Kirjoittaja Aihe: 807 - Lasinpesurin säiliön ja pumpun irrottaminen  (Luettu 3587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Auto: 2004 807 2,0 SR.

Aiheeseen on kaksi lähestymistapaa: Joko irroitetaan etupuskuri (helpompi, ks. ohje) tai pelkkä etummainen ojanpuoleinen sisälokasuoja (ahdasta, mutta onnistuu).

Tässä käsitellään jälkimmäinen tapa, jossa lopputulos on jotain tällaista:


Tärkeää: Varmista että auto ei pääse liikkeelle kun työskentelet pyöräkotelossa ja osittain auton alla! Hanki kunnolliset pyöräkiilat ja käytä niitä! Älä luota käsijarruun, automaattilaatikon P-asentoon tai päällä olevaan vaihteeseen manuaalilaatikossa!

Avaa konepelti ja nykäise pissapojan täyttöputki pois. Laita aukkoon esim. rätti, jotta säiliöön ei suotta mene likaa.

Aloita ruuvaamalla irti Torx T20-kantainen ruuvi ojanpuoleisen etupyörän edestä:

Kuvassa kuskinpuoli, mutta samanlainen se on toisellakin puolella.

Etupuskurin alla on 2 kpl lisää T20-ruuveja (punaisella ympyröidyt):

Kuvassa taas sattuneesta syystä kuskinpuoli => sovella pelkääjän puolelle. Kuskinpuolen ruuveja tai vihreällä ympyröityjä EI tarvitse irroittaa!

Edes etupyörää ei välttämättä tarvitse irroittaa, koska tässä autossa on vakiona melkoisen paljon vapaata tilaa pyöräkotelossa.

Seuraavasta vaiheesta ei tullut otettua kuvaa - etsi etupyörän takaa muutama muovinasta, jotka lähtevät irti vetämällä keskitappi ulos. Omasta autostani nastat irtosivat ihan sormivoimin kynsiä käyttäen - tarvittaessa käytä esim. sopivaa verhoilunirroitushaarukkaa, esimerkkikuva:


Nyt sisälokarin pitäisi lähteä irti ja ulos pyöräkotelosta varsin kivuttomasti. Kurkkaa pyörän etupuolelle niin näet pissapojan säiliön:

Vasemmalla runkopalkin alla näkyy ruuvin kanta (muistaakseni 8 tai 10 mm avainvälillä) => irroita. Oikealla ylhäällä näkyy toisen kiinnitysruuvin pyöreä kanta (ruuvi on kiinteä osa kiinnityskorvaketta) => irroita vastapuolelta mutteri. Tähänkin käy sama 8 tai 10 avainkoko, mutteri vain täytyy etsiä kopeloimalla ja paikka on ahdas - itse taisin käyttää räikkäväännintä ja sopivan pituista jatkoa. Varsinainen suunnittelun kukkanen, säiliön kiinnitykset on suunniteltu ruuvattavaksi eri puolilta...

Nyt säiliön pitäisi jäädä roikkumaan kallelleen tähän malliin:


Pumput sijaitsevat säiliön etupuolella ja niitähän on kaksi: yksi ajovaloille ja toinen tuulilasille+takalasille. Ensin mainittuun menee yksi sähköjohto ja siitä lähtee letku ajovalojen pesureille. Lasinpesupumpulle menee myös yksi sähköpiuha, mutta siitä lähtee kaksi letkua: musta tuulilasille ja harmaa takalasille:


Laske säiliö maahan ja irroita lasinpesupumpun letkut ja sähköliitin..

Nyt sinulla pitäisi olla tällainen näkymä edessäsi:



(Kuvassa jo viritelty paikoilleen uusi pumppu ja uusia letkuja).

Pumput lähtevät irti ihan vetämällä ne ulos säiliön kyljestä.

Omassa autossani vikana oli pesunesteen valuminen maahan aina tuulilasia pestessä, ja syyllinen oli puhki hankautunut muoviletku:


Tulin hommanneeksi uuden pesurin pumpun, kun ei ollut hinnalla pilattu. (Motonet 12-1379 26,90e) Vanhassakaan ei siis ollut mitään vikaa, ainut ongelma oli tuo puhkinainen muoviletku.

Siinä uudet ja vanhat osat rinnakkain:

Kuten kuvasta näkyy, laitoin takalasinpesurin letkun tukkoon (älä tee perässä) ja korvasin muoviletkut kumisilla (suosittelen, muoviletkujen materiaali vaikuttaa heikolta).

Takaisin asentaminen suoritetaan luonnollisesti käänteisessä järjestyksessä.

Jos sisälokarin muovinastoja hajosi irroitettaessa, saa niitäkin Motonetista: Tuote 47-1742 eli "MUOVINIITTI 9703 PSA 8KPL 6,5mm reikään".

Takaisinasennusvaiheessa laitoin harmaan letkun (takalasille menevä) tukkoon polkupyörän sisäkumista leikatulla palasella (edelleen: älä tee perässä):


Ajovalonpesureille lähtevän letkun tukin pultilla ja klemmarilla ja jätin sähköliittimen pumpusta irti (älä tee tätäkään, jos haluat käyttää ajovalon  pesureita):


Selvyyden vuoksi: Takalasin tai ajovalojen pesulaitteita ei tarvita katsastuksessa (lukuunottamatta Xenon-valoja), joten ne voi vaikka ottaa kokonaan pois. Itse tein näin, koska toinen valopesureista oli rikki ja takalasin pyyhin pyöri tyhjää. On jokaisen oman harkinnan varassa tarvitseeko kyseisiä varusteita vaiko ei. Jos ne poistaa, kannattaa mahdollista ajoneuvon seuraavaa omistajaa varten toteuttaa poisto rikkomatta mitään ja laittaa osat talteen, kuten itsekin tein.

TEMP_ARKISTOON