Kirjoittaja Aihe: 406/605 - Katkeilevat etujouset  (Luettu 81220 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #30 : 01.02.2008, 01:31:37 »
  Nyt katkesi täälläkin -96 406:sta oikea etujousi. Ja samalla toki vetonivelen suojakumiin reikä + pieni kolhu kynnyskoteloon. Olin yhteydessä Maan Autoon Tero Korhoseen, jonka piti oleman takuuvastaava. Selvitti että autoni ei ole kuulunut ko. kampanjaan ollenkaan (mitään kutsua ei ole tullut koskaan, eikä mitään ole tehty muutoinkaan). Korhosen mukaan kyseinen kampanja ei ole koskenut kaikkia autoja johonkin valmistuspäivämäärään asti (yllä viestissä mainittu että 11/97 asti), vaan valmistajalta on tullut lista niistä valmistenumeroista, joita takaisinkutsu koskee. Ja autoni ei muka ole listalla, eivätkä he osallistu vahinkoon mitenkään. Muutenkin pitäisi lähteä kuulemma penäämään apua auton myyjältä (en ole ensimmäinen omistaja) eikä heiltä, koska kyseessä käytettynä ostettu...  ::) Haiskahtaa kusetukselta. Mistähän tuon kampanjaan kuulumisen/kuulumattomuuden saisi luotettavasti tietää? Jousen olen jo vaihtanut, kun auto piti saada liikkeelle.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #31 : 01.02.2008, 12:53:57 »
...Selvitti että autoni ei ole kuulunut ko. kampanjaan ollenkaan (mitään kutsua ei ole tullut koskaan, eikä mitään ole tehty muutoinkaan).

Kyseisessä lauseessa taitaa olla totuuden siemen 'osittain', nimittäin tiedossa ei ole yhtäkään 406 tai 605 autoa, joka olisi kutsuttu. Valitettavasti maahantuoja taitaa vältellä vastuuta ja korjauksista aiheutuvia kustannuksia.

SEL

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #32 : 07.02.2008, 16:32:14 »
Molemmat etujouset oli poikki. Vasen oli poikki noin 2,5 kierrosta ylhäältä ja oikeasta oli noin 20 cm päästä katkennut. Kääntölaakerit oli noin 75 tkm ajetut, joten ne ei lienee syynä katkeamiseen, enemmän syytän noita hidasteita tiellä, ne rasittaa autoa vaikka kuinka hiljaa yrittää niihin ajaa.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #33 : 13.03.2008, 13:24:39 »
No nyt napsahti täälläkin. Huomasin katkenneen jousen "vahingossa", kun katselin kummantyyppinen koiranluu edessä olikaan. Ilmeisesti turha haaskata energiaa vänkäämällä merkkiliikkeen kanssa, jos kukaan ei ole onnistunut saamaan takuuseen.

Onko kenelläkään kokemusta, mitä jouset maksavat (merkkiosa/varaosa)? Antaako merkkiliike edes alennusta jousesta, jos alkuperäinen on katkennut?

Selvittelin asiaa. Autoon on tehty kampanja, jossa sinkkilevyt on lisätty. Näin siis väitti työn aikanaan tehnyt liike. Minulla on ollut jouset irrallaan, kun vaihdoin kääntölaakerin. Voin vaikka vannoa, ettei siellä ollut minkäänlaista sinkkilevyä. Työn tehneen liikkeen huollon kommentti asiaan oli: "on se sinne laitettu ja jos sitä ei enää siellä ole, niin se on varmaan tippunut...".

Eikös sinkin kuulu epäjalompana syöpyä ensin pois? Tosin tuo selitys siitä että osa olisi tippunut kuullostaa aika, hilpeältä ;D Jotain rajaa pitäisi olla.

Kyllähän sinkki ensin syöpyy, mutta tuntuisi oudolta, että se sieltä kokonaan häviäisi. Tai mistä sitä tietää, enpä ole toisaalta koskaan nähnyt minkä kokoisia ne sinkkiliuskat on. Kyllä minäkin kysyin, että väitätkö tosissasi, että sinkkilevy on tippunut, jos sitä ei siellä ole. Vastaus oli, että laitettu on ja jos ei enää ole, niin onhan-se-voinut-tippua.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #34 : 14.03.2008, 15:38:51 »
No enpä ole yhdestäkään (joihin varmuudella kyseiset levyt asennettu) nähnyt kyseisen ioninluovuttajalevyn putoavan.

