Kirjoittaja Aihe: 407 - Kampanja: lämpömittarin anturin tiiviste (moottorinohjausyksikkö vaarassa)  (Luettu 7670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, 125 hv, 09/2006).

Autooni tuli käyntiongelma. Välillä kävi hyvin (kylmästartin jälkeen seuraavaan lämminstarttiin asti), välillä kierrokset seilasivat kaasutettaessa 1300 kierroksen yläpuolelle mentäessä, ja jos siitä tokeni niin meno oli "itsesuojelumoodissa" voimatonta. Kerran ei halunnut millään jäädä käymään (olisi ollut edessä yö hautausmaan parkkipaikalla ;-). "Engine management system faulty" vika päällä. Viimeiset kolme päivää tuo oli toistuvaa, mutta sitä ennen tuota tapahtui vain yhden kerran, noin viikkoa aiemmin ja silloin tokeni heti seuraavalla startilla.

Sain auton vietyä huoltoon viime viikon lopulla. Samalla piti tehdä tietokoneen ilmoittama kampanjakorjaus (koskee joitain konetyyppejä), jossa tarkistetaan ja ehkä vaihdetaan moottorin lämpötila-anturin tiiviste.

Kertoivat sitten puhelimessa että lämpöanturin tiiviste (se kampanjajuttu) oli vuotanut ja nestettä oli päässyt johtoon (johtosarja vaihtoon), johtosarjaa pitkin oli neste noussut kapillaari-ilmiön avulla koko johtosarjan läpi ECU:n liittimeen. Liittimen läpi oli kuulema nestettä päässyt ECUun asti (ECU vaihtoon). Onneksi näyttää siltä että maahantuoja hoitaa korjauksen kustannukset (hyvä hyvä!). Muuten olisi lasku varmaan nelinumeroinen luku euroja ja usko kovilla...

Uutta osaa tulee viikonvaihteen jälkeen, jolloin diagnoosi varmistuu (ainakin minulle).

Luultavasti tuollainen iso tuho on melko harvinainen seuraus, mutta varoittelenpahan nyt muitakin. Etenkin niitä jotka huoltavat autonsa itse ja joita kampanjat eivät välttämättä tavoita. Kannattaa hoitaa ajoissa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
No niin, auto on korjattu ja hyvin toimi ainakin kotimatkan ajan. Vaihdettu siis ECU, moottorin (pää)johtosarja ja varsinainen vian aiheuttaja eli lämpöanturin tiiviste. Samalla olivat saaneet tuotevastuuseen vaihdettua myös alapallonivelet (en osaa vielä sanoa onko vaikutusta ajettavuuteen). Autolla ikää n. 2,6 vuotta. Kiitoksia kovasti Hyvinkään Sveitsinportin huollolle isosta työstä niin ettei minulle (mielestäni aivan oikein) aiheutunut suuria kuluja. Asiasta tarkemmin huoltokokemuksissa.

Kun nyt on uusi ECU, niin vartavasten kotimatkalla kokeilin onko mitään tapahtunut viiveelle (viipeelle?) painettaessa kaasua kun auto vaihde päällä hidastuu moottorijarrutuksella lähes tyhjäkäynnille. Tällä kertaa, näissä olosuhteissa, muutamien kokeilujen jälkeen tuntui kuin viive olisi noin puolittunut (n. 0,5 sek). Uusi kokeilu myöhemmin toisissa olosuhteissa saattaa osoittaa tuloksen vääräksi.

Valitettavasti vääntö tai teho ei ollut tuplaantunut ECUn vaihdolla... ;-) Mutta olihan mahtavan hienoa ajella 407:lla kun olin viikon verran käytellyt vaimon -99 Corollaa! Ohjaus ja ohjattavuus tuntuu tosi makealta. Kontrastia lisäsi vielä se että olin juuri ennen huoltoon vientiä vaihtanut kitkat kesärenkaiksi joten nyt vasta pääsin kunnolla ajelemaan kesäkumeilla.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Onpas tuo euron osa aiheuttanut suuret vahingot. Itsellä tuo vaihdettiin huollossa jo lähes vuosi sitten kampanjana.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Onpas tuo euron osa aiheuttanut suuret vahingot. Itsellä tuo vaihdettiin huollossa jo lähes vuosi sitten kampanjana.

Mielenkiintoista kuulla että olisi jo noin kauan sitten ollut kampanja tiedossa... Jos omalle 1.8-moottorilleni oli kampanja voimassa jo vuosi sitten niin olisivat voineet vaihtaa jo viime syksynä, kun käytin Espoon huollossa (jossa tekivät vuosihuollon) ja pari päivää myöhemmin Konalan pikahuollossa "paikkaushuollossa" (tehtiin puuttuvat 60tkm huollon työt).

