Kirjoittaja Aihe: 407 - Päästöarvot  (Luettu 5624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
407 - Päästöarvot
« : 21.08.2012, 10:01:24 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive (96 000 km).

Tuli katsastuksesta hylsy kun kaikki päästöarvot kaikilla kierroksilla on pielessä. Katsastajan mukaan myös katalysaattori käy kuumana. Tulee myös outoa hajua.

Arvot:
CO%: 2,54
CO2: 13,8
HC ppm: 167
O2: 0
Lambda: ,92 (0,97-1,03)

Mistähän tuossa voisi olla kyse?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #1 : 21.08.2012, 11:06:28 »
Ainakin lambdan arvojen perusteella käy hitusen ohjearvoa rikkaammalla. Miten sytytyspuolta huollettu (tulpat, puola yms.) ? Jos ei sytytä kunnolla? Katalysaattori toimii oikein vasta kuumana.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #2 : 21.08.2012, 16:54:12 »
Mistähän tuossa voisi olla kyse?

Seossuhde aivan liian rikas, katalysaattori pelkistää sen mitä pystyy - jäännöshappi nolla. Pelkistyskennon sulamisvaara, siis sulaa taatusti jos vähänkään pidempään ajat.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #3 : 21.08.2012, 16:59:14 »
Palaako moottorin vikavalo kojetaulussa?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #4 : 21.08.2012, 18:21:12 »
Ei pala mikään vikavalo. Eikä ajotietokonekaan herjaa.

Mitä tarkoittaa pelkistyskennon sulaminen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #5 : 21.08.2012, 19:11:05 »
Mitä tarkoittaa pelkistyskennon sulaminen?

'Muutaman satasen' kustannusta, uuden korvaavan katalysaattorin mudoossa.

Ensitilassa testeriin ja korjaamolle siis.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #6 : 21.08.2012, 19:12:19 »
Oukei, kummallista ettei hälytyskellot soi noilla päästöillä. Mahtaakon testaava laite olla aivan kunnossa ??? :D
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #7 : 21.08.2012, 19:39:17 »
Villi arvaus: anturivika (lambda tai mikä siellä pakoputkessa on). Luulisi että joka tapauksessa jostain pitäisi tulla vikailmoitusta jos kaikki säädöt ovat "tapissa" (tai sinne päin) tuon vian vuoksi. Tulisi varmaan hälyä jos esim. ilmanputsari olisi tukossa tms. Ja jos olisi johtoa pitkin päässyt jäähdytinnestettä ECUun (löytyy jokin vanha ketju), luulisi olevan jo jossain vikamoodissa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #8 : 21.08.2012, 20:09:17 »
Tarkastaisin ensin jäähdytysnesteen lämpötila-anturin ja map-anturin toiminnan.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #9 : 21.08.2012, 20:37:25 »
Katsastusmies sanoi ottaneensa arvot kahdella eri laitteella kun senkin mielestä vaikutti kummalliselta.

Ajoin tolla sellasen 80 km eikä ainakaan mikään vaikuttanu kilahtaneen, edelleenkään ei mitään varotusvaloja tms. koneen lämmöt on mittarin mukaan kohdallaan.

Huoltoajan sain maanantaiksi, ennen ei ole vapaata.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 567
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #10 : 30.08.2012, 00:49:05 »
Huollossa mittasivat arvot ja kaikki oli kunnossa. Mitähän lie katsastusmies turannut kun kaksi mittaria noi vitulleen näytti? Vikaa ei siis ollut.

No, eivät laskuttaneet katsastuksessa mitään uusintakäynnistä. Huollon mittaus 15 € siis pelkästään tuli tästä takkiin.

Miihkali

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #11 : 10.03.2013, 15:13:55 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive (195 000 km).

Tuli katsastuksesta hylsy liian korkeista päästöistä. Moottorin vikavalo mittaristossa ei pala eikä PP2000 anna vikailmoitusta. Syksyllä autoon tehty huolto jossa vaihdettu tulpat, suodattimet ja öljyt.

Mistähän lähtis vikaa etsimään?

Arvot:
CO%: 4,92
CO2: 11,7
HC ppm: 150
O2: 0
Lambda: ,84

Robben

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #12 : 02.04.2020, 14:38:08 »
Auto: 2006 407 1,8.

Päästöistä heilahti ajokieltoa..

Co% 6.3(sallittu 0.2)
CO2 10.7
HC ppm 157(sallittu 100)
O2% 0.15(sallittu 5)
Lambda 0.83(sallittu 0.97-1.03

Tuo co% on melko hurja sallittuun verraten. Mitään vikakoodeja autocom ei anna mitään vikakoodeja. Mistä kannattais lähteä etsimään vikaa?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #13 : 02.04.2020, 15:14:47 »
Porasin takapönttöön 3mm. vedenpoistoreijän ja jäi päästöistä (CO) kiinni laakista. Eli mahd. vuodot tutkisin ensin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Robben

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: 407 - Päästöarvot
« Vastaus #14 : 02.04.2020, 16:43:40 »
Voisko se tosiaan johtua putken vuotamisesta? Tuntuis äkkiseltään hurjalta että se nostaisi co% noin korkeaksi.. Mutta kuten sanottua, on mulle täysi mysteeri  :(