Onko näitä sinkkilevyjä asennettu takaisinkutsuna?
Aikoja sitten kun täälä kyseltiin onko takaisinkutsua tullut, niin annoin silloin tietoni, mutta mitään ei ole kuulunut. Onko maahantuoja pessyt kätensä tästä?
Voisiko joku kielimies lähestyä tehdasta ja kysyä onko takaisinkutsu jätetty väliin maahantuojan päätöksellä ja jos on, niin korvaako valmistaja mahdolliset katkeamiset. Ymmärtääkseni mm. Englannissa on kutsuttu.

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #35 : 19.03.2008, 15:54:22 »
No enpä ole yhdestäkään (joihin varmuudella kyseiset levyt asennettu) nähnyt kyseisen ioninluovuttajalevyn putoavan.

Sanos muuta. Aikanaan jousta purkaessani tiesin, että sinne on mahdollisesti sinkkilevyt asennettu. Eipä kuitenkaan näkynyt. Merkkihuollon heppu siis valehteli. Vaan milläpä todistat vastaan.

Jouset vaihdettu. Jouset maksoivat tarvikkeena 41.50e/kpl. Merkki oli joku Lesjösjösjös tai jotain sinnepäin. Pösöliikkeessä olisivat maksaneet 110e/kpl. Jousi oli katkennut tarkalleen keskeltä. Tämä lienee ensimmäinen pösö, missä jousi ei ollut katkennut alapäästään...
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

SEL

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #36 : 20.03.2008, 10:01:50 »
Jouset vaihdettu. Jouset maksoivat tarvikkeena 41.50e/kpl. Merkki oli joku Lesjösjösjös tai jotain sinnepäin. Pösöliikkeessä olisivat maksaneet 110e/kpl.

Jousi oli katkennut tarkalleen keskeltä. Tämä lienee ensimmäinen pösö, missä jousi ei ollut katkennut alapäästään...

Minulla katkesi molemmat jouset yläpäästä, senvuoksi oli vaikea huomata katkosta ja luulinkin ensin kääntölaakerin vioittuneen kun vasen puoli rutisi käännellessä. Nuo ruotsalaiset jouset vaikuttaa hyvältä ajossa.

anselmi

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #37 : 20.02.2009, 08:20:20 »
Aamulla meni etujousi poikki. 10 metriä pääsin parkkiruudusta kunnes pamahti. Mittarissa 260tkm ja kääntölaakerit vaihdatin joulukuussa.

Enemmän kuitenkin olen tyytyväinen että sattui kotipihassa ja kävelyvauhdissa. Hidastetöyssyn jälkeen meni poikki. Alapäästä oli menny poikki ja jousen pää rikkonut vetonivelen suojakumia, joten se ainakin menee myös vaihtoon. Noin 3mm syvyyteen oli rauta ruosteessa katkeamiskohdassa, pinnassa pieni ruosteläikkä. Kyllä alapään lautanen saisi olla isompi ettei jousi pääse läpi.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #38 : 23.02.2009, 11:09:39 »
Ensimmäistä kertaa kuulen että jousi olisi mennyt ajossa poikki. Jostain syystä kaikki muut 99 jousta ovat katkenneet paikallaan. Jokin syy-yhteys pakko olla.

Ajossa se poksahti minullakin poikki 406:sta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #39 : 23.02.2009, 12:09:47 »
Ensimmäistä kertaa kuulen että jousi olisi mennyt ajossa poikki. Jostain syystä kaikki muut 99 jousta ovat katkenneet paikallaan. Jokin syy-yhteys pakko olla.

Jousia kyllä katkeaa niin ajossa kuin 'levossakin'. Ajossa kuormitushuippu pätkäisee jousen, levossa jännityshuipun etenevä väsymä. 'Se on sitten ihan 50/60' millä nopeudella jousi autostasi katkeaa ja päätyykö kelkkana esim. moottoritien sillan betonipylvääseen.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #40 : 23.02.2009, 17:47:08 »
Jousia kyllä katkeaa niin ajossa kuin 'levossakin'. Ajossa kuormitushuippu pätkäisee jousen, levossa jännityshuipun etenevä väsymä. 'Se on sitten ihan 50/60' millä nopeudella jousi autostasi katkeaa ja päätyykö kelkkana esim. moottoritien sillan betonipylvääseen.

