Kirjoittaja Aihe: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto  (Luettu 7474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertsa

  • Vieras
307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« : 17.04.2013, 09:06:26 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Renkaitten vaihdon yhteydessä havaitsin, että raidetangon oikea sisäpää on väljä. Sen vaihtamiseen kaipaisin ennakkotukea, millainen homma se on ja mitä pitää huomioida. Miten sisäpään saa irti raidetangosta ilman, että rikkoo raidetankoa? Onko ohjausvaihteessa sisällä öljyä vai miten se on voideltu? Vai pitääkö varata aika pajalta?

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #1 : 17.04.2013, 10:47:56 »
Käsittääkseni vaatii ainakin ohjauskulmien säädön.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #2 : 17.04.2013, 14:32:49 »
Ohjauskulmat tosiaan pitäisi säädättää toimenpiteen jälkeen. Työn voi toki tehdä itse, ja öljyt ei tule ulos toimenpiteen aikana. Hammastangon suojakumi kannattaa vaihtaa samalla. Aloita irrottamalla raidetangon ulkopää raidetangosta, tämän jälkeen irrota sisäpään suojakumi ja raidetanko näkyy, se irtoaa kiertämällä. Tässä olisi hyvä käyttää tarkoitukseen tehtyä työkalua, luulen että biltemassa myytävä toimii. Kasaus käänteisessä järjestyksessä.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #3 : 26.07.2015, 13:17:48 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti, ilmastointi).

Kertokaapas raidetangon sisäpään jo vaihtaneet, että millä ihmeellä sen saa kierrettyä auki? Hammastankoon kiinni tuleva mutikkahan on pyöreä (ainakin uudessa osassa on), eikä sinne edes oikein yletä millään. Vähän saa pelivaraa kun kääntää ratin linkkuun, mutta silti näyttää kokolailla hankalalta hommalta. Varmaan se on sormitiukkuutta kireämmälle kierretty kiinni.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

everton

  • Vieras
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #4 : 26.07.2015, 18:08:51 »
Siihen on oma työkalu. Ostin itse Biltemasta (50€), sillä lähti helposti.

juusohuu

  • Vieras
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #5 : 05.08.2015, 20:46:30 »
Mulla lähti ihan miljoonapihdeillä auki. Kiinnipysyminen oli sitten vaikeampaa. Toinen puoli pysyi hyvin, mutta toisen kävin pajalla kiristyttämässä renkaiden suuntauksen yhteydessä. Siellä löi iskuporakoneen taltalla kiinni. :)

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #6 : 05.08.2015, 22:04:07 »
Isot siirtoleukapihdit riittää, niillä saa hyvin auki ja kiinni

http://www.wurth.fi/wurth_tuotekuvasto/Wurth_Tuotekuvasto/index.html#448/z toisiksi suurimmat on hyvän kokoiset.

soppa

  • Vieras
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #7 : 05.11.2016, 16:16:43 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Terve, eli sisempi raidetangonpää on väljä... renkaasta kun ottaa kiinni niin "klamppaa". Ulompi se ei ole, koska sen vaihdoin ja ei vaikutusta. Muten tuon sisemmän vaihto onnistuu kotikonstein? Ei ole käytössä nosturia, eli tunkkilla mennään. Aika ahdasta näytti olevan, joten onnistuuko?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Raidetangon sisemmän nivelen vaihto
« Vastaus #8 : 05.11.2016, 19:17:45 »
Tuntee sormien välissä klapin. Putkipihdillä aukeaa, mutta mieluummin nosturilla, että sen kumisuojahaitariputken saa kunnolla paikalleen ja voi vääntää vastaan, ettei hammastanko vaurioidu. Tottakai voi jumpata auton alla, mutta ei kannattane. Tarkista samalla hammastangon voitelu. Krytox olisi parasta, mutta RedLinen CVT-vaseliini ok..
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -