Tuli vähän selviteltyä asiaa sekä Mr Googlen kanssa että soittelemalla pariin merkkiliikkeeseen. PSA:n lisäksi sama TF-80 laatikko on ollut käytössä mm. Opelilla ja Saabilla (GM), Volvolla ja Toyotalla, ja varmasti monella muullakin. Pikainen soittokierros paljasti, että Autokeskukselta ja Laakkoselta AW-1 öljyä (Peugeot varaosanro 9734 R7) löytyy 2 litran purnukoissa sopivaan 159€ hintaan, eli 79,50€/litra
. Opelin marmoritiskiltä samaan laatikkoon tarkoitettu AW-1 luokiteltu öljy irtoaa hintaan 15,90€/litra varaosanumeron ollessa 1940773, ja tuo on purkkia myöden ihan sama öljy kuin GM 93165147.
Kaveri on Opel liikkeessä jälkimarkkinointipäällikkönä, ja pikaisen tutkiskelun perusteella ja muutaman esimerkin katsottuaan hän totesi, että samaan TF-80 laatikkoon on tiettyihin autoihin ja tiettyyn vuosimalliin saakka (n. 2010 saakka) laitettu tuota jo myöskin mainittua JWS-3309:ä, mutta uudemmissa suositus on AW-1, jotka heidänkin järjestelmänsä mukaansa ovat ilmeisesti jossain määrin eri öljyjä. Tarkempaa faktaa niistä ei sieltäkään löytynyt, mutta tästä kaikesta voi tehdä sen jotopäätöksen, että
a) Euro5 moottoreiden yhteydessä JWS 3309 ei tosiaankaan ilmeisesti käy, vaan tulee käyttää AW-1:tä, ja
b) että se öljy kannattaa hakea esim. Opelin varaosatiskiltä. Ei meinaan tuo merkkiuskollisuus ainakaan mulla ole ihan niin vahva, että maksaisin samasta tavarasta viisinkertaista hintaa vain siksi, että Peugeotin jälkimarkkinointi on keksinyt oivan tavan rahastaa asiakkaitaan.
Noilla Opelin ja GM:n varaosanumeroilla öljyä löytyy myynnissä muuten maailmaltakin, mutta litrahintaero on sen verran pieni että ei maksane vaivaa alkaa tilailemaan, etenkään jos laatikkoöljy on tarkoitus vaihtaa osavaihtona vain 3-4l kerralla.
Vapaavalintaisen prosenttiosuuden säästöistä saavat palstalaiset laittaa tililleni, tilinumeron saa YV:llä.