Kirjoittaja Aihe: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen  (Luettu 10325 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tth

  • Vieras
406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« : 14.06.2010, 22:23:42 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi 110 ST.

Heh, mä vaihdoin keväällä alle pösön mukana tulleet kumit, 2kpl Nokian NRe eteen ja 2kpl SEMPERIT Sport Lifet taakse. Molemmissa oli noin 5-6mm pintaa jäljellä. Noh, nyt sitten emäntä tuossa loihe lausumaan, että oudosti vesikelillä heti oli lähtenyt perä luisuun, itekki vähä moittinut soralla lievää yliohjautuvuutta. Ajanut olen vaihdon jälkeen noin 3000 km, ehkä vähän alle.

Aloin katsomaan Semperitejä, niin apparin puolella oli rengas aivan sileä ja kuskin puolella vähän yli millin. En kyllä vielä koskaan oo nähnyt että etuvetoautossa voi takarenkaalla tuolla kilsamäärällä lähteä yli 5mm pintaa litomaan, Nokialaiset ei oo silminnähden kulunu viä yhtään.

Kävisin kyllä tarkistuttamassa pyöränkulmien suuntaukset, kuulostaa nimittäin sen verran rajulta kulumiselta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #1 : 14.06.2010, 23:03:03 »
Aloin katsomaan Semperitejä, niin apparin puolella oli rengas aivan sileä ja kuskin puolella vähän yli millin. En kyllä vielä koskaan oo nähnyt että etuvetoautossa voi takarenkaalla tuolla kilsamäärällä lähteä yli 5mm pintaa litomaan, Nokialaiset ei oo silminnähden kulunu viä yhtään.

Kuten tth sanoi, syy nopeaan kulumiseen löytyy luultavasti vääristä pyöränkulmista. Kaverilla kävi vähän vastaavalla tavalla ja syynä taisi olla takapään säätötangon kuluminen väljäksi (kummaltakin puolelta, kilometrejä jotain 140 000 km, jos oikein muistan?).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23034.0
« Viimeksi muokattu: 09.03.2011, 23:43:46 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #2 : 15.06.2010, 12:08:08 »
Mutta kun nämä renkaat kuluivat täysin tasaisesti, yleensä jos auraus on ketuillaan, kuluu rengas enemmän ulkosyrjästä tai sisältä, eikös vain?

Säätötankojen ollessa väljät löytyy aurausta ja haritusta riippuen tilanteesta eli renkaan kulmat elävät koko ajan ja näin rengas kuluu. Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että väljä raidetangon pää aiheutti koko renkaan kulumisen nopeammin 205:ssa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #3 : 16.06.2010, 06:49:14 »
Nyt menee jo offtopiciksi, mutta kuukausi sitten iskareiden vaihdon yhteydessä tarkastin nivelet, eikä silloin ainakaan ollut minkäänlaista väljyyttä näkyvissä. Eikä kyllä eilen kumisuutarillakaan käydessä silmämääräisen katselmuksen perusteella.

Silmämääräisesti voi korkeintaan arvioida enkä lähtisi tekemään mitään oletuksia nivelien kunnosta jos auto on nostettu nosturille ja pyörät on ilmassa. Tästä on paljon aikaa kun velipojan auto kolisi montuissa, auto ylös eikä väljää ollyt missään, auto takaisin pyörilleen ja raidetangon päätypallo on selvästi väljä. Nivelen kulma muuttuu kun joustovarat oli tapissa ja välys katosi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #4 : 16.06.2010, 09:14:28 »
Mutta eikö noiden väljyyden pitäisi nimenomaan tuntea jotenkin ajossa tai kuulla kolinana? Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuuluu ja auto käyttäytyy täysin rauhallisesti ja loogisesti vetelemättä mihinkään suuntaan. Täytyy vissiin silti ottaa ja katsoa lähemmin.

viihan

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #5 : 16.06.2010, 21:48:57 »
Takapään aurauksensäätötankojen välyksen pystyy toteamaan,kun ottaa renkaasta molemmin käsin sivuilta kiinni ja reilulla voimalla ravistaa.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #6 : 16.06.2010, 22:00:44 »
Minun 406:ssa merkkiliike laittoi tuon aurauksensäätötangon vaihdon yhteydessä aurauksen oikein huolellisesti perseelleen. Auto kulki niin vinossa että takaa näkyivät sekä etu- että takarenkaat. Silti auton käyttäytymisestä ei oikein huomannut mitään erikoista. Onko noita vaihdettu äskettäin?

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #7 : 24.06.2010, 23:14:22 »
Säätötangot täysin timmit. Uskottava se nyt vaan on, että Semperitit melkein kirjaimellisesti sulivat alle  ;D

Tuuba

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #8 : 26.06.2010, 22:56:33 »
Mutta onko takapyörien auraus säädetty oikein?

Koneella ei ole tarkistettu, koska suuntaajan mielestä kulmissa ei vikaa, koska renkaat oli kuluneet tismalleen koko kitkapinnan alueelta tasaisesti, auto kulkee täysin vetelemättä ja suoraan ja uusilla kumeilla, joilla nyt pari tuhatta taas ehditty ajaa, ei mitään merkkejä epänormaalista kulumisesta. Kulmat kyllä katotaan myöhemmin kesällä, kun menee samalla tuulilasin vaihtoon samalle sepälle.

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #9 : 21.08.2010, 14:51:46 »
Aurauksensäätötangon kuvaa kaipaisin että mikä pulikka se siellä taka-akselilla oikein on. Katsastusmies pomppautti noista ja pitäisi vaihtaa. Kävin hakemassa Motonetistä uudet nimenomaan pyytäen aurauksesäätötankoja mutta en nyt olekkaan varma että onko noi oikeat. Myivät mulle nimellä "P406 Taakse/vaakatanko (pallonivel- ja helapää "L"-mallinen) [1996 - 2004]" ja kodilla 18-2459 olevat tangot 2 kpl...semmoset rimpulat.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2010, 15:25:46 kirjoittanut jvaisanen »

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #10 : 21.08.2010, 16:09:31 »
Kyllä ne juuri oikeat tangot ovat ;)

Se helapää tulee sinne lähemmäksi auton keskilinjaa. Toimii siten että sen kiinnityspaikka on epäkesko jolla niitä aurauksia takaanta säädetään.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2010, 16:14:03 kirjoittanut AS16 »

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #11 : 21.08.2010, 16:58:38 »
Dänksjuu :)..jostain löysin myös vihjeen "vaakatanko" = "säätötanko". Pittääpi sorvailla nuo paikalleen ja tilata säätöaika sit jostain.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #12 : 23.08.2010, 11:15:56 »
Kaukaa viisasta vois olla hakea ainakin yks ellei jopa kaks niitä epäkeskopultteja. Saattaapi olla jumissa siihen holkkiin niin saat rikkomalla pultin tehtyä vaihdon aika paljon nopeemmin....   

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #13 : 23.08.2010, 12:46:24 »
Näitä varmaan saa vaan pösöliikkeestä eli täällä Oulussa Haapalahdelta(lue Pörhöltä)?...kokkeilen kuitenki pulttipistoolilla jolla on lähteny tähän meneessä kaikki muut mutterit/pultit auki paitti vetoakselin mutteri.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Takarenkaiden nopea kuluminen
« Vastaus #14 : 23.08.2010, 13:21:18 »
Kyllä tosiaankin kannattaa ne uudet pultit jo valmiiksi hankkia, kuten tein minäkin kun nuo minulle muutama kk. sitten vaihdettiin ;)