Tästä topicista poimitut tapaukset, joissa jousi mennyt poikki;

6 Paikallaan
2 Liikkuessa hitaasti (kävelyvauhtia)
0 Liikkuessa nopeasti
4 ei tietoa

Luulen että jouset menevät poikki paikallaan sen takia kun "talousauto" on koko iästään ajallisesti varmaankin ~95% parkissa. Joten ei välttämättä ole tilastollisesti erityisen todennäköistäkään että jousi menisi ajossa poikki. Korrodoituminen tapahtuu yhtälailla paikallaan kun vauhdissakin. Jännitys jousessa on kuitenkin kokoajan päällä.

=> Jousi katkeaa yhtälailla missä vaan, mutta todennäköisemmin siinä tilassa missä auto eniten aikaansa viettää.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #41 : 23.02.2009, 20:15:11 »
Noh, tiedossa (tuohon nollakohtaan) on ainakin yksi onnettomuus, jossa myös kuljettaja menehtyi.

Keula oli moottoritiellä suistumiskohdassa painunut kaiteen alle (pelastusalan ammattilaisena tietänet, ettei keula normikorkeudessaan mahdu kaiteen alle) ja siitä taittunut katolleen jne.

Väsyminen etenee kuormitushuippujen myötä (sisäänjousto liike) ja voi erittäin suurella todennäköisyydellä tapahtua ajossa - eli 'ei kannata lotota' pysäköitynä vaihto-ehdon suhteen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #42 : 23.02.2009, 23:05:12 »
Mitäs sitten pitäisi asialle tehdä? Ilmeisesti vaihtaa/vaihdattaa jouset omalla kustannuksella? Onkos tuo sinkkilautanen ratkaissut ongelmat vai onko jousia katkeillut senkin kanssa?

Sinkki-anodi jousen ja alalautasen välissä ei ratkaise ongelmaa ja vaihdetut jousetkin katkeavat kyllä.

Onko olemassa sitten joku järkevä ratkaisu? Vaihtaa jousia parin vuoden välein? Mulla lienee alkuperäiset jouset 605:ssa, ainakaan ei ole 2003:n jälkeen mitään tehty.

Sepä se - merkkiorganisaatiolla 406/605 malleihin sellaista ei taida olla, vaikka joihinkin malleihin isompaa alalautaskappaletta onkin takaisinkutsuna asennettu. Nyt pitää miettiä, onko se hyvä vai huono asia. ;D

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #43 : 24.02.2009, 10:35:44 »
Noh, tiedossa (tuohon nollakohtaan) on ainakin yksi onnettomuus, jossa myös kuljettaja menehtyi.

Keula oli moottoritiellä suistumiskohdassa painunut kaiteen alle (pelastusalan ammattilaisena tietänet, ettei keula normikorkeudessaan mahdu kaiteen alle) ja siitä taittunut katolleen jne.

Tämä mainitsemasi onnettomuus taisi tapahtua Englannissa?
Odotan koska katkeaminen osuu kohdalleni. Sinkkilevyt on asennettu jousen alle.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406/605 - Katkeilevat etujouset
« Vastaus #44 : 25.02.2009, 08:59:22 »
Kun tarkkailee jousien maalipintaa siitä alimmaisen kierteen kohdalta näkee onko ruostuminen alkanut vai ei. Uusia jousia vaihtaessa ne kannattaa yksinkertaisesti suojata hyvin pyöräkoteloon tarkoitetulla elastisella suoja aineella esim Dinitrol Gold tai vastaava ja uusia suojaus jos se kuluu puhki tai muuten vaurioituu. Jos maalipinta ei pääse menemään rikki, ei jousi ruostu eikä se myöskään ruostumatta mene poikki. Itse vaihtaisin aina jouset yläpään laakereiden vaihdon yhteydessä jos jousissa on ruostetta. Uudet jouset kestää sitten taas vuosikausi suojasipa niitä tai ei.

Toisaalta mielestäni jousessa on ihan suunnittelullinen virhe, tämä alimmaisen kierteen pienennys ei tapahdu tasaisesti vaan jyrkällä lähdöllä pienempään. Tähän jyrkkään kulmaan tulee ilman muuta kuormitushuippu joka rikkoo ainakin sen maalin koska maalipinnan jousto ei riitä jousen joustoon nähden. Benkku voi kertoa enemmän.

Monissa merkeissä jouset kuuluvat kuluviin osiin joita katkeilee tämän tästä, tämä 406/605 on oikeastaan ensimmäinen pösö missä jouset katkeaa ja ikävä kyllä ainoastaan idioottimaisen suunnittelun ansiosta. Lisäksi se idioottimaisuus on viety niin pitkälle että matka katkeaa aina jousen katketessa, rakenne on sellainen. Kehitys kehittyy, nykyisin on vain harvinaista että se kehittyisi oikeaan suuntaan.