Kirjoittaja Aihe: 307 - Kytkimen vaihto (EW)  (Luettu 3286 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MiJuRi

  • Vieras
307 - Kytkimen vaihto (EW)
« : 02.08.2010, 18:11:51 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 (103 kW, 86 000 km).

Tänään kyselin Automaalta kytkinremontin hintaa (laakeri, asetelma ja levy) ja tulos oli 800-900 e. Kuinkakohan vaikeaa on itse suorittaa vaihtaminen, tarvitseeko jotain erikoistyökaluja ym.? Olen noita vanhempia ropaillut, mutta arveluttaa lähteä näin uutta korjaamaan. Tietysti, jos jollain on tiedossa edullisempaa paikkaa pääkaupunkiseudulla, niin otan kiitollisuudella vastaan ja mietin uudestaan itse suorittamista.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
307 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 02.08.2010, 22:04:28 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja, EW10A, RFJ).

Ei tarvitse kytkimen vaihtoon mitään erikoistyökaluja ellei tälläisiksi sitten lasketa kunnollista torx- ja kuusiokoloavainsarjaa. Eli kunnoliset sarjat torx- sekä kuusiokoloavaimia (mielellään sellaisia hylsysarjaan/räikkään sopivia) sekä kunnon sarja hylsyjä sekä lenkkiavaimia josta löytyy kaikki millikoot...

Juu, ja vielä sellainen pitkä hylsy jolla saa vaihdelaatikon päällä olevan kannattimen "keskipultin" irti (kannataa etsiä jostain tuon pultin koko, muistelisin, että on luokkaa 18 mm mutta tämä on ihan heitto). Tämä keskipultti pitää irrottaa, jotta laatikkoa saa laskettua riittävän paljon... Jos pulttia ei irrota, niin se ottaa kiinni vasempaan runkopalkkiin sekä jarruputkiin, jotka kulkevat tuossa rungon alapinnassa.

Momenttiavaimiakin on hyvä olla käytettävissä, esim. vetoakselin keskipultin kiristysmomentti taisi olla 325 Nm.

Itsellä meni juurikin samanlaisen mallin kytkimen vaihtoon reilu ilta (aika huonoissa olosuhteissa) aivan yksin tehtynä eli n. 8-9 h, tosin irrotin myös laatikon päädyn ja kiristin samalla pääakseleiden mutterit.

empii

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 22.01.2017, 21:25:50 »
Auto: 2006 307 2,0 (EW10A, BE4R).

Nostetaanpa vanhaa viestiä. Eli terve vaan kaikille, ensimmäinen viesti täällä ja kesällä hankittu ensimmäinen Peugeotti meidän talouteen. Minulla ajossa muksujen kuskauksessa, kun nyt koti-isänä jonkun aikaa olen.

Ongelmana nyt kytkin, joka porsi lopullisesti tässä kuluneella viikolla. Erinäisiä ääniä ja lopulta savuakin päästi, ja poljintuntuma oli mitä oli. Jonkunlaista hienoista pykälää ja ehkä aavistus tärräystä tuntunut pidemmän aikaa, joten kalikat (kytkinpaketti, vetoakselien stefat, ohjuriholkki stefoineen, haarukka, haarukan tappikin, öljyä) oli jo valmiiksi hommattu hyllyyn.

Autoa on purettu hyvän matkaa mutta esille tulleita ongelmia:

