Auto: 2006 307 2,0 (EW10A, BE4R).
Nostetaanpa vanhaa viestiä. Eli terve vaan kaikille, ensimmäinen viesti täällä ja kesällä hankittu ensimmäinen Peugeotti meidän talouteen. Minulla ajossa muksujen kuskauksessa, kun nyt koti-isänä jonkun aikaa olen.
Ongelmana nyt kytkin, joka porsi lopullisesti tässä kuluneella viikolla. Erinäisiä ääniä ja lopulta savuakin päästi, ja poljintuntuma oli mitä oli. Jonkunlaista hienoista pykälää ja ehkä aavistus tärräystä tuntunut pidemmän aikaa, joten kalikat (kytkinpaketti, vetoakselien stefat, ohjuriholkki stefoineen, haarukka, haarukan tappikin, öljyä) oli jo valmiiksi hommattu hyllyyn.
Autoa on purettu hyvän matkaa mutta esille tulleita ongelmia:
- Oikean puolen vetoakseli ja sen yhdyslaakeri. Tässä laakerin lukitus on kahdella pultilla ja peltihaitalla, jotka poistettu, mutta laakeri ei lähde millään irti. Olen putsannut reunat ja sprayannyt CRC:tä, ja vääntänyt ja antanut laakeripukille lämpöä kuumailmapuhaltimella ja lopulta jo loppulämmön pienellä toholla, ja sitten sopivan lattapäinen varsi kiinni laakeriin kuskinpuolelta, ja lekaa, eikä mihinkään. Ei taida rikkomatta lähteä, kun ei ole laakerin kannalta kuin huonoja paikkoja, joista vääntää tai johon lyödä. Koko "kannakkeen" koitin irroittaa mutta eihän se pääse liikkumaan irti, kun vetoakseli on paikoillaan laatikossa, ja "kannakkeen" yksi pultti ei edes vetoakselin nivelen takia mahdu nousemaan kokonaan irti, ja vielä jotain korvakkoa edessä. Ajattelin vetää laatikon ulos vänkärin vetoakseli paikoillaan, eiköhän tuo vetoakseli irtoa samalla. Paikalleenlaitto voi olla enemmän mallailua. Ja kaiken lisäksi yksi vaihdelaatikon kiinnityspultti on vetoakselin takana piilossa, ja on pirun työläs saada auki. Hyviä ajatuksia?
- Moottorin ja vaihdelaatikon välinen "tuki" alhaalla takana, joka ottaa apurunkoon kiinni moottorin heiluessa liikaa (?). Pakko irroittaa, että laatikko irtoaa eikä näyttäisi laatikko mahtuvan edes ulos, jos tuo heiluu paikoillaan, saati sitten takasinmallaus. Mutterit lähtivät nätisti (liekö joissakin pinnapulteissa kiinni, joita en irti saanut, enkä tiedä auttaisikokaan), mutta millä pirulla tuon saa taiteltua irti paikoiltaan ja mielellään vielä takaisin. Pitääkö apurunkoakin käyttää irti?
On kyllä vastustanut tavallista enemmän. ABS-anturit otin pois navoista ja toinen kiinnityspultti halusi katketa ja eikun koko napa irti ja sitäkin sai tovin porailla.
Jos tässä taas joku ilta innostuisi. Hyviä neuvoja otetaan vastaan.
TEMP_ARKISTOON