Omassa 3008:ssa vuosimallia 2011 vastaava tapaus joulun alla. Olin ennen pysähdystä ajellut parikymmentä kilometriä hidasta sivutietä lumen pöllytessä eikä takajarruilla luultavasti ollut paljon käyttöä. Vajaan puolen tunnin pysähdyksen jälkeen oikeanpuoleinen takajarru oli jämähtänyt kiinni.
Tuli abs- ja sen jälkeen jarrujärjestelmävaroituksia. Rytkytin autoa ykkösellä ja pakilla ja puolen minuutin jälkeen jarru paukahti auki ja vikailmoitukset hävisivät.
Kotona avasin jarrut ja puhdistin palojen liukupinnat. Teen operaation yleensä vuosittain, mutta viimeksi talvirenkaita vaihtaessa jäi väliin, koska renkaat tuntuivat pyörivän vapaasti. Jarrujen laahaaminen ei ilmeisesti vaikuta jumiutumiseen. Ehkä pikemminkin päinvastoin, lämmön kehittyminen kuivattaa jarrupalan ja -levyn ja estää ruostumisen kiinni.
Autoa pidetään kylmässä tallissa ja käytän yhä automaattikäsijarrua. Jumittuminen ei ole uusiutunut. Lyhyen ajon jälkeen seuraavana päivänä liikkeellelähtiessä takajarruista kuuluu yhä lievä paukahdus kun palat irtoavat. Onneksi tallin pinnoittamattomassa betonissa riittää pitoa.
Edellisistä autoista (ei-PSA) on tullut mielikuva, että jumittumisen riski kasvaa, kun palat alkavat kulua lähelle minimiä. Liittyy ehkä levyjarrun mekaniikkaan, joka ei ehkä toimi niin jouhevasti, kun aletaan olla lähellä toimintavälin äärirajoja. Kilometrejä nyt 94 000 ja takapalat ilmeisesti alkuperäiset, muutama milli pintaa jäljellä.