Kirjoittaja Aihe: HDi FAP - Näkyvä savutus  (Luettu 25087 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
HDi FAP - Näkyvä savutus
« : 17.06.2008, 23:19:28 »
Tässä jokin aika sitten huomasin että oman 407 HDi 110 FAP pakoputken pää mustuu ihan samaan tapaan kuin ilman FAP olevan dieselin. Varsinkin sateella ajon jälkeen nokea kertyi putken ympärille melkoisesti, havainnot kertyivät mittari lukemien ollessa 30-40 tkm. Tein lopulta katsastus testin kaltaisen kierrokset rajoittajaan 1 sekunniksi testin, ja todella pakoputkesta pöllähti selvästi näkyvä musta pilvi ilmoille. Mitään vika ilmoitusta ei tullut, auto toimi muutenkin täysin normaalisti, eikä FAP suotimessa ole jälkeäkään ulkoisesta vauriosta.

Asiaa ihmeteltiin ja lopulta 40 tkm huollossa vaihdettiin hiukkasloukku. Sen jälkeen tehtiin useampia k-arvo testin kaltaisia polkaisuja, mutta putkesta ei enää ole näkynyt tulevan näkyvää mustaa pilveä. Empiirisen tutkimuksen mukaan useammassa HDi FAP autossa on pakoputki hiukan mustunut sisältä, mutta paikallaan polkaistessa näkyvää pilveä ei saa syntyä. Myös sateella ajamisen jälkeen havaittu pakoputken pään ulkopinnan nokeentuminen loppui hiukkasuodattimen vaihtoon.

Kaikkien FAP autojen omistajien kannattaa seurata oman autonsa savutusta, jos poikkeuksellista pöllyttämistä ilmenee niin ottakaa yhteyttä merkkiliikkeeseen tai maahantuojaan.

Kannattaa tarkastaa myös moottoriöljyn määrä, sillä savutuksella ja liialla moottoriöljyllä tuntui olevan yhteys.

Tärkeää: Savutus testi tehdään aina lämpimällä moottorilla, eikä moottoria saa missään tapauksessa sammuttaa ihan heti testi jälkeen. Moottorin pitää antaa käydä joutokäyntiä pienen hetken testin jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2010, 14:18:41 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #1 : 30.10.2010, 12:18:51 »
Auto: 2009 308 SW GT 2,0 HDi FAP.

Kuuluuko pakoputkesta tulla mitään savua? Kylmänä kun, näinä aikoina, käynnistää niin hetken tulee ohutta savua mutta kun lähtee liikkeelle sitä ei ainakaan huomaa. FAP:in käynnistymistä en vieläkään ole koskaan huomannut (hetkellinen kulutus/tehojen pudotus) eikä auto ole herjannut mistään. Tehojen pudotuksen tms. ilmiön olen kenties huomannut mutta silloin ei kyllä auton hetkellinen kulutusmittari siihen ole reagoinut?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #2 : 30.10.2010, 12:37:54 »
Minkä väristä savu on? Mustaa ei putkesta juuri pitäisi tulla, eikä sinertävää. Lähinnä "savun" pitäisi olla vesihöyryä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #3 : 30.10.2010, 12:56:57 »
Voi olla että siitä vesihöyrystä on kyse ja luultavasti kuuluukin hieman savulta tuoksua kun tietää mistä on peräisin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #4 : 30.10.2010, 13:00:02 »
Ihan mormaalia vesihöyryä varmaan. Jos puskee näkyvää mustaa/sinistä, niin sitten pitää viedä tutkimuksiin.
Peugeot 3008 hybrid

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #5 : 13.11.2010, 21:43:02 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Moro

Oma autoni pöllytteli välillä muhkeita savuja ja oli melko herkkä sammumaan liikkeelle lähdettäessä. Itse veikkaisin että EGR venttiili jumitteli välillä niin että vikailmoitus "Depolution System Fault" tuli muutaman kerran. Kesällä kolmena päivänä 200 km osin moottoritietä lopetti ongelman. Savutus loppui ja alakierros vääntö palasi koneeseen. Vikakoodeja en käynyt luettamassa kun vikailmoitus oli päällä. Ilmoitus poistui kun kävi tankilla.

Ajattelin kokeilla EGR:n puhdistusta kun oireet seuraavan kerran tulevat. Liiasta öljystä tuskin oli tapauksessani kyse, kun huollon jälkeen oli ajettu kuitenkin jo n 10000 km. Ilmeisesti ongelmaan voi olla useampia syitä.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

hmm74

  • Vieras
Vs: HDi FAP - Näkyvä savutus
« Vastaus #6 : 26.06.2012, 23:24:18 »
Täälläkin savuttaa ja nimenmaan lämpimällä koneella. Nyt kun kotiin ajelin, niin savua näkyi tuprahtelevan ihan normiajossa, kun tarkkailin. Ennen olen huomannut moista vain reilussa kiihdytyksessä 2-vaihteella ja silloinkin se on loppunut muutaman sekunnin kuluessa, vaikka olisikin ulvottanut konetta.

Jotenkin huvittaa, kun 406 ilman fappia ei savuttanut ja tämä fappiperkele tekee sitä ;)

Autoni on musta eli noki ei siinä juuri näy. Veikkaisin, että tilanne olis ihan toinen valkoisella autolla...Sinänsä moottori muuten vääntää ja kiihtyy hyvin ja mitään oireita ei tunnu.