Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkinpoljin täristää  (Luettu 9421 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #15 : 17.09.2018, 09:38:21 »
En ihan varma oo 607 mutta irroittaa alapallosta,löysää iskarin mutterit ja kampeaa raudalla kuskin vetarin irti ja kääntää sen eteenpäin sojottamaan.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #16 : 17.09.2018, 10:17:01 »
Eli ei tarvi purkaa yhtä paljon kuin tässä? https://youtu.be/IhPhfnqXhjM?t=192
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #17 : 17.09.2018, 11:16:44 »
Lähteehän se koko joustintuki vetoakseleineen vaikka alatukivarren kanssa. Voi onnistua myös kun irroittaa iskarin alapään niin vetari voi sopia lähtemään laatikosta. Mutta mitään pakkoa ei ole vetaria irroittaa navasta. Taitaa pösössä olla pultit muuten iskarin yläpäässä.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2018, 11:20:41 kirjoittanut urkki »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #18 : 17.09.2018, 11:32:52 »
Mitäs kaikkea on järkeä vaihtaa kun tuon nyt avaa noilla kilometreillä? Onko oletettavaa, että joku stefa menee seuraavan 100 tkm aikana? Vetarin stefat on kai aika helppo vaihtaa samalla, mutta onko tarpeen? Noiden vaihto ei ole aivan kamala homma myöhemminkään.

Vauhtipyörän takana oleva stefa vaatii vauhtipyörän irroituksen. Kannattaako? Entä mitä vaatii vaihteiston pään stefan vaihto ja onko tarpeen?

Serviveboxissa ei näytä olevan mitään kohdassa vaihteisto. Miksiköhän? Tuossa on ML5CA vaihdelaatikko.

Tarviiko tuohon hydrauliseen kytkinsysteemiin jotenkin puuttua? Käyttääkö se muuten jarrunestettä vai onko sille oma säiliö. Ei ihan heti selvinnyt Serviceboxista tai konetilaan kurkkimalla.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jackal

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #19 : 17.09.2018, 15:23:24 »
Oikean vetoakselin stefa 210tkm. Alapallot vasen 160tkm ja oikea 215tkm.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #20 : 17.09.2018, 17:13:14 »
Näyttäisi riittävän alapallonivelen irroitus: https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/sf/b2fg0ak6.htm

Tuo tosin on automaattivaihteiselle, mutta ei kai se ko. työvaihetta muuta.

Tässä vanhemman manuaalilootan (ML5T, mulla siis ML5C) irroitus: https://www.qclt.com/html/%E6%A0%87%E8%87%B4307_607%E7%BB%B4%E4%BF%AE%E6%89%8B%E5%86%8C/607/info/sf/b2cg1ck6.htm

Siinähän puretaan aivan tolkuttomasti! Jarrunestesäiliö tyhjäksi, pakoputki irti, ohjaustehostin tyhjäksi jne. Sitten on joku kummallisen näköinen erikoistyökalu painelaakerin lukitsemiseen. Onko tosiaan nuo tyhjennykset/irroitukset tarpeen? Tarvitaanko erikoistyökaluja ML5C:ssä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #21 : 17.09.2018, 17:51:12 »
Mitä olen kytkimen vaihdossa aina tehnyt:

-vetoakseleiden stefat
-kampuran takastefa
-vetoakseleiden nivelien huolto, rasvanvaihdot
-kytkinakselin mekanismin puhdistus
-vaihteistoöljyjen vaihto

Tarvittaessa:

-vetoakselin tukilaakerin vaihto
-alatukikumin vaihto (melko suositeltavaa noin vanhassa, paljon ajetussa)
-alapallot, raidetangonpäät
-kevyt jarruhuolto
-vaihteiston puoleisen kannatintukikumin vaihto

Hölmöläisen hommaa jättää kampuran takastefa vaihtamatta, muutaman euron osa.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #22 : 17.09.2018, 18:04:09 »
Entä vaihdelaatikon kytkinakselin stefa? Onko senkin vaihtamatta jättäminen hölmöyttä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #23 : 17.09.2018, 18:12:22 »
Se on jäänyt joskus vaihtamatta kytkinakselin irroituksen hankaluuden vuoksi. Muuten, kyllä kannattaa.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #24 : 17.09.2018, 20:09:31 »
607:lle tosiaan vaihteistoa ei näy lainkaan jostain ihmeen syystä Serviceboxissa (ei millekään mallilla), mutta varmaankin sama ML5C vaihteisto löytyy esim. 406 FL:n alta. Sieltä löytyy myös painelaakerin holkki, jonka joku mainitsi muissa keskusteluissa. Mutta noitakin on kahta erilaista. Tarviiko sitä ja mistä tiedän 406:n DAM-numeroiden perusteella kumpi käy mun 607:aan (210546 vai 210553)? Vaihtuminen tapahtuu DAM-numeroissa 09638/9. No varmaankin sitä uudempaa, kun tuo 406 DAM-numero menee vuodelle 2003 eli siis osa 210553.

Mistäs sitten löytää ne kaikki stefat? Kampiakselin jo löysin, mutta vaihteisto on vaikeampi. Olen vain tullut aika vainoharhaiseksi, kun tuo mun autoon monessa paikassa tarjotaan vääriä osia. Viimeksi takajarrukenkiä. Jotenkin 607:n FL on jäänyt epäselväksi noissa tarvikeosissa ja tuo mun auto on ilmeisesti joku välimalli, kun tuossa on vielä 5-lovinen vaihteisto FL:ssä ja ilmeisesti koneeseekin tuli pian pari heppaa lisää.

