Kirjoittaja Aihe: 206 - käyntihäiriö, todella kova bensan kulutus, vikavalo  (Luettu 864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Auto: 206 GT vm. 1999

Autoon tullut pikkuhiljaa, ehkä viime syksystä alkaen kokoajan enenemissä määrin käyntihäiriötä. Alussa vikavalo vaan syttyi, mutta sen kummempaa muutosta ajossa ei tapahtunut. Sitten ilmestyi humppaava tyhjäkäynti. Nämä olivat vaan satunnaisia. Sitten ilmeni tehon puutetta ja ajoittaista todellä huonoa käyntiä niin ajossa kun tyhjäkäynnillä. Yhtenä aamuna töihin ajaessa käynti oli todella huonoa ja bensaa meni noin 30 matkalla vajaa 10 litraa. Sitten tilanne taas rauhoittu ja auto kulki suht normaalisti. Ja taas tuli päiviä jolloin käynti oli huono, mutta saattoi muuttua ajonaikana suht normaaliksi. Pakokaasu näkyy välillä selvästi, vaaleaa ja haisee voimakkaalle, varmaan bensalle. Katalysaattori ei ole paikallaan. Tänään viimeksi noin 70 km matkalla meni noin 15 litraa bensaa, viime viikolla kulutus oli suht normaali, ehkä kuitenkin vähän isompi.

Tulpat ja bensasuodatin vaihdettu. Yhtä uutta suutinta kokeiltu joka sylinterille. Puolasta käytetty yksitellen kumitutit irti ja kokeiltu käyntiä. Johtoja irroiteltu käynnissä, kaikkee kokeiltu. OBD skanneri ei ymmärrä autoa.

Missä vika? Kaikki vinkit olis nyt tarpeen! Voiko vikakoodeja lukea esim mittaristosta jollain vilkkuvaloilla?

Thanks!

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Mittaa jakotukista bensan paine, jos vaikka painesäädin sökö. Ja vie vikakoodien lukuun. Auto saa liikaa bensaa, viallinen lämpötila-, paine- tai lambda-anturi voi olla syy.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Tai ilmamäärämittaus, maadoituspisteet lokasuojien sivuissa.. Koodit lukuun, sillä iteroimalla (tulppa, sytkypuols, suutin) harvoin onnistuu löytää hetkellusesti ilmaantuvaa vikaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vikakoodeja ei saa luettua syystä tai toisesta. Kokeiltu merkkihuollon testerillä sekä omalla pösö/ citikka testerillä. Testasin illalla lambdan johdon irroitusta. Ei mitään vaikutusta huonoon käyntiin. Voisko vika olla silloin lambdassa?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Oletan että ilmanputsari todettu kelvolliseksi (=tarpeeksi puhtaaksi) moneenkin kertaan?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Ilmanputsari on kunnossa

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vikakoodeja ei saa luettua syystä tai toisesta. Kokeiltu merkkihuollon testerillä sekä omalla pösö/ citikka testerillä. Testasin illalla lambdan johdon irroitusta. Ei mitään vaikutusta huonoon käyntiin. Voisko vika olla silloin lambdassa?

Pääseekö testerillä muihin ohjainlaitteisiin? Oletko tarkistanut sulakkeet moottoritilan sulakerasiasta? Tuleeko diagnoosi pistokkeeseen jännite? Muistaakseni F14 moottoritilan sulakerasiassa on diagnoosi pistokkeen jännitesyöttö.

Yksi mahdollinen vian aiheuttaja Imusarjan paineanturi?
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Pääseekö testerillä muihin ohjainlaitteisiin? Oletko tarkistanut sulakkeet moottoritilan sulakerasiasta? Tuleeko diagnoosi pistokkeeseen jännite? Muistaakseni F14 moottoritilan sulakerasiassa on diagnoosi pistokkeen jännitesyöttö.

Yksi mahdollinen vian aiheuttaja Imusarjan paineanturi?

Testeri lähtee skannaamaan 18 eri moduulia. Jonkin aikaa laite hakee. Lopussa näyttöön tulee ABS- ja aibag moduulit. ABS antaa jotain yleistä tietoa, mutta OK painettua ilmoittaa vaan että yhteyttä ajoneuvoon ei saada, tarkista onko virta päällä... bla bla bla.. Manuaalisesti kaikki moduulit antaa saman "ei yhteyttä ajoneuvoon" viestin. Merkkihuollon skanneri ei myöskään saanut yhteyttä kun viime kesänä kokeiltiin. Tää on -99 vuodelta, OBD2 tuli vissiin 2001 "käyttöön"..

Imusarjan paineanturi. Missäkähän tuo nuista kaikista antureista on? Käytin paikallaan vanhoja, mutta toimivia ja puhdistettuja "testi tulppia". Jo parin minuutin käytö jälkeen tulpat oli aivan noen peitossa, eli siis mustat. Kertooko tuo rikkaasta seoksesta? Tai rikashan se seos on jos noin 20L / 100km syö polttoainetta ja ylimenevä räjähtelee putkessa.

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
"Imusarjan paineanturi" eli MAP, eikö vaan? Mulla oli aikoinaan Saxo jossa oli MAP hajalla ja kone toimi normaalisti välillä ja sit yhtäkkiä vaan sammu. Omasta mielestä erinlaiset oireet jos Pösön käyntiä Saxoon vertaa.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
https://www.ilcats.ru/peugeot/?function=getParts&model=1PT1&body=B0DA3&engine=B0F6V&group=FCT0001&subgroup=FCT0512&subsubgroup=FCT0010&part=T1F119G40B&language=en
Paineanturi on tuo nro 8 imusarjassa. Ei viallisissa antureissa ole kaikissa samat oireet, riippuu ihan miten on vikaantunut. Puhdistaminen saattaa auttaa ja toisinaan taas ei. Voi testata antureita myös irrottamalla liittimiä ja katsoo miten käytös muuttuu.

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 206 - käyntihäiriö, todella kova bensan kulutus, vikavalo
« Vastaus #10 : 22.07.2021, 22:09:34 »
Vaikuttais MAP vialta. MAP putsattu tinnerillä ja sehän näyttäis taas pelaavan! Käynti muuttui normaaliksi. Toivottavasti vika oli siinä!

Thanks!!!

Chaplin

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: 206 - käyntihäiriö, todella kova bensan kulutus, vikavalo
« Vastaus #11 : 24.07.2021, 17:43:13 »
Vielä pieni päivitys tähän aiheeseen. Eli torstaina puhdistin MAPin. Pe aamuna töihin ajaessa vikavalo syttyi siinä samassa kohdassa kun ennenkin eli noin 200m ajon jälkeen. Auto ei enään röpöttänyt mutta moottorijarrutuksessa vielä nyki. Myös tehoja oli kadoksissa. Tyhjäkäynti oli suht normaali. Töitten jälkeen hain Motonetista uuden anturin, mallia tarvike, koska muuta ei ollut saatavilla. Uudella anturilla vikavalo ei enään syty, tehot tallessa, tyhjäkäynti normaali sekä nykimiset on historiaa. Ainut minkä huomasin että noin 2000rpm kohdalla tulee sellanen pieni "niiaaminen" mutta muuten koko kierrosalue toimii hyvin. Voisikohan tuo pieni "niiaaminen/ uupuminen" johtua tarvike osasta? Uskoisin sen kuitenkin tuohon MAPpiin liittyvän