Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)  (Luettu 83925 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Jep. Sama tapahtuu molemmille nesteille samassa moottori/vaihteistoyhdistelmässä. Paitsi jos autovalmistaja on varustanut vaihteiston hyvin yksinkertaisella järjestelmällä joka estää kosteuden pääsyn vaihteistoon lämmönvaihteluissa. Samaa käytetään teollisuuden vaihteistoissa tai vaikka tietokoneiden kiintolevyissä. Pointti olikin siinä miten paljon eroa on moottoriöljyn ja vaihteistoöljyn toimintaolosuhteissa ja miksi moottoriöljyjä joudutaan vaihtamaan huomattavasti useammin kuin vaihteistossa asustavaa serkkua.

Tarkennetaan sen verran pointtiani, että vaikka vaihteisto kestää/kestäisi luokkaa 500 tkm ilman öljynvaihtoa, johtuu se vain suhteellisen kevyestä kuormituksesta. Öljy on mm. EP lisä-aineistuksen osalta käytännössä jo loppu.

ps. En tiedä yhtäkään 'normi henkilö-autojen' vaihteistoa, jossa olisi ns. suljettu huohotus tmv. kosteuden pääsyn estävä systeemi.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
ps. En tiedä yhtäkään 'normi henkilö-autojen' vaihteistoa, jossa olisi ns. suljettu huohotus tmv. kosteuden pääsyn estävä systeemi.

Eikös vaihteisto ole aikalailla "pullo". Jos ilma ei kierrä, ei tule merkittävästi kondessivettäkään. Laatikon lämmetessä pidemmässä ajossa varmaankin sinne jäähdytysveden lämpötilaan vesi alkaa haihtua öljystä -> kaasutilavuus kasvaa -> vesihöyryä tulee ulos jostain reiästä (kai siellä joku paineentasaus on). Vaikea kuvitella, että normaalikäytössä vesi olisi ongelma vaihdelaatikossa.

Mun 605:ssa ei öljyjä ole vaihdettu ainakaan mun aikana. Aika lähellä on 200 tkm (ostettu 100 tkm) ja pariin kertaan olen tarkastanut öljytason, jolloin öljy myös näytti "uudelta". 405:ssa vaihdoin öljyt kahteen kertaan ja molemmilla öljyt olivat ulkoisesti lähes uuden veroisia eikä toimintakaan muuttunut edes kylmässä, vaikka uusi öljy piti olla parempaa.

Jos moottoriöljyt kestää nykyään ongemitta 30 tkm, luulisi yhtä laadukkaan vaihteistoöljyn kestävän ainakin 10-kertaisesti. Ei kuumia lämpötiloja, ei ilmakierron tuomaa kosteutta, ei polttoaineen mukana tulleita rikkiyhdisteitä jne. Kuinkas usein öljyjä vaihdetaan raskaassa kalustossa, laivoissa tai teollisuusvaihteistoissa? Onko öljylaatu noissa läheskään samaa tasoa?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

J-PR

  • Vieras
Laakereiden kannalta vaihteisto on yksi pirullisimmista paikoista. Kaksi pahinta syytä:

  • laakeri voi sijaita paikassa joihin roiskevoitelu ei yllä tehokkaasti
  • öljyssä on metallisiruja ja öljyä ei suodateta

Benkku

  • Vieras
Eikös vaihteisto ole aikalailla "pullo". Jos ilma ei kierrä, ei tule merkittävästi kondessivettäkään.

Onhan se 'pullo', jossa ns. korkki auki. Lämpötilanvaihtelut aiheuttavat kosteuden kertymisen. Vaikka öljy näyttää 'hyvältä' on siihen esim. kolmen vuoden ja 100 tkm:n suoritteen aikana tyypillisesti kertynyt muutama prosentti vettä. Teetä omaasi vaikka öljy-analyysi. Pienikin konsentraatio saattaa aiheuttaa/aiheuttaa hammasvälissä rasitettaessa mm. kavitaatiota, mikrodieselöitymistä yms. eli öljykalvon romahtamisen. Lisä-aineistus (EP, vaahdon-esto jne.) myös kuluu, joten öljy menettää ilman kosteuden vaikutustakin pintapaineenkestoa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
ps. En tiedä yhtäkään 'normi henkilö-autojen' vaihteistoa, jossa olisi ns. suljettu huohotus tmv. kosteuden pääsyn estävä systeemi.