- Oikean puolen vetoakseli ja sen yhdyslaakeri. Tässä laakerin lukitus on kahdella pultilla ja peltihaitalla, jotka poistettu, mutta laakeri ei lähde millään irti. Olen putsannut reunat ja sprayannyt CRC:tä, ja vääntänyt ja antanut laakeripukille lämpöä kuumailmapuhaltimella ja lopulta jo loppulämmön pienellä toholla, ja sitten sopivan lattapäinen varsi kiinni laakeriin kuskinpuolelta, ja lekaa, eikä mihinkään. Ei taida rikkomatta lähteä, kun ei ole laakerin kannalta kuin huonoja paikkoja, joista vääntää tai johon lyödä. Koko "kannakkeen" koitin irroittaa mutta eihän se pääse liikkumaan irti, kun vetoakseli on paikoillaan laatikossa, ja "kannakkeen" yksi pultti ei edes vetoakselin nivelen takia mahdu nousemaan kokonaan irti, ja vielä jotain korvakkoa edessä. Ajattelin vetää laatikon ulos vänkärin vetoakseli paikoillaan, eiköhän tuo vetoakseli irtoa samalla. Paikalleenlaitto voi olla enemmän mallailua. Ja kaiken lisäksi yksi vaihdelaatikon kiinnityspultti on vetoakselin takana piilossa, ja on pirun työläs saada auki. Hyviä ajatuksia?

- Moottorin ja vaihdelaatikon välinen "tuki" alhaalla takana, joka ottaa apurunkoon kiinni moottorin heiluessa liikaa (?). Pakko irroittaa, että laatikko irtoaa eikä näyttäisi laatikko mahtuvan edes ulos, jos tuo heiluu paikoillaan, saati sitten takasinmallaus. Mutterit lähtivät nätisti (liekö joissakin pinnapulteissa kiinni, joita en irti saanut, enkä tiedä auttaisikokaan), mutta millä pirulla tuon saa taiteltua irti paikoiltaan ja mielellään vielä takaisin. Pitääkö apurunkoakin käyttää irti?

On kyllä vastustanut tavallista enemmän. ABS-anturit otin pois navoista ja toinen kiinnityspultti halusi katketa ja eikun koko napa irti ja sitäkin sai tovin porailla.

Jos tässä taas joku ilta innostuisi. Hyviä neuvoja otetaan vastaan.

TEMP_ARKISTOON

empii

  • Vieras
Vs: 307 - Kytkimen vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 18.02.2017, 11:21:14 »
Itse itselleni vastaten. Pökötti kuntoutui tuossa pari viikkoa sitten ja leimankin katsastussetä antoi.

Vedin laatikon irti vänkärin vetari + tukilaakerihässäkkä paikoillaan, jotta sai hieman sille liikkumavaraa ja sen vedettyä irti vetopyörästöstä. Tukilaakerin vaihto, jotta kasaus menisi normaalisti. Oli tukilaakeri pirun tiukasti pesässään ja sitä sai antaumuksella lämmitellä ja takoa. Pesän putsaus, kevyt hionta ja kuparitahnat väliin, niin lähtee ensi kerralla. Vaihdoin samalla moottorin tukikumin. Vanha lähti nätisti, kun sahasi suosiolla ulkokoolin poikki. Uuden tarvikekumin ulkokooli puoli milliä putsattua pesää isompi, joten sitä sai hieman värkätä.

Tuota moottorin ja laatikon välistä tukihäkkyrää en saanut pois ilman, että pudotin apurunkoa sen verran kuin pultit antoivat myöten. Takaisinlaitossa otin suosiolla alimmasta "pinnapultista" pätkän pois.

Muita pahoja paikkoja:

- Vaihdelaatikon kannattimen keskipultti. Ei löytynyt yli kymmensenttistä 16 millin hylsyä/tulppa-avainta, eikä sopivia putkipihtejä, mutta lähti aika nätisti, kun laittoi yläjengaan kolme mutteria ristiin kiristettynä, pultin kiinnityskohtaan kuumailmapuhaltimen tohottamaan hyväksi aikaa, jonka jälkeen kahdella kiintoavainlistalla väänsi yhtäaikaa pulttia pois.
- Laatikon pois otto ja takaisin laitto yksin perusautotallivehkeillä.

Meni tunteja. Nostan hattua, jos joku vanhaan Pököttiin uusii kytkimen illassa perustyökaluilla ilman aiempaa kokemusta/koulutusta.

Painelaakeri oli palasina ja osa siitä oli palanut liukuholkkiin kiinni. Paineasetelman kynnet osin poikki. Haarukkakin oli uusinnan tarpeessa.