Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja puhdistaminen (EB)  (Luettu 39142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bigbear

  • Vieras
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 (automaatti, 150 000 km).

Auto on nyt 4 vuotta vanha. Moottorin merkkivalo palaa ja huollossa ilmoittivat, että imukanavat ja venttiilit ovat karstoittuneet ja vaatii puhdistusta. Työn hinta noin 1000 e.

Aikani netti selaillessa tuli vastaan CRC:n tuote:
http://www.crcindustries.com/how-to-use-crc-gdi-ivd-intake-valve-turbo-cleaner/

Jopa maahantuoja piti sen kokeilua kannattavana ja ainakaan moottoria sillä ei pitäisi rikkoa.

Katselin moottoritilaa ja yritin pähkäillä mistä ainetta saisi ruiskutettua helpoiten moottoriin. Löysin yhden "huohotusletkun?" joka tulee imukanavaan ennen turboa. Voisikohan ainetta ruiskuttaa sinne kun sen ei pitäisi vahingoittaa ahdinta?

Onko arvon Peugeot foorumilaisilla kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja sen korjaamisesta?

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Monet Pösön merkkikorjaamot käyttää Forten aineita joten se ainakin on hyväksyttyä! Tuo on jo ihan hyvin jos on päässyt 150000 km ilman karstan puhdistusta! Ootko käyttänyt 95 vai 98 bensaa ja minkä valmistajan! Entäs öljymerkki ja onko vaihdettu vain normaalihuolloissa?

Bigbear

  • Vieras
95 tankattu vois sanoa että aina. Abc tai st1 on ollut täyttöpaikkana varmaan 90%. Öljyt vaihdettu vain huoltojen yhteydessä.

Voikohan ennen ahdinta olevaan putkeen suihkuttaa ainetta ?

Bigbear

  • Vieras
Näkyyköhän liitteenä olevat kuvat. Jos joku voisi neuvoa mihin ainetta kannattaa suihkuttaa

Bigbear

  • Vieras
Suihkuttelin aineen huohotusputken kohdilta. Katsotaan miten käy
 

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Miten muuten tuo moottori pelittää noilla kilometreillä? Syökö öljyä? Kuuluuko mitään kolinoita tms.

Bigbear

  • Vieras
Käsittelyn jälkeen ajettu vähän yli 100km. Vika edelleen olemassa. Obd skannerilla ei vikaa näe. Toinen koodi tuli joka kertoi liian rikkaasta seoksesta mutta se hävisi itsekseen.

Auto ei juuri kuluta öljyä ja toimii tuota vikaa lukuunottamatta moitteetta.

Foorumin säännöt taitaa estää kertomasta muista kuin otsikon aiheista tässä ketjussa. Mutta 120tkm kohdalla jakopään hihna mureni ja siitä seurasi iso remontti johon kyllä maahantuoja ja tehdas tulivat vastaan. Silti tonni siihenkin paloi.. Ja ilmastoinnin korjaukseen toinen ja pari muuta pienempää juttua. Viat vähän harmittaa kun auto on niin mukava ajaa.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Koneen sillä vain rikkoo jos sinne imukanaviin jotain ylimääräistä ruiskuttaa, tai muuta apua siitä ei ainakaan ole...

Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Kyllä mä nyt tiedän missä suutin sijaitsee mutta kyllä mä kokeilisin.

Bigbear

  • Vieras
Peugeotin oma huoltotoimenpide on myös kemiallinen puhdistus aineilla imukanaviin. Toki työtä 5h edestä niin kenties purkavat enemmän ja suihkuttavat suoraan venttiilien juureen. Tuo karstoittuminen on siis yleisesti kaikkien suorasuihkutus bensamoottorien ongelma. Esim VAG on tapellut saman ongelman kanssa jo vuosia TSI  moottoreiden osalta. BMW ohjeistaa "Hiekkapuhaltamaan" karstan pois jollain pähkinä rakeella (walnut)

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Ei, peugeot ei käytä kemikaaleja puretech moottorin puhdistuksessa. Venttiilit/imukanavat puhalletaan rakeella.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Vieras
Ok. Mulle kertoivat että käyttävät kemikaaleja. Kenties ensin rakeilla ja sit kemikaaleja  hiilihappojää voisi olla hyvä puhallus materiaali kun se haihtuu pois ilman jäämiä

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Kampanjassa tehdas päivittää moottorinohjelmiston, mikä vaikuttaa merkittävästi karstoittumiseen.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Bigbear

  • Vieras
Ok. Eli parannusta luvassa moottoreihin jotka eivät ole vielä karstoittuneet. Ehkä suikutan vielä toisen pullon crc:n ainetta ja tälläkertaa turbon jälkeen. Jos ei auta niin sitten pitänee viedä auto huoltoon. Vajaa tehoisella ei jaksa kauaa ajaa.

Alfissimo

  • Vieras
Onkos näistä jo takuut käsitelty? Mitään rakettitekniikkaahan siellä ei lie ole, etteikö imusarjaa saisi otettua irti putsausta varten ja pienemmällä pajalla pitäisi hintakin pysyä kohtuullisena, ellei ole itsellä halua ja resursseja askarrella.

Edit: jos olisi omana moisella vaivalla oleva, niin tekisin itse, vaikka pitäisi jotain työkaluja tehdä tai ostaakin, niin ei ne hukkaan menisi.
« Viimeksi muokattu: 08.08.2018, 23:50:23 kirjoittanut Alfissimo »