Auto: 1999 605 2,0 ST Turbo.
Pakoputki on rämissyt ja pärissyt jonkin aikaa. Renkaita vaihtaessa tutkin asiaa tarkemmin ja putki nojasi katin ja keskiputken liitoksen takana olevaan "pakoputkitunnelin" ylittävään poikkirautaan. Syynä näytti olevan pehmennyt katin ja keskiputken liitos. Kädellä kun nosti putkea ko. kohdasta liitoskohta liikkui ja oli myös mustana vuodosta. Keskiputki on vaihdettu (alkuperäisosa), mutta katti on alkuperäinen.
Onkos ehdotuksia miten tuo kannattaa korjata/korjauttaa? Katti näyttää maksavan 500 €, joten sitä ei huvikseen viitsisi vaihtaa. Loppuputkisto on toinen 500 €, mutta se tuskin vielä on vaihtokunnossa, ainakin edellinen hajosi ensin takapöntöstä, jonka korjauksen jälkeen kesti vielä yli 2 vuotta.
Hitsauttaa katin ja keskiputken yhteen vaikkapa Tiittasella? Vaikeuttaa tietysti seuraavaa vaihtoa, mutta ehkä tuolla pärjäisi auton loppuelämän. Hyvinhän tuo vielä liikkuu ja on teknisesti toimiva, mutta ruoste taitaa viedä tuon muutamassa vuodessa järkevän ylläpidon ulkopuolelle.
Onko tosiaan niin, että turbon jälkeen seuraava pakoputken tukipiste on vasta takapönttejen luona? Ilmeisesti tuon poikkiraudan tehtävänä on estää pakoputken tippuminen tielle juuri tällaisissa tapauksissa?