Mister Autonkin sivusto on ollut sekaisin ja nyt täysin jumissa eli ei sieltäkään pääse katsomaan. Sekin tyrkytti myös MLT5-laatikon osia ko. autoon.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #25 : 17.09.2018, 20:52:32 »
ML5C vaihdelaatikko minulla oli 5-vaihteisessa -05 2.2:ssa kuten Service Box näytti. Kytkimen irrotustyökalua tarvitaan vetotyypin kytkimessä, mutta niitä ei tarvitse vaihdella kuin 500 tkm välein. Itse otin alapallot, koiranluut ja raidetangon päät irti. Jarrusatulatkin voi olla paikoillaan.Pyörännavan mutteri oli 35 mm.
-sisälokarit irti
-vetoakselin tukilaakeri irti 2x 11mm mutteri
-pakkivalon liitin torx40
-vaihteensiirtotangot vääntämällä irti
-4 erilaista peltikehikkoa etulokasuojan päältä, yhden alla ECU, jossa pikaliittimet
-kytkimen työsylinteri 2x 5mm kuusiokolo, nesteitä ei tarvitse poistella. Itsellä purskahti vähän nestettä ulos työsylinteristä männän ollessa ääriasennossa, helppo ilmata.
-vaihdevaijerien alustapelti 3x13mm
-laatikon tukikumi Torx40
-startin kiinnityksessä 3x kuusiokolo 8mm
-laatikon pultit 8x16mm, puolet pulteista moottorin puolella

Itse en vaihdellut mitään ylimääräistä, kun on vasta 100 tkm ajettu. Lokasuojien hylly pyörän takana kannattaa pusata ja ruostesuojata samalla.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #26 : 17.09.2018, 21:07:42 »
Nyt löytyi kuitenkin ML5C laatikko 607:n alta serviceboxista, mutta ei mun auton valmistenumerolla. Mystistä! Onkohan tuo kytkinakselin päälle tuleva holkki samalla stefa? Siis tuo 210553: http://www.inventory.com/en/product/8776/clutch-survelaagrijuhik-gasket-citroen-peugeot-22hdi-ml6-kkast

Saman näköinen osa löytyy ilman numeroa vaihteiston "ensimmäisen rivin" kohdalta ja seuraava osa on laakeri. Pakkohan tuossa stefakin on olla. Ei kai kytkinakselia tarvitse irrottaa tuon vaihtamiseksi?

Ilmeisesti nuo vetoakselin stefat ovat 312144 ja 312124. Tuo jälkimmäinen on aika epätavallisen näköinen. Onkohan sen vaihdossa jotain erikoista?

Kampiakselin stefa 012728.

Mistäs vaihteisto kannattaa täyttää ja paljonko menee öljyä? Tuleepahan samalla vaihdettua, taitaa olla alkuperäiset. Ei ainakaan mun aikana vaihdettu.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #27 : 17.09.2018, 21:29:20 »
Kiitos EFL605! Ilmeisesti teit muistiinpanoja tai sitten muistisi on ilmiömäinen.

Tietysti avainkoko on eri kuin 405:ssa. 36 mm 3/4" hylsy on sitä varten ostettu. Kaipa sen silläkin auki saisi?

Eihän tuon 167 tkm pitäisi myöskään paljoa olla, mutta pitää miettiä vaihdanko stefoja. 605:sta ei ole tarvinnut ainuttakaan stefaa vaihtaa vielä eikä muitakaan alustanosia raidetangonpäitä ja yläkääntölaakereita lukuunottamatta. Eihän ne kovin paljoa maksa, mutta onhan noista oma lisänsä työmäärään.

Pienemmät stefat saa yleensä paikoilleen sopivalla hylsyllä, mutta miten onnistuu tuo kampikaselin valtava stefa?

Ei kai tuossa pre-FL 607:n ML5T:ssa ole vetävää kytkintä? Vai onko? Sen ohjeissa kuitenkin pitää lukita painelaakeri paikoilleen kun vaihteisto on jo kiinni koneessa. 500 tkm kuulostaa paremmelta. Sen verran saisi kyllä kytkin ja stefat kestää. Niin suuri homma on vaihteisto irrottaa.

Taitaa olla myöhäistä suojata ruosteelta tuota lokasuojan hyllyä, kun pelti kukkii molemmin puolin tuosta kohtaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #28 : 17.09.2018, 21:29:56 »
Onko tuollainen 5 vaihteinen facelift-607 sillä vanhemmalla moottorilla?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #29 : 17.09.2018, 21:49:51 »

Tietysti avainkoko on eri kuin 405:ssa. 36 mm 3/4" hylsy on sitä varten ostettu. Kaipa sen silläkin auki saisi?.

Pienemmät stefat saa yleensä paikoilleen sopivalla hylsyllä, mutta miten onnistuu tuo kampikaselin valtava stefa?


36:nen käy hyvin. Usein 35:a hylsyä edes kaupasta löydy.
Takastefaan ruuvaat molempiin reunoihin ruuvit ja vedät sormivoimin pois. Uusi vasaralla naputellen paikalleen. Vauhtipyörän pultteihin kierrelukitetta ja kiristys oikeaan momenttiin.
Audi A4 Tdi Q