Kirjoittaja Aihe: Partner - Ääntää sammuttamisen jälkeen (polttoainepumppu?)  (Luettu 1464 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yoyoyoyo

  • Vieras
Auto: Partner vm. 2010 1,6 HDi 66kw  9HS (DV6TED4BU), 9HX (DV6AUTED4)  50tkm

Koitin haulla etsiä, mutten löytänyt mitään.

Eli Partner on seissyt 4kk eikä ensin lähtenyt käyntiin ollenkaan. Starttasi kyllä. Nyt lähti yllättäen käyntiin taas ihan normaalisti, mutta sammuttaessa moottorin (paikallaan pikaisen käyttämisen jälkeen) jää sähköistä kuulumaan "ujellusta". Ääni kestää noin 10 sekuntia ja loppua kohti ääni muuttuu hieman. Ääni tuntuisi tulevan moottoritilasta akun vasemmalta puolelta jostain moottorin välistä (akku sijaitsee konetilan oikealla puolella).
Mulla on samanlaisella koneella oleva c4 citikka ja siitä lähtee samanlainen ääni sammuttaessa, mutta ääni loppuu nopeasti.

Mietin että voisiko ujellus tulla polttoainepumpusta?
Ruiskupumppu nimellä kulkeva varaosa näyttäisi maksavan Motonetista 700€, joten ihan ekana ei sitä viitsisi lähteä vaihtamaan.
Jossain myytiin myös Common Rail pumpun korjaussarja nimellä olevaa settiä, missä oli kasa pyöreitä tiivisteitä 30€.

Vikakoodeja ei autosta tullut kun halpis obd-mittarilla katsoin, myöskään moottorin vikavalo ei pala. Täytyy varmaan käydä mittaamassa paremmalla laitteella koodit vielä.

Löytyisikö täältä kokemusta ko. ongelmasta?
Kuitenkin aika yleinen moottori tuo 1,6 HDi näissä tuntuu olevan, joten varmaan jotain tietoa voisi löytyä.

Kiitos  :)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Ettei ääni lähtisi  vain. EGR-venttiilistä? Tuon venttiilin toiminta (tai paremmin toimimattomuus) saattaa estää koko moottorin käynnstymisen.

yoyoyoyo

  • Vieras
Ettei ääni lähtisi  vain. EGR-venttiilistä? Tuon venttiilin toiminta (tai paremmin toimimattomuus) saattaa estää koko moottorin käynnstymisen.
Taitaapa muuten lähteä! Kiitos paljon, tällä taikasanalla alkoikin löytyä jo kummasti enemmän tietoa.

Ilmeisesti EGR temppuilee jotain omiaan ja sen voi putsata tai uusia.

Putsaukseen löytyi hyviä videoita:
https://www.youtube.com/watch?v=wTQtVJEqGXI&ab_channel=moremolecules

Uusi EGR venttiili näyttäisi maksavan 200€ ja lisäksi se täytyisi sopeuttaa autoon.

Löytyykö näkemyksiä kannattaako tässä tapauksessa lähteä tuota puhdistamaan vai uusia suoraan?
Auto tosiaan 10v vanha, mutta vain 50tkm ajettu.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Noita egr: saapi ebaystä muutamalla kympillä .
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

yoyoyoyo

  • Vieras
Kiitos tosiaan. Tuli tilattua uusi tarvike EGR (50€) ja samalla uusi diesel suodatin. Pitikö tuo uusi egr vielä jotenkin sopeuttaa testerillä omaan autoon?

Tekeekö joku rahaa vastaan pääkaupunkiseudulla tollasen homman?
Auto on tallissa Vantaalla.

yoyoyoyo

  • Vieras
Päivitellään tää keissi loppuun (harmi ettei alotusviestiä voi muokata enää).

Kaverilta löytyi Autocomin joku kiinalainen piraattiversio, jolla sai hoidettua homman. Eli piti mennä ecu:lle josta klikkailtiin jotain jotta auto tunnisti uuden egr:n. Vähän aikaa joutui sahailemaan, kun vaihdoin dieselsuodattimen samalla kun egr:n (sijaitsevat vierekkäin). Hörähti kuitenkin lopulta käyntiin.