista tälle autolle jonka oletin sinulla olevan:
508 SW I (8E_)
1.6 Hdi
11.2010 - 12.2018
82kW / 112HP
9HL (DV6C)9HR (DV6C)

INA
530 0611 10
OE

16 087 474 80

INA
530 0578 10
OE

0816.K1
0816.L0
0829.F8
0830.75
0831.Q1
0831.W2
16 087 459 80
96 705 687 80
96 725 750 80
96 726 237 80
96 735 280 80
96 735 691 80
96 760 188 80
96 877 225 80
98 025 714 80

Sitä en osaa sanoa miksi ilmoittavat nuo "soikea" ja "pyöreä". Et maininnut eikä siksi näissä sarjoissa ei siis ole vesipumppua, sellaisetkin sarjat tietysti löytyvät. Tässä linkki josta ym tiedot https://aftermarket.schaeffler.com/en/catalog/spare-parts/peugeot/508-sw-i-8e/1-6-hdi/v-TA-714#prodQuery=:relevance:linkageVehicles:TA-714:brand:INA:assemblyGroups_PC:%257EBelt+Drive%257ETiming+Belt%252FSet%257ETiming+Belt+Set%257ETiming+Belt+Set
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

JiiL

  • Vieras
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #9 : 11.07.2021, 13:51:41 »
Sain selviteltyä Continentalin sivuilta että tuota moottoria on tehty kahdella erilaisella kampiakselin hihnapyörällä. Hihnapyörän malli muuttuu ilmeisesti 2011 loppuvuonna.Toisessa hihnasarjassa on kiristin eri jäykkyydellä.

Autooni on sen alkutaipaleella vaihdettu uusi moottori. Nytpä onkin selvittelyä kumpi tyyppi siellä on. Jännä kun esim. Gatesilla on vain yksi hihnavaihtoehto.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #10 : 11.07.2021, 17:16:28 »
Sain selviteltyä Continentalin sivuilta että tuota moottoria on tehty kahdella erilaisella kampiakselin hihnapyörällä. Hihnapyörän malli muuttuu ilmeisesti 2011 loppuvuonna.Toisessa hihnasarjassa on kiristin eri jäykkyydellä.

Autooni on sen alkutaipaleella vaihdettu uusi moottori. Nytpä onkin selvittelyä kumpi tyyppi siellä on. Jännä kun esim. Gatesilla on vain yksi hihnavaihtoehto.
Kampiakselin hihnapyörä pyörittää moniurahihnaa  eikä hammashihnaa  ja siksi tuo hammashihna on molemmissa vaihtoehdoissa sama.
 
Se hammashihnan kiristin niissä näkyy olevan tosiaan jotenkin erilainen vaikka mitoiltaan identtisiä ovatkin, ja juuri niiden tunnistetiedoissa Inallakin lukee toisessa pyöreä ja toisessa ovaali. Siinä jäykkyydessä tosiaan varmaan eroa.
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #11 : 11.07.2021, 17:18:50 »
Muistakaa tarkastaa autonne kampanjat. Jakohihnoissa useita menossa.

perrye

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #12 : 11.07.2021, 17:20:26 »
10 v vanhoissakin vielä?
Käytössä: 508SW 2012 2.2 HDi DW12C, 207 2006 1.4 i 16v 90 KFU
Ex: 508 2011 2.0 HDi DW10CTED4, 407SW 2008 1.6 HDi DV6TED4, 406 2001 2.0 HDi 110 DW10ATED, 406 1996 1.8, 307 2001 1.4, 307 2003 1.6

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #13 : 11.07.2021, 17:24:39 »
10 v vanhoissakin vielä?
Kannattaa tarkistaa.

JiiL

  • Vieras
Vs: 508 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #14 : 11.07.2021, 18:14:58 »
Kampiakselin hihnapyörä pyörittää moniurahihnaa  eikä hammashihnaa  ja siksi tuo hammashihna on molemmissa vaihtoehdoissa sama.
 
Se hammashihnan kiristin niissä näkyy olevan tosiaan jotenkin erilainen vaikka mitoiltaan identtisiä ovatkin, ja juuri niiden tunnistetiedoissa Inallakin lukee toisessa pyöreä ja toisessa ovaali. Siinä jäykkyydessä tosiaan varmaan eroa.

Tarkoitin hihnapyörän takana olevaa jakohihnan ratasta. Vai mikä se nyt sitten onkaan.