Tässä jokin aika sitten huomasin että oman 407 HDi 110 FAP pakoputken pää mustuu ihan samaan tapaan kuin ilman FAP olevan dieselin. Varsinkin sateella ajon jälkeen nokea kertyi putken ympärille melkoisesti, havainnot kertyivät mittari lukemien ollessa 30-40 tkm. Tein lopulta katsastus testin kaltaisen kierrokset rajoittajaan 1 sekunniksi testin, ja todella pakoputkesta pöllähti selvästi näkyvä musta pilvi ilmoille. Mitään vika ilmoitusta ei tullut, auto toimi muutenkin täysin normaalisti, eikä FAP suotimessa ole jälkeäkään ulkoisesta vauriosta.
Asiaa ihmeteltiin ja lopulta 40 tkm huollossa vaihdettiin hiukkasloukku. Sen jälkeen tehtiin useampia k-arvo testin kaltaisia polkaisuja, mutta putkesta ei enää ole näkynyt tulevan näkyvää mustaa pilveä. Empiirisen tutkimuksen mukaan useammassa HDi FAP autossa on pakoputki hiukan mustunut sisältä, mutta paikallaan polkaistessa näkyvää pilveä ei saa syntyä. Myös sateella ajamisen jälkeen havaittu pakoputken pään ulkopinnan nokeentuminen loppui hiukkasuodattimen vaihtoon.
Kaikkien FAP autojen omistajien kannattaa seurata oman autonsa savutusta, jos poikkeuksellista pöllyttämistä ilmenee niin ottakaa yhteyttä merkkiliikkeeseen tai maahantuojaan.
Kannattaa tarkastaa myös moottoriöljyn määrä, sillä savutuksella ja liialla moottoriöljyllä tuntui olevan yhteys.
Tärkeää: Savutus testi tehdään aina lämpimällä moottorilla, eikä moottoria saa missään tapauksessa sammuttaa ihan heti testi jälkeen. Moottorin pitää antaa käydä joutokäyntiä pienen hetken testin jälkeen.