Kirjoittaja Aihe: 206 - Päästömittauksessa HC- ja CO-arvot liian korkeita (lambda-anturi)  (Luettu 7292 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikaooo

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2001 206 2,0 GTI (164 000 km).

Ongelmia on ollut 206:n päästöissä ja osiakin vaihdettu, ehkä turhaankin. HC ja CO tapissa punaisella mittauksissa. Kone käy ja kukkuu kuin kello! Osia vaihdettu: tulpat, ilmansuodatin, katalysaattori, etummainen lambda-anturi (tarvikeanturi, ei alkuperäinen) ja lämpötila-anturi. Vika todennäköisesti: jättää "ryypyn"päälle, uudet tulpat nokeentuvat. Autoa on huollettu säännöllisesti.

Vikakoodeja ei ole, eikä tietokonekaan löydä mitään vikaa. Alussa etummaisen lambdan lämmityksessä oli vikaa, ei pitäisi vaikuttaa päästöihin. Olisiko vinkkiä mikä osa seuraavaksi vaihdetaan?

Mittauksessa CO pyöri alueella 2,0-8,0 (saa olla 0,2) eli todella runsaalla. HC-arvoa en muista, mutta testeriasteikko ei riittänyt.

Auto huilasi nyt muutaman päivän, mutta eihän se vikaa muuttanut. Elikäs bensan saanti on runsasta, auto savuttaa ja kaikki tulpat nokeentuvat. Joku anturivika, mutta mikä?

Osa 2:

Lämpötila-anturi myös vaihdettu uuteen. Eilen ajoin auton taas talliin ja ruuvasin tulpat irti. Ne suorastaan uivat bensassa eli tavaraa saa ja runsaasti. Jakohihna vaihdettiin, ei auttanut sekään.

Ratkaisu:

Auto oli merkkikorjaamolla, jossa vika selvisi. Tarvikelambda-anturi ei sitten toiminut oikein. Uusi alkuperäinen laitettiin tilalle, niin johan alkoi toimimaan.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Miten polttoainehöyryjen talteenottoventtiili, voisiko jumittaa auki ja näin ollen kone saa liikaa ilmaa, jolloin moottorinohjausyksikkö koittaa rikastaa seosta? Ja tästä johtuen päästöt pielessä.

Ei tunnu loogiselta syyltä. Ilmavuoto tuota kautta menee normaalia reittiä moottoriin (imusarjan ja MAP-mittauksen kautta), ja vaikuttaisi likimain samoin kuin hieman enemmän auki oleva tyhjäkäynti-ilmakanava tai kaasuläppä. Eli se vain lähinnä nostaisi tyhjäkäyntikierroksia, jolloin ohjain sulkisi tyhjäkäyntimoottorilla kanavaa ja tilanne olisi ikäänkuin normaali --> miksi kävisi noin ylirikkaalla?

Toisekseen ainakin 406:ssa (XU) se letku sieltä suodatinpatruunalta on niin pitkä ja ohut, että ei se vuoto sieltä niin massiivinen olisi? Etenkin letkussa olevan liitospalan läpi menevä reikä on varsin pieni. Tuskin EW-moottori eroaa tässä suhteessa ratkaisevasti.

Jos lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu, niin jäljelle jää ainakin MAP-anturin toiminta, johtosarjat ja pakokaasun takaisinkierrätys. Onko varma, että vaihdettiin oikea lämpötila-anturi? Niitähän taitaa olla enemmän kuin yksi.