Auto: 2012 508 SW 2,0 HDi 163 Allure, ajettu 330000km
Vanha rouva ilmoitti, että hiukkasloukun nesteen taso on alhainen. Nestettä lisättiin vajaa pari litraa. En käynyt kuittaamassa vikakoodia, kun ajattelin hoitavani sen seuraavan kerran, kun auto käy verstaalla. Yllättäen viime viikolla heti tankattuani moottori kertoikin, että siinä on vika, joka vaatii korjausta (kolmannes moottorin tehosta katosi tankkauksen jälkeen). Ajoin tutulle ketjukorjaamolle, joka kertoi, että pari näkyvissä on vain pari vikakoodia liittyen hiukkasloukun nesteen vähyyteen ja kriittiseen vähyyteen. He eivät saaneet niitä kuitenkaan kuitattua. He kokeilivat paria erilaista korjaamon testerisoftaa - ei apua, ei veloitusta (tosi reilua).
Soitin paikalliseen (Porvoo) Peugeot huoltoon ja sain yllättäen ajan heti seuraavalle päivälle (eiliselle). Teknikko oli hölmistynyt, kun hänkään ei saanut täyttöä ja vikaa kuitattua. Hän kertoi testerin näyttävän normaalisti vian kuittausvalikon, mutta kuitatessa auto ilmoittaa, että vika on "päällä" eikä sitä saa kuitattua. Sama juttu - eivät laskuttaneet, kun eivät saaneet hommaa tehtyä - kiitos. Tämän jälkeen otin auton pukille uudelleen ja kurkkasin, että liemi on tallella säiliössä, letkut kiinni ja ne pari sähköjohtoa menevät säiliöön kuten pitää (otin oikein kuvatkin
.
Sain uuden pidemmän ajan huoltoon kuun lopulle - silloin tiedetään lisää. Onko muilla vastaavaa kokemusta? Minulle tuli mieleeni se perinteinen kokeilu ennen tuota kuun lopun huoltoa. Ajan sen tutun ketjukorjaamon pihaan, luen netistä sähköpostit, irrotan akun, käyn kahvilla, laitan akun uudelleen kiinni ja kokeillaan uudelleen vikojen poistoa. Onko muilla ajatuksia, miten toimia?
Kertoo ja kyselee,
Jukka P.