Auto: 2009 407 SW 1,8 (EW7A, 117 000 km, kaksialueinen ilmastointi).
Vaihdoin viikonloppuna sisäilmansuodattimen (kylmä autokatos). Aikaisin seuraavana aamuna, noin -2 asteen pakkasenpoikasessa, ajoin 100 metriä ja pysäköin (oli oikein hyvä syy lyhytajoon). Ennen puoltapäivää lähdin varsinaisesti liikkeelle. Ensimmäinen oikein aurinkoinen ja lämmin kevätpäivä joten pitkästä aikaa säädöt kylmälle ja nauttimaan ilmastoinnista. Mutta hämmästyksekseni kuskinpuolelta tulee hiton kuumaa ja repsikan puolelta kylmää - eikä mitkään säädöt auttaneet. Pysäytin ja starttasin uudelleen, ei auttanut. Radio/CD on joskus kieltäytynyt tottelemasta namikoita ja siihen uudelleen starttaus on auttanut. Muistelen että repsikanpuolen puhallin olisi myös viimeaikoin puhaltanut tyhjää ja starttauksen jälkeen olisi taas toiminut ookoo.
Kylmäaine vaihdettu ja höyrystin desinfioitu Autokeskuksessa 2015 mittarissa oli silloin 87 000 km nyt siis 117 000 km.
Ei kai ole mitenkään mahdollista, että uusi sisäilmansuodatin (Mann Filter CUK3240) olisi liian paksu ja se ahdistaisi jotenkin? Uusi suodatin oli nimittäin selvästi paksumpi kuin vanha likainen. Meni kuitenkin pienen vääntelyn jälkeen poljinten ohi napakan tuntuisesti paikalleen.
Luettuani 15 + 4 sivua ansiokasta aiheen käsittelyä täällä foorumissa arvelen kyllä että sama akselin katkeaminen kyseessä nyt minullakin – sattui vaan erikoisesti juuri suodattimen vaihtoon. Kylmät kelit ei voinut tässä olla syypää. Lämmitin/jäähdytys on ollut erittäin tehokas ja varmatoiminen.
Kunhan nyt kuulen kommenttinne tuosta paksummasta suodattimesta (eh, tuntuu nololta tuota kysyäkään) niin käyn ajamassa koneen lämpimäksi ja kokeilen tarkemmin mikä lämpiää tai kylmiää ja mitkä suunnat toimii, tai sitten ei.
Kiitollinen kommentista.