Kalliiksi tullut minunkin autoni valmistajalle/maahantuojalle, joka sinänsä kyllä on hyvin hoitanut vastuunsa ja sillä saa minut hyvin todennäköisesti valitsemaan Pösön seuraavaksikin autoksi. Takuuna eri huolloissa vaihdettu tai korjattu:

- Viiksipaketti (orastavaa ylipalautusta joka ilmenee jo uudellakin viiksellä, mutta ok jos ei selvästi pahene),
- Takalasin avauskytkin (plus mitä muuta joutuivat vaihtamaan),
- Liimattu keskijarruvalo (toinen puoli liimattu vielä senkin jälkeen, nyt pysynyt),
- uusi ECU + moottorin johtosarja (siis vesivuodosta johtuen),
- lämpöanturin tiiviste,
- etupään alapallonivelet,
- tulossa takaluukun maalaus.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Kaivoinkin auton paperit ja tuo tiiviste vaihdettiin 12.12. 2008  vuosihuollon yhteydessä.  Se kumitiiviste ehkä euron arvoinen, kun nakkasivat sen autoni papereiden väliin autoa huoltoon luovuttaessani.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kaivoinkin auton paperit ja tuo tiiviste vaihdettiin 12.12. 2008  vuosihuollon yhteydessä.  Se kumitiiviste ehkä euron arvoinen, kun nakkasivat sen autoni papereiden väliin autoa huoltoon luovuttaessani.

Ok. Ei siis ehkä ollut huolloilla vielä syyskuussa tietoa asiasta. Saa nähdä montako johtosarjaa (ja ECUa) vaihdetaan ennenkuin kaikki autot ovat käyneet huollossa ennen ensi talvea.

Ei varmaankaan ollut kunnolla testattu tuo osa suunnittelun yhteydessä. Jotenkin tulee mieleen että vaikka olisi jossain testiyksilössä havaittukin vuotoa niin helposti ajatellaan että "tuo oli varmaankin yksittäistapaus, menköön tuotantoon", tai "Uusi tiiviste? Simppeli osa, ei voi olla toimimatta kun alihankkijakin sanoo niin.".
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Ei varmaankaan ollut kunnolla testattu tuo osa suunnittelun yhteydessä.

Ääliömäinen ratkaisu on tehty jo siinä vaiheessa, kun ohjainyksikkö on sijoitettu kyseiseen paikkaan - siinä mikään 'tiivisteen testailu' auta.

Käsittääkseni sijoituspaikka 'valittu' kokoonpanon nopeuttamiseksi - siis kokoonpanon hinnan alentamiseksi, myös mahdollisesti sijoituspaikan johdosta hieman lyhyempi johdinsarja alentaa yksikkökustannuksia.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Käsittääkseni sijoituspaikka 'valittu' kokoonpanon nopeuttamiseksi - siis kokoonpanon hinnan alentamiseksi, myös mahdollisesti sijoituspaikan johdosta hieman lyhyempi johdinsarja alentaa yksikkökustannuksia.

Missäs ohjausyksikkö mahtaa majailla? Enpä ole vielä ehtinyt sitä yrittää moottoritilasta löytää.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

RaimoM

  • Vieras
Minulla on keväällä 2009 hankittu 407 SW VM- 06. Ajettu just 40 000 km. todennäköisesti lämpöanturin tiivistettä ei ole uusittu. mistähän päin moottoria anturia rupeaisi etsimään ja näkyykö vuoto päällepäin vai vuotaako suoraan johtosarjan sisään? Seuraava huolto vasta 60 kohdalla ja siihen menee ainakin vuosi eteenpäin . Olisi hyvä tarkastaa itse sen tilanne ennen huoltoa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
... mistähän päin moottoria anturia rupeaisi etsimään ja näkyykö vuoto päällepäin vai vuotaako suoraan johtosarjan sisään? ...

Tuohon en osaa vastata, vaikka kyllä itseänikin kiinnostaisi selvittää anturin sijainti.

Yksi mahdollisuus on ottaa yhteys huoltoon ja kysyä vaikka rekisteri- tai muun numeron perusteella onko auto riskiryhmässä. Kaikissa koneissa tuo ei varmaankaan ole edes potentiaalinen ongelma.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Tuo anturi on kuskin puolella ja muistaakseni näkyy moottorin päädyssä yläosassa vinosti edestä/sivulta kuikuiltaessa. En nyt valitettavasti tarkemmin muista.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Premium

  • Vieras
Täsmälleen sama ongelma oli 1,6 VTi-moottorilla varustetussa 308-mallissani. Vaihdettiin ECU, johtosarja ja lämpötilan tunnistin. Onneksi oli silloin takuu päällä.