Kun seuraavan kerran nappaat jonkun vaihteiston huohotin suodattimen irti niin katso meneekö se suoraan öljytilaan vai puoli runkoa kiertävään kanavaan. Esim U-muotoinen, jossa saattaa lisäksi killua neste"tulppa".
Niin yksinkertainen se on ettei useimmat edes hoksaa. Ja on muuten tavattoman yleinen käytäntö ihan "normi henkilö-autossa" jo -60 luvulta. Tosin en ole katsonut mahtaako tuossa 607:ssa olla? Valmistuskustannukset tuolle systeemille ovat lähes nolla ja toimivuus idioottivarmaa. Silti osa automerkeistä ei sitä käytä lainkaan.
Tietokoneiden kiintolevyissä tuo on ollut tekniikka jo niiden alkuajoista lähtien kun kosteuspisara levyn pinnalla tuhoaa lukupään osuessaan. 2000 luvun alkupuoliskolla markkinoille tuli jopa kiintolevyjä jotka voi startata turvallisesti jopa -30C pakkasessa.

Benkku

  • Vieras
Kun seuraavan kerran nappaat jonkun vaihteiston huohotin suodattimen irti niin katso meneekö se suoraan öljytilaan vai puoli runkoa kiertävään kanavaan. Esim U-muotoinen, jossa saattaa lisäksi killua neste"tulppa".
Niin yksinkertainen se on ettei useimmat edes hoksaa. Ja on muuten tavattoman yleinen käytäntö ihan "normi henkilö-autossa" jo -60 luvulta. Tosin en ole katsonut mahtaako tuossa 607:ssa olla? Valmistuskustannukset tuolle systeemille ovat lähes nolla ja toimivuus idioottivarmaa. Silti osa automerkeistä ei sitä käytä lainkaan.
Tietokoneiden kiintolevyissä tuo on ollut tekniikka jo niiden alkuajoista lähtien kun kosteuspisara levyn pinnalla tuhoaa lukupään osuessaan. 2000 luvun alkupuoliskolla markkinoille tuli jopa kiintolevyjä jotka voi startata turvallisesti jopa -30C pakkasessa.

Olen kyllä melko montaa nykyvaihteistoa tuossakin mielessä tarkastellut, mainitsemaasi manometrirakennetta ei löydy. <- piste.

ps. Kiintolevyjen toiminta kylmässä ilman-alassa, kosteuden ja muidenkin hiukkasten pääsyn estäminen jne. on aivan eri asia.Tosin mainitsemaasi rakennetta ei niistäkään löydy, vaan silikaattimassan lävitse tapahtuva ilmanpaineen tasaus, mikäli ilmanpaineen tasaus ylipäätään on ts. levypakka ei ole hermeettisesti suljettu. Niin ja törmäys tyypillisesti tuhoaa levyn magneettipinnan ei lukupäätä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Kun vaihdoin 100 tkm ajetun auton vaihteistoöljyjä, oli vanhassa öljyssä kosteutta silmämääräisestikin arvioiden.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2000 106 1,1 (TU1M+, MA5).

MA5-vaihteistoon vaihdettiin öljyt ensimmäisen kerran 9 vuoden ja 103 000 km:n jälkeen käyttöönotosta. Tyhjennystulpan magneetissa oli runsaasti metallisilppua ja käytetty öljy oli selvästi tummempaa uuteen verrattuna.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

308

  • Vieras
Ei ole tuo magneettikorkki mikään turha keksintö. Eipä taida löytyä enää uudemmista vehkeistä.

