Kirjoittaja Aihe: Peugeot 508 Hybrid Teknikens Världin Plugin-hybridien testivoittajaksi!  (Luettu 9758 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tuohan tarkoittaa yli 50 000 km/v, eli diesel on sinulle sopiva auto. Kuulut varsin pieneen vähemmistöön. Suomalaisen autoilijan keskimääräinen ajosuorite on n 18 000 vuodessa eli n 50 km päivässä keskimärin. Suomalaisista 2,7 miljoonasta henkilöautosta liki 1,5 miljoonaa pärjää noilla kilometreillä. Vielä tänne sopii muutama plugari fiksuille ihmisille!

En minäkään joka päivä silti ole liikenteessä, eikä se keskimääräinen suomalainenkaan ole, joten todellisuudessa se keskimääräinen päivittäinen ajomatka on pidempi.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Ensi vuonna julkistettaneen koboltti-vapaa LiIon-akku, jolle annetaan takuu 15 v/ 1,2 milj.km ja toimintasäde 880 km. Luulisi sähköautoilun kysynnän kasvavan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Saako tuon ladattua vartissa?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Ei saa, mutta viikonloppuna voi latailla seuraavan viikon ajoja varten.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Tämähän se on, että sähköautoja pitäisi olla tallissa 2 tai 3. Yhdellä voi ajaa ja toiset latautuvat sillä aikaa. Siltikään ei pidä mihinkään pidemmälle lähteä, talvella juuri ja juuri lähikauppaan, jos ei aio viikkoa siihen matkaan käyttää. Ei vaan paalu millään riitä ostaa noita useampaa ja verrattuna tällaiseen 15 k€:n tappiin varusteltuun juuri ja juuri liikkeestä ulos ajettuun 508 GT:hen, ei tuosta sähköautosta saa mitenkään kannattavaa. Ehkä sitten, kun bensa/diesel maksaa 50 €/litra. Veikkaan vaan, että se sähkö ei ole silloinkaan suhteessa yhtään halvempaa.

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
En minäkään joka päivä silti ole liikenteessä, eikä se keskimääräinen suomalainenkaan ole, joten todellisuudessa se keskimääräinen päivittäinen ajomatka on pidempi.
Ehkä näin, mutta esim tuon testin MA A250:n range oli 68 km sähköllä. Jos liikenteessä on 300 päivänä vuodessa, niin sähköistä ajoa  kertyy  pelkillä yöllisillä latauksilla 20 400 km. Pidä vaikka 100 päivää rokulia vuodessa, niin 265 päivän sähköajoilla päädyt tuohon suomalaisen 18 000 km vuosiajomäärään.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Mikään ei näytä johtavan ihmistä pahemmin harhaan kuin tilastot. Se 18 tkm on tilastollinen keskiarvo. Ei sellaisia autoilijoita ole kuin pieni osa kaikista ja oletus että nämä kaikki ajaisivat tasaisesti saman matkan niinä päivinä kun ajavat on yksinkertaisesti väärä.

Meidän perhe on hyvä esimerkki. Meillä keskimääräinen ajomäärä perheen autoilla on 18 tkm, mutta tuollainen plugari olisi huono valinta kaikille. Hyvää siinä on vain se, että matka ei katkea, vaikka sähköloppuu. Rouvan mediaaniajosuorituksella siitä tyhjenisi akku itsepurkautumisen kautta nopeammin kuin ajamalla eli säästöt valuisivat siihen.

Mitähän tuollainen plugari tykkää, jos sillä ei ajeta vaikka pariin kuukauteen. Sähköautot ei ainakaan tykkää.

antsu

  • Vieras
Näyttää sähköautot joillekin sopivan, kun niitä nykyisin jo näkyy päivittäin liikenteessä. Varmaan on plugareitakin, mutta niitä on vaikeampi tunnistaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Huom: koska 508 parjäsi näin hienosti, vaikka ajosuoritus sähköllä oli vaatimaton, kertoo se vaan koko auton erinomaisuudesta. Onnea vaan teille, joilla jo on uusi  Peugeot 508!

Komppaan RGT:tä, tuosta ostohousut jalkaan. Tuonhan saa kahden vuoden päästä 25000 eurolla. Ja Saksasta tuotuna hybridin verot melko pienet, että tuumintaan https://www.nettiauto.com/peugeot/508/11381324 GT:n säätyvästä alustasta on vähän kokemusta, hybridin saatavuus säätyvillä iskareilla?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

LeoL

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
Mikään ei näytä johtavan ihmistä pahemmin harhaan kuin tilastot. Se 18 tkm on tilastollinen keskiarvo. Ei sellaisia autoilijoita ole kuin pieni osa kaikista ja oletus että nämä kaikki ajaisivat tasaisesti saman matkan niinä päivinä kun ajavat on yksinkertaisesti väärä.

Meidän perhe on hyvä esimerkki. Meillä keskimääräinen ajomäärä perheen autoilla on 18 tkm, mutta tuollainen plugari olisi huono valinta kaikille. Hyvää siinä on vain se, että matka ei katkea, vaikka sähköloppuu. Rouvan mediaaniajosuorituksella siitä tyhjenisi akku itsepurkautumisen kautta nopeammin kuin ajamalla eli säästöt valuisivat siihen.

Mitähän tuollainen plugari tykkää, jos sillä ei ajeta vaikka pariin kuukauteen. Sähköautot ei ainakaan tykkää.
Juuri tuon keskiarvon ajavia lienee pieni osa, mutta sen alle ajavia on paljon, ihan huoletta voi heittää, että yli miljoona suomalaista kuitenkin. On varsin tavallista, että arkipäivän ajot, aina sama työmatka, sama kauppareissu tai muu asiointi on aika lailla vakio päivittäin ja tuo sähköinen range plugarilla riittää noihin ajoihin kokonaisuutenaan yön yli latauksilla.
Vastaavasti olen itse enemmän huolissani siitä, että bensaa kuluu haihtumalla enemmän kuin ajamalla plugarissani!  8)

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 449
Huolesi on aiheellinen. Perämoottoreihinkin tulee normi bensalla ongelmaa, kun seisoo talven. Bensa ei vaan säily. Sama ongelma uhkaa heitä, joilla akun range riittää. Onko mitään suosituksia bensansuhteen autovalmistajilta?
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Hurjaa on arvon pudotus. Tosin lienee se mitä kuuluisikin eikä niinkuin monessa täällä halutussa laitteessa joita voi hyvin hakee saksasta ja verojen jälkeen tekee vielä monta tonnia tiliä. Tietyt mallit on vaan ylihintaisia.

27 000 on omassa pösössä mittarissa. Käyttöönotto syyskuun alussa. joutilaanakin ehtinyt seisomaan sen pari kuukautta. En oikein näe että olisin hybridikuski. Oikeastaan hybridin suoritusarvot kyllä kiinnostaa, mutta aikalailla sitä tulis sähkölaitteita bensalla ajelutettua näillä liikkumisilla.

Hyvä auto kyllä muutoin. Totta kai uudessa mallissa jotain pientä tautiakin, mutta ei mitään vakavaa. Lähinnä ärsyttäviä juttuja jotka olisi voinut tehdä toisin. Tuskin kaikkia edes haittaa, mutta ite tulee aika kriittisesti noita tutkailtua.

Aktiivijousitus kun oli mainittu niin ihan mukavasti pelaa, mutta ilmankin pärjäisin. Usein se tulee pidettyä normaalilla. Saisi vaan viimeisin valinta pysyä muistissa. Mukavuus asetuksella olisi mieleisin, mutta ei sitä aina muista vaihdella. Sport tilassa myös selkeä vaikutus auton luonteeseen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hyvä tietää tuo jousitusasia. Kaksi koeajamaani erosi vakiojousituksella, että kannattaa ajaa. GT:hen 17-tuumaiset vanteet eivät taida mahtua, mukavuuden suhteen optimi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Ei oo tullut tutkailtua vanteiden sopivuutta. Olin sen verran tylsä, että otin kahdet 19" Augustat 235/40 renkain. Aiheuttaahan ne vähän hakemista uraisilla teillä, mutta ei mitenkään paha. Rengasääni myös varmasti kovempi matalalla renkaalla.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2020, 10:32:33 kirjoittanut ves_ku »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Hölmöjä kysymyksiä...

Mites plugarissa polttomoottorin esilämmitys hoituu, kun pakkasilla sähkö loppuu kesken taipaleen? Kai siellä on joku systeemi jäähdytysnestettä esilämmittämässä, vai runtataanko se kesken ajon heti 2000 rpm tai enempi kylmiltään käyntiin -20c kelissä? Vai käykö kone heti, kun lähdetään liikkeelle? Voiko kuljettaja pakottaa auton jommallekummalle käyttövoimalle?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...