Kehuvat niissä olevan "keraamisen magneetin" mikä kerää metallisilpun.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Expertiin vaihdoin vaihteistoöljyt ensimmäisen kerran reilun viiden vuoden ja 154 229 km:n kohdalla. ML5C-vaihteistosta tuli ulos melkoisen tummaa tavaraa uuteen öljyyn verrattuna hieman yli 2,0 litraa, kun täyttötilavuus on 2,1 litraa, jonka verran laitoin sinne Total Transmission BV 75W-80 -öljyä. Tyhjennystulpan magneetissa ei ollut näkyvää metallisilppua kuten aiemmassa 106:n tapauksessa, vaan korkeintaan hieman metallipölyä.

Vaihteiston toiminnassa ei esiintynyt ongelmia vanhoilla öljyilläkään, vaan kyseessä oli vaihteiston oletettua elinikää pidentävä huoltotoimenpide, jonka olisi toki voinut suorittaa jo selvästi aiemminkin. Homma sujui sen verran nopeasti ja helposti, että jatkossa se pyritään tekemään useammin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Syynä mitä todennäköisimmin, noissa kahdessa yllä-olevassa tapauksessakin - öljyn mikrodieselöityminen. Öljyyn kertyy hieman vettä, hammaskosketuksissa suuri pintapaine aiheuttaa paikallisen lämpötilan nousun, jolloin muodostuu kaasukuplia jne...

http://forums.noria.com/eve/forums/a/tpc/f/136604995/m/162108852
http://www.machinerylubrication.com/Read/373/entrained-air-oil-hydraulic
http://www.wooton-consulting.com/rootcause.html

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120 (335, L3H2, P22DTE+, 4HU, Denso Visteon DCU102, käyttöönotto 05.06.2009).

Boxerin vaihteistoöljyt vaihdettiin ensimmäisen kerran n. kahden vuoden ja 147 000 km kohdalla. Öljyn vaihtaminen ei tässäkään tapauksessa kuulu valmistajan huolto-ohjelmaan, joten auton aiempi omistaja ei ollut asiasta huolehtinut. MLGU6C-vaihteistossa ollut öljy oli todella tummaa ja selvästi ohuempaa kuin uusi öljy. Täyttömäärä öljynvaihdon yhteydessä on 2,9 litraa ja saman verran vanhaa öljyä tuli uloskin. Vaihteisto toimii hyvin uudella valmistajan suosituksen mukaisella Total Transmission BV 75W-80 -öljyllä.

Tyhjennystulpan magneetissa oli jonkin verran metallipölyä, muttei varsinaista suurempaa silppua kuten joissakin aiemmissa tapauksissa.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 16.07.2011, 22:30:11 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Auto: 307 cc 2.0 sport 180hv EW10J4S 2004 99tkm

Vaihdoin eilen vaihteistoöljyt, ulostulleet öljyt olivat aavistuksen verran tummahkot, eivät kuitenkaan pikimustat, joten vaihto tuli hyvään aikaan kilometreillä 99 000tkm

2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995, 249 000 km).

Kaverin autoon vaihdoin vaihteistoöljyt. Kaveri osti auton vuonna 2006 ja ainakaan sen jälkeen ei öljyjä ollut aiemmin vaihdettu ja ei välttämättä edellisenkään omistajan aikana... Hämmästyttävää oli, että ulos tuli 1,95 l eli suunnilleen kaikki oli tallella, koska täyttömäärä on 2,0 l. Uudet Totalin öljyt valutin tällä kertaa huohottimen aukosta, koska tarkka täyttömäärä oli tiedossa ja vaihto oli helpompaa suorittaa näin.

Vanhan öljyn seassa ei näkynyt metallisilppua, mutta öljy oli tummanruskeaa ja haisi tavanomaista pahemmalle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Esanssia

  • Vieras
Vaihdoin omaani 307 HDi -03 manuaalilootaan öljyt 260000 km kohdalla. Sieltä tuli 2,1l pikimustaa tavaraa ulos, vaikka tilavuus on 1,9l (kyllä sinne jotain oli kondensoitunut  :P). Eli ilmeisesti ei ollut aiemmin koskaan noita öljyjä vaihdettu. Ei ainakaan minun aikanani, ostin auton kun sillä oli ajettu